Ogrzewanie - fachoowcy pomożcie ! Licze na WAS !!!

11. Data: 2004-11-19 01:11:03

Temat: Re: Ogrzewanie - fachoowcy pomożcie ! Licze na WAS !!!
Od: Nexus <n...@-...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 18 Nov 2004 11:19:17 +0100, "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>
wrote:

>Witam !
>

>Czy to prawda że powinno sie firany całkowicie na czas sezonu grzewczego
>albo podwijac aby grzejnik był całkowicie odsłoniety czy nawet zamist
>długich firna stosowac krotkie firany ?
>Czy szawgier ma racje czy raczej przesadza ?

Jestem fizykiem, napisze jak to widze.
Takie dlugie firany tylko troche ogranicza Ci wydajnosc ogrzewania,
ale nie jakos tragicznie mocno. Po prostu cieple powietrze tloczys we
wneke okna zwiekszajac troche straty ciepla przez okno. Joko ze te
straty zaleza od roznicy teperatur po obu stronach okna razy jego
powierzchnia i razy jego wsp. termiczny. moim zdaniem komfort
samopoczucia z mania firan takich jakie sie Tobie podobaja jest wiecej
wart.
W przypadku podzielnikow jest gorzej, poniewaz zmniejszaja wymiane
powietrza wokol kaloryfera i podzielnik jest w cieplejszym otoczeniu
niz temperatura w pokoju, a wiec bardziej odparowuje, a ma odparowywac
w tempie narzuconym temperatura pokoju.

>Drugie pytanie jakie mnie nurtuje to jak najoptymalniej i przy jak
>najmniejszym koszcie zużycia ciepła (mam liczniki elektroniczne w GJ)
>ogrzewać pomieszczenia ?
>W salonie mam na grzejniku zainstalowany termoregulator elektroniczy
>(programowalny).
>W przypadku sposobu ogrzewania są dwa przeciwstawne "obozy" :

Przy elektronicznym liczniku ciepla, spokojnie mozesz zdac sie na
termostat. Nic nie zyskasz bawiac sie w samodzielne regulacje. Placisz
tylko za realnie zuzyte cieplo liczone jako roznica temp. wody
wchodzacej i wychodzacej przemnozonej przez przeplyw i staly
wspolczynnik (zawierajacy cieplo wlasciwe wody).
m.
Odpowiadajac na priva usun "-usun-to-" z adresu

12. Data: 2004-11-19 06:25:59

Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nexus napisał(a):

> Jestem fizykiem, napisze jak to widze.
> Takie dlugie firany tylko troche ogranicza Ci wydajnosc ogrzewania,
^^^^^^^^^^^^^
Fajne określenie, jak na osobę o ścisłym umyśle :)

> ale nie jakos tragicznie mocno. Po prostu cieple powietrze tloczys we
> wneke okna zwiekszajac troche straty ciepla przez okno.
/.../
> [...]
> powierzchnia i razy jego wsp. termiczny. moim zdaniem komfort
> samopoczucia z mania firan takich jakie sie Tobie podobaja jest wiecej

Pozostaje jeszcze ważna kwestia, że głowica termostatyczna umieszczona w
przestrzeni okno-firana, w której kotłuje się ciepłe powietrze,
przymknie ciepło wcześniej niż w pokoju będzie komfort. Chyba że będzie
to głowica z wyniesionym czujnikiem.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:

13. Data: 2004-11-19 07:38:22

Od: Nexus <n...@-...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 19 Nov 2004 07:25:59 +0100, PeJot <P...@o...pl> wrote:

> ^^^^^^^^^^^^^
>Fajne określenie, jak na osobę o ścisłym umyśle :)

Jestem fizykiem, ale nie po uniwersytecie tylko po politechnice. Nie
jestem az tak scisly jak wiekszosc osobnikow mojego gatunku :-)

> [...]
>przestrzeni okno-firana, w której kotłuje się ciepłe powietrze,
>przymknie ciepło wcześniej niż w pokoju będzie komfort. Chyba że będzie
Albo zwykla ustawiona na troche wyzsza temperature. To oszukiwanie
bedzie mniej wiecej stale jesli kaloryfer bedzie caly czas zasilany.
Jeli woda ma byc regulowana termostatem pokojowym (a tak tu ma byc) to
morze zeczywiscie glowica z wyniesionym czujnikiem. Ale tylko jesli
nam zalezy na naprawde dokladnej regulacji.

14. Data: 2004-11-19 10:44:38

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powierzchnia i razy jego wsp. termiczny. moim zdaniem komfort
> samopoczucia z mania firan takich jakie sie Tobie podobaja jest wiecej

Czyli jednak jest strata :)

> [...]
> wchodzacej i wychodzacej przemnozonej przez przeplyw i staly
> wspolczynnik (zawierajacy cieplo wlasciwe wody).

Licznik elektroniczny (w GJ) jest jeden na całe moje mieszkanie i znajduje
się na korytarzu na klatce schodowej (nie moge więc patrzeć jaki stan jest
;-)
Ale mam pytanko , jak termostat będzie wiedział kiedy ma przestać grzać ?
Czy termostaty mają jakies wbudowane czujniki temperatury ?
termostat po osiagnieciu zadanej temperatury (tylko pytanie skad od wie że
właśnie w mieszkaniu jest taka temoeratura) powinien się sam automatycznie
wyłączyć i włączyć automatycznie gdy temperatura spadnie poniżej zakładanej.
Czy dobrze rozumiem działanie termostatu ?

mam termosta elektroniczny który jest zaprogramowany tak aby sam sie włączam
(na pojedynczym grzejniku) od danej godzinie z ustaloną temperaturą a o
22.00 się wyłączał a raczej zmiejszał żądaną temperaturę. Jednak oczywoście
nie chciałbym aby grzejnik nonstop chodził az do 22.00 a chodził tylko wtedy
gdy temoperatura spadnie ...
Pozatym nasuwa się jeszcze jedno pytanie. Jak odkrece zawór na maxa to ilośc
oddawanego ciepła przez grzejnik szybko wzrośnie , więc ogrzanie
pomieszczenia powinno sporo szbciej się odbyć , szybciej niż automat na
termostacie który powoli i dość "ekonomicznie" dozuje mocą , ale wiąże sie
to zapewne z spoooro dłuższym dojściem do temperatury komfortu ...

Jak to jest ?

Dzięki

15. Data: 2004-11-19 12:04:50

Od: Nexus <n...@-...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 19 Nov 2004 11:44:38 +0100, "/// Kaszpir ///"
<b...@b...pl> wrote:

> [...]
>termostacie który powoli i dość "ekonomicznie" dozuje mocą , ale wiąże sie
>to zapewne z spoooro dłuższym dojściem do temperatury komfortu ...
Proste termostaty nagrzejnikowe dzialaja na zasadzie mieszka
wypelnionego ciecza lub gazem (drozsze). tak jak w samochodzie. pod
wplywem temperatury gaz/ciecz sie roaszerza i przymyka zawor. Gazowe
sa drozsze, ale szybsze. To znaczy maja mniejsza bezwladnosc i
szybciej przykrecaja zaworek jak sie ociepli. Nastawianie polega na
wstepnym przesuwaniu mieszka od/do igielki ktora zamyka przeplyw wody.
Zalaczenie nie jest typu wlacz/wylacz sa stany posrednie kiedy igielka
sie przesuwa. To znaczy moze byc tak ze w pomieszczeniu ustali sie
rownowaga, zaworek bedzie tylko leciutko uchylony i ciepla woda bedzie
sie saczyla w ilosci wystarczajacej do ogrzania pomieszczenia. W
sytuacji idealnej tj. stala temp. na zewnatrz nie otwieranie pokoju
jest prawie pewne ze ustali sie taka rownowaga. Zawor o zbyt duzej
bezwladnosci (powoli przelaczajacy sie, cieczowy) moze jednak
uniemozliwiac powstanie takiej rownowagi, poniewaz zanim sie wylaczy
przegrzeje pokoj a pozniej zanim otworzy doplyw temperatura spadnie
ponizej zadanej. Powstanie taka hustawka. Jesli mamy zawor wlacz
wylacz bez stanow posrednich to taki efekt nazywamy histereza. np.
zawory elektroniczne popularne maja histereze 1C to znaczy przy
ustawieniu 20C zalaczaja grzanie przy 19,5 a wylanczaja przy 20,5.
Drozsze elektroniczne histereza 0,2-0,4C. Zawory uchylne o dobrze
dobranej predkosci dzialania (poprawnym sterowaniu) moga trzymac stala
temperature o ile nie ma gwaltownych zmian w otoczeniu. Przy
kaloryferach jest inny proble. Maja pojemnosc cieplna i zawor zamknie
nam kaloryfer a on bedzie ciagle grzal bo jest w nim goraca woda. taki
efekt wystapi na pewno przy nagrzewaniu pomieszczenia, ktore mialo
nizsza temperature, ale po kilku cyklach powinna sie ona
ustabilizowac. Nowocesne regulatory mierza nie tylko temperature, ale
i predkosc jej narastania, potrafia wiec przewidziec kiedy zaczac
zmniejszac przeplyw aby nie przegrzac pokoju. nie wiem czy takie
zaawansowane sa w wykonaniu do kaloryferow. Napisalem to o
regulatorach ogolnie. Dla ciekawych zajmowalismy sie tym na automatyce
i robotyce w dziale teori regulacji A taki maksymalnie rozbudowany
regulator to regulator PID (proporcjonalno-calkujaco-rozniczkujacy)
Moga byc prostsze wersje np PI lub PD. Polecam google.
dobry link do teorii:
http://www.sciaga.pl/prace/getattach.html?aid=1758&f
name=regulatory.pdf&pid=19199&type=application/pdf
W profesjonalnych/przemyslowych reguklatorach parametry P I oraz D
dostosowuje sie do wymagan systemu/uzytkownika.
Wracajac do kaloryferow. Przy zwyklym mieszkowym jesli pokoj byl
zchlodzony to lepiej mocno odkrecic aby zmaksymalizowac przeplyw, a
jak sie ociepli to ustawic ile sie lubi. poniewaz pokoj jest chlodny
wraz z cala zawartoscia to chwilowe przegrzanie i tak zaraz zostanie
zuzyta na ogrzanie scian i mebli.
Jesli jest automatyczny to bardzo zalezy od tego jaka to jest
automatyka. Czy reaguje tylko na wlacz -wylacz czy ma stany posrednie
i czy stara sie nie przegrzac pokoju. Jesli tak to bedzie pokoj
nagrzewac dluzej bo po dojsciu do zadanej temperatury lub nawet chwile
przed tym zmiejszy lub zamknie przeplyw. A poniewaz pokoj i sprzety sa
chlodne to zaraz wystudza powietrze i znowu bedzie grzal tak aby nie
przegrzac i tak powoli malymi kroczkami to pojdzie.
Zmeczylem sie.
pozdro

16. Data: 2004-11-19 12:08:30

Od: "andgum" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Cóż według mnie to po to ktoś wymyślił termoregulator na grzejniku by jak
sama nazwa mówi regulował temperaturę w pomieszczeniu. czyli kręcenie nim
nic nie da, chyba że chcemy zmienić temperaturę w pomieszczeniu na inną niż
ustawiony jest regulator.
Jeżeli jest w pomieszczeniu zimno to zawór termostatyczny sam bez niczyjej
pomocy otworzy zawór w grzejniku na max. KRĘCENIE NIE MA SENSU!!!
A propos firan. zasłon itp..Przy ciężkich i masywnych materiałach
rzeczywiście obieg ciepła może się zaburzyć, przy cienkich firankach raczej
nie wpłynie na efektywność grzania UWAGA! nie należy zasłaniać czujników
termoregulatora, szczególnie gdy są umieszczone przy grzejniku, wtedy jeśli
grzejnik jest zasłonięty (meblem czy inną zasłoną) na małej powierzchni
powstaje szybko nastawiona temperatura i zawór termostatyczny odłącza
ogrzewanie mimo że w pomieszczeniu jest nadal chłodno I TU JEST PIES
POGRZEBANY !!!
a...@w...pl

17. Data: 2004-11-19 12:51:44

Od: ogryzek <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

William napisalo:
> Jesli masz liczniki elektroniczne to maj? one 3 czujniki temperatury -
> zasilania i powrotu wody, otoczenia oraz przepływomierz. I licz? energię z
> wzoru:
>
> ( ( (tz-tp)/2 ) - to ) * przepływ
>
> Zmiana charakteru grzania nic wiec nei da bo ilosc ciepła które musisz
> przyj?ć jest taka sama dla grzania intensywnego i impulsowego oraz ci?głego.
> Chyba, że twój licznik nie ma wszystkich z wymienionych czujników, wtedy
> jedna strategia będzie korzystniejsza.

tz = 55
tp = 45
to = 25

E = -20 * przeplyw < 0

:)

.

18. Data: 2004-11-19 14:25:07

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

W pokoju jest dośc chłodno (około 18 stopni). Poprzedniej zimy prawie wogóle
nie grzałem z powodu tego że miałem zbyt mały grzejnik i dopiero po roku
walki ze spółdzielnią wymieniono i go na odpowiedni (podobno). Poprzednią
zime marzłem więc przy 16 stopniach C , jak narazie bez ogrzewania
temperatura wacha się pomiędzy 18-19 stopni ...
Termostat jest elektroniczny firmy HONEYWELL RONDOSTAT HR-20E
www.honeywell.com.pl/pdf/automatyka_domow/ armatura_grzejnikowa/HR20.pdf

Czyli uważasz że najekonomiczniej oraz najrozsądniej poprostu podwinąc na
czas sezonu grzewczego na stałe firany i ustawić na termostacie żadaną
temperaturę (np. 15:40 do 21.00 - 20 stopni C) i zapomnieć wogóle o
jakiejkolwiek regulacji ?

19. Data: 2004-11-19 21:22:44

Od: Nexus <n...@-...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 19 Nov 2004 15:25:07 +0100, "/// Kaszpir ///"
<b...@b...pl> wrote:

> [...]
>czas sezonu grzewczego na stałe firany i ustawić na termostacie żadaną
>temperaturę (np. 15:40 do 21.00 - 20 stopni C) i zapomnieć wogóle o
Jest napisane w instrukcji ze to typ regulacji PI, a wiec dosc
zaawansowany. Poprostu zostawic jak jest, ale temperature komfortu
ustawiac na pol godziny lub godzine wczesniej niz powrot z pracy. Musi
niec czas ja wyregulowac co juz pisalem. Najprawdopodobniej ma on
algorytm starajacy sie nie przegrzewac pokoju, tzn przyhamuje
ogrzewanie zanim dokladnie osiagnie zadana temperature.
W przypadku jesli masz niska temperature np. 13-15 stopni bo
wyjezdzales na swieta i skreciles ogrzewanie w calej chacie (to sie
oplaca) to po powrocie recznie odkrecic na maksa przegrzac troche
pokoj i wrocic do autoregulacji.

20. Data: 2004-11-19 22:01:55

Od: "William" <n...@m...mnie.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ogryzek" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> tz = 55
> tp = 45
> to = 25
>
> E = -20 * przeplyw < 0
>
> :)

tz+tp

Sklepy/hurtownie agd w Krakowie?
Szyba żaroodporna
Malowanie płyty meblowej bukowej
zapach materaca, jak zlikwidowac?
Golarka Philipsa na sucho czy na mokro ?