Ogrzewanie - fachoowcy pomożcie ! Licze na WAS !!!

1. Data: 2004-11-18 10:19:17

Temat: Ogrzewanie - fachoowcy pomożcie ! Licze na WAS !!!
Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

Mój szwagier zajmuje się rozliczaniem ogrzewania we wspólnotach
mieszkaniowych. Powiedział mi że na czas grzania pomieszczenia powinno się
całkowicie podwinąc firany tak aby grzejnik mógł dobrze oddawac ciepło i że
firany powodują straty ciepła i częśc ciepła zostanie utracona.
Jako że w pokoju dużym 25m2 mam firany (nie mam zasłon) do samej ziemi to
niezbyt chętnie chce mi się za każdym razem podwijać (i tym samym gnieśc
firany).
Czy to prawda że powinno sie firany całkowicie na czas sezonu grzewczego
albo podwijac aby grzejnik był całkowicie odsłoniety czy nawet zamist
długich firna stosowac krotkie firany ?
Firany sa zwykłe (chyba żakardowe) , grzejnik nie jest olbrzymi jak na takie
spore pomieszczenie 25m2 , wysokośc 2.5m (ma wymiary 80cm x 50cm x 10cm
typu V22)
Czy szawgier ma racje czy raczej przesadza ?

Drugie pytanie jakie mnie nurtuje to jak najoptymalniej i przy jak
najmniejszym koszcie zużycia ciepła (mam liczniki elektroniczne w GJ)
ogrzewać pomieszczenia ?
W salonie mam na grzejniku zainstalowany termoregulator elektroniczy
(programowalny).
W przypadku sposobu ogrzewania są dwa przeciwstawne "obozy" :

1. Ci którzy uważają że powinno odkręcić się zawór termoregulatora na maxa i
grzac przez pewien czas aż np. termometr pokaże żadaną przez nas temperaturę
i nastepie po jej osiągnieciu całkowiice zakręcić grzejnik

2. Ci któzy uważają że to termoregulator powinien sam dbać o temperaturę i
powoli dozować mocą i powinien być włączony nonstoop i sam dbać o żadaną
zadaną temperaturę Czyli prościej mówiąc , ustawic np. 20 stopni na
termoregulatorze i zaufać automatyce i nic nie wyłączać ...

Ci pierwsi uważają że odkrecając zawór na maxa i grzejac np. 1-2 godziny
osiągną szybko żądaną temperaturę a później nie ma powodu aby grzejnik
chodził i nabijał jednostki i uwazają że w ten sposób jedynie można
zaoszczedzić na kosztach ogrzewania i malo zapłacić ...
Drudzy wręcz odwrotnie uważają że Ci pierwsi się mylą bo przy odtworzeniu
zaworu na max ilośc jednostek jest naliczana w bardzo szybkim tempie i jesli
zaufa się termoregulaotrowi to on będzie pobierał mniej mocy i powoli
nagrzewał pomieszczenia i dbał aby temoperatura nie spadła poniżej
zakładanej ...

Jest to dla mnie bardzo wazne bo koszt jednej jednostki to u mnie prawie
100zł , więc wolałbym oszczednie i z "głową" zużywac jednostki ...

Bardzo liczę na WAS !!!!!

/// Kaszpir ///

2. Data: 2004-11-18 10:37:08

Temat: Re: Ogrzewanie - fachoowcy pomożcie ! Licze na WAS !!!
Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

/// Kaszpir /// napisał(a):

> Powiedział mi że na czas grzania pomieszczenia powinno się
> całkowicie podwinąc firany tak aby grzejnik mógł dobrze oddawac ciepło i że
> firany powodują straty ciepła i częśc ciepła zostanie utracona.

Ja tam w jednym pomieszczeniu podwijam, a moja małżowinka "dorasta" do
krótkich firan :) Po jakie licho nagrzane powietrze ma cyrkulować w
przestrzeni pomiędzy oknem a firaną i nagrzewać szyby. I chyba coś w tym
jest, bo to pomieszczenie nagrzewa się szybciej, niż gdyby firana
sięgała podłogi.

BTW: poczytaj sobie w instrukcji, co na temat firan/kotar/zasłon sądzą
producenci głowic termostatycznych.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:

3. Data: 2004-11-18 10:38:26

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> BTW: poczytaj sobie w instrukcji, co na temat firan/kotar/zasłon sądzą
> producenci głowic termostatycznych.

Kotary lub zaslony są wykonane z dośc grubych matriałow , w przeciwieństwie
do firan ...

A co do reszty pytań to jaka jest twoja opinia ?

/// Kaszpir ///

4. Data: 2004-11-18 11:05:03

Od: "deuter" <deuter@USUN_TO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

/// Kaszpir /// wrote:
> [...]
> powinno się całkowicie podwinąc firany tak aby grzejnik mógł dobrze
> oddawac ciepło i że firany powodują straty ciepła i częśc ciepła
> zostanie utracona.

Dla mnie to jest jakaś paranoja. Robienie filozofii życiowej z oszczędzania
energii. Najlepiej na zimę w ogóle zdjąć firanki a szyby w oknach zalepić
styropianem.

> [...]
> maxa i grzac przez pewien czas aż np. termometr pokaże żadaną przez
> nas temperaturę i nastepie po jej osiągnieciu całkowiice zakręcić

To po cholerę ten termoregulator skoro i tak samemu się reguluje??? A jak
kogoś przez pół dnia nie ma w domu to sąsiada ma prosić, żeby mu gałą co
jakiś czas pokręcił?

5. Data: 2004-11-18 11:45:28

Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

/// Kaszpir /// napisał(a):

> A co do reszty pytań to jaka jest twoja opinia ?

Nie wiem. Od jakiegoś czasu pytam o podobne sprawy na pl.misc.budowanie
i albo głucha cisza, albo dyskusja średnio związana z tematem. Mimo, iż
moje koszty CO są, powiedzmy delikatnie umiarkowane, to jednak
chciałbym z czystej ciekawości pobawić się w ich optymalizację.

6. Data: 2004-11-18 12:06:25

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> moje koszty CO są, powiedzmy delikatnie umiarkowane, to jednak
> chciałbym z czystej ciekawości pobawić się w ich optymalizację.

Ehhh ....

Szkoda bo ciągle tak naprawdę nie wiem czy zaufać termoregulaogrowi (ustawić
na rondostacie zadaną temperaturę i niech się sam o danej godzinie - 15:40
włączy i do 22.00 grzeje (na 20 stopni) czy po przyjsciu ustawić zawór na
maxa i troche pogrzac i później zakrecić.
Dla mnie odkrecenie zaworu i zakręcenie go później to nie kłopot , ale jak
automat może to zrobić lepiej i pewnej to po co się bawić ?
Niestety osoby jakie pytałem o optymalnym (najekonomiczniejszym) sposobem
ogrzania pomieszczenia proponują całkowicie odmienne sposoby regulacji
temperatury (które już wymieniłem) ...

:(

/// Kaszpir ///

7. Data: 2004-11-18 12:19:03

Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

/// Kaszpir /// napisał(a):

> Dla mnie odkrecenie zaworu i zakręcenie go później to nie kłopot , ale jak
> automat może to zrobić lepiej i pewnej to po co się bawić ?

A jak myślisz - po co typowa głowica termostatyczna ma możliwość
zablokowania ? Weź ją do ręki - ona nie nadaje się do ciągłego kręcenia
"w te i we wte".

8. Data: 2004-11-18 12:49:30

Od: "Witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości

> Kotary lub zaslony są wykonane z dośc grubych matriałow , w
przeciwieństwie
> do firan ...

Ale zaburzają cyrkulację powietrza.
Ja mam wszystkie firanki krótkie (kończą się nad kwiatkami),
ale za to większość kaloryferów jest pozastawiana meblami,
co też nie wpływa dobrze na obieg ciepłego powietrza :-(

Witek

9. Data: 2004-11-18 16:17:59

Od: "William" <n...@m...mnie.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy szawgier ma racje czy raczej przesadza ?

Ile % jest tej straty to ci nikt nie powie .... Ale możesz zrobić test -
grzejac ze stają mocą, po zmroku, przy stałej temperaturze na zewnątrz,
zamknij pokój, po 2h zmierz temperaturę, podwiń firany, zamknij pokój,
poczekaj zmierz temperaturę, podziel się z nami wynikami :D

> Drugie pytanie jakie mnie nurtuje to jak najoptymalniej i przy jak
> najmniejszym koszcie zużycia ciepła (mam liczniki elektroniczne w GJ)
> ogrzewać pomieszczenia ?

Jesli masz liczniki elektroniczne to mają one 3 czujniki temperatury -
zasilania i powrotu wody, otoczenia oraz przepływomierz. I liczą energię z
wzoru:

( ( (tz-tp)/2 ) - to ) * przepływ

Zmiana charakteru grzania nic wiec nei da bo ilosc ciepła które musisz
przyjąć jest taka sama dla grzania intensywnego i impulsowego oraz ciągłego.
Chyba, że twój licznik nie ma wszystkich z wymienionych czujników, wtedy
jedna strategia będzie korzystniejsza.

10. Data: 2004-11-18 20:31:09

Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@g...pl.SkasujTo> szukaj wiadomości tego autora

William wrote:
> Jesli masz liczniki elektroniczne to mają one 3 czujniki temperatury -
> zasilania i powrotu wody, otoczenia oraz przepływomierz. I liczą energię z
> wzoru:
>
> ( ( (tz-tp)/2 ) - to ) * przepływ

A skąd masz ten wzór ??? Bo wg. mnie temperatura otoczenia
nie ma nic do rzeczy. Energia cieplna, którą wykorzystałeś
jest proporcjonalna do:
(tz-tp) * przepływ
i jest niezależna od temperatury otoczenia.
--
Slaw

Sklepy/hurtownie agd w Krakowie?
Szyba żaroodporna
Malowanie płyty meblowej bukowej
zapach materaca, jak zlikwidowac?
Golarka Philipsa na sucho czy na mokro ?