Ostrzenie noża

31. Data: 2022-06-02 11:56:48

Temat: Re: Ostrzenie noża
Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 6/2/22 11:47 AM, WM wrote:

> Jest jeszcze nóż samoostrzący się.
> Hartują go tylko z jednej strony, która pozostaje ostra bo ścierana jest
> głównie strona druga.
> Noże o falistych ostrzach tak hartują laserem.
>
> WM

Ciekawostka :) Dzięki za info.
No ale idąc dalej, można użyć noża laserowego! :)
Tego już nie mam jak naostrzyć! :)

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

32. Data: 2022-06-02 13:08:45

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-06-02 o 11:56, Wiesiaczek pisze:

> Ciekawostka :) Dzięki za info.
> No ale idąc dalej, można użyć noża laserowego! :)
> Tego już nie mam jak naostrzyć! :)

To jest przykład patentu na samoostrzące się ostrze:
https://patents.google.com/patent/US20200215646A1

Kształt takiego ostrza jest ciekawy:
https://patentimages.storage.googleapis.com/ae/a5/ab
/8da8798961c973/US20200215646A1-20200709-D00004.png

WM

33. Data: 2022-06-02 13:18:01

Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Jun 2022 10:03:34 +0200, Akarm wrote:
> [...]
>
> I w zależności od tego, odpowiednio należy formować kąt krawędzi tnącej.
> I (teraz będzie ciekawostka!) nie ma innych kształtów ostrzy. I to nie

Sa.

Przypadek drugi jak u ciebie, tylko "fazka" ma np 1 cm szerokosci.
A na samym ostrzu to juz do wyboru twoje dwie wersje.

Albo noz trojkatny/trapezowy w przekroju.
Od strony grzbietu np 2 mm grubosci, przy ostrzu znacznie mniej,
a samo ostrze ... znow dwie wersje.

J.

34. Data: 2022-06-02 14:41:46

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.06.2022 o 13:18, J.F pisze:

> Sa.

Nie. Nie ma.
Każda krawędź tnąca jest ostrzona albo z jednej strony (klasyczny
przykład to dłuto), albo z dwóch stron, jak np. siekiera czy kosa.

I jeszcze jeden obiegowy idiotyzm muszę sprostować: nie ma noży
laserowych, czy laserowo ostrzonych. Każdy nóż jest ostrzony za pomocą
kamieni szlifierskich, które mogą być z różnych (czasem dziwnych)
materiałów, a na dokładkę różnego kształtu.

--
-
Akarm

35. Data: 2022-06-02 15:00:28

Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Jun 2022 14:41:46 +0200, Akarm wrote:

> Nie. Nie ma.
> Każda krawędź tnąca jest ostrzona albo z jednej strony (klasyczny
> przykład to dłuto), albo z dwóch stron, jak np. siekiera czy kosa.

Ale to pisz, ze chodzi ci o krawedz tnącą, a nie cały nóz.

> [...]
> kamieni szlifierskich, które mogą być z różnych (czasem dziwnych)
> materiałów, a na dokładkę różnego kształtu.

Rzekomo jednak są.
Tzn laser ma hartowac jedną powierzchnie noza bardzo plytko,
a potem druga strona sie wyciera, a ta twarda cienka zostaje.
Naostrzenia pierwszego wymaga normalnego, na szlifierce

P.S. I jeszcze jest cos takiego
https://www.ctemag.com/products/vlaser-270-laser-bas
ed-sharpening-machine

J.

36. Data: 2022-06-02 17:39:38

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.06.2022 o 15:00, J.F pisze:

> Ale to pisz, ze chodzi ci o krawedz tnącą, a nie cały nóz.

Głownie mogą mieć różne kształty, ale wszystko sprowadza się w zasadzie
wyłącznie do krawędzi tnącej. To krawędź tnąca ma być ostra, to krawędź
tnącą się ostrzy.
I o ostrzenie pytał wątkotwórca.
Na pewno noża nie naostrzy się na polerce, na pewno noża nie naostrzy
się laserem. Nóż naostrzy się na osełce.

> Rzekomo jednak są.
> Tzn laser ma hartowac jedną powierzchnie noza bardzo plytko,
> a potem druga strona sie wyciera, a ta twarda cienka zostaje.
> Naostrzenia pierwszego wymaga normalnego, na szlifierce

Brnąc w ten absurd, można sobie kupić "ostrzałkę laserową". :D
https://www.youtube.com/watch?v=pmZdr2dSrro
Powtarzam: nie ma czegoś takiego, jak "noże laserowe" czy noże "laserowo
ostrzone".

> P.S. I jeszcze jest cos takiego
> https://www.ctemag.com/products/vlaser-270-laser-bas
ed-sharpening-machine

Też nic o "laserowym ostrzeniu".
Zainteresowani mogę nawet porozmawiać z przedstawicielstwem w Polsce,
może uda się ten bełkot przetłumaczyć na język zrozumiały dla ludzi:

https://www.vollmer-group.com/pl/aktualnosci-wydarze
nia/aktualnosci/szczegol/vollmer-schaerft-werkzeuge-
mit-laserlicht

--
-
Akarm

37. Data: 2022-06-02 18:08:55

Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Jun 2022 17:39:38 +0200, Akarm wrote:

> Głownie mogą mieć różne kształty, ale wszystko sprowadza się w zasadzie
> wyłącznie do krawędzi tnącej. To krawędź tnąca ma być ostra, to krawędź
> tnącą się ostrzy.

Skoro maja rozne ksztalty, to widac i to jest istotne :-)

> I o ostrzenie pytał wątkotwórca.

no ale jak masz noz taki
| |
| |
| |
| /
| /
| /
| /
| /

Gdzie ta czesc skosna ma np 1cm szerokosci, to jak ostrzyc?

> Na pewno noża nie naostrzy się na polerce, na pewno noża nie naostrzy
> się laserem. Nóż naostrzy się na osełce.

Hm, polerowanie tez forma szlifowania.

> Brnąc w ten absurd, można sobie kupić "ostrzałkę laserową". :D
> https://www.youtube.com/watch?v=pmZdr2dSrro
> Powtarzam: nie ma czegoś takiego, jak "noże laserowe" czy noże "laserowo
> ostrzone".

Nie mowie o ostrzeniu, ale mowisz, ze te wszyskie "noze laserowe"
to oszustwo?

Ciekawe - faktycznie nie moge znalezc nic takiego o nozach kuchennych.

Jest laserowe hartowanie
https://www.youtube.com/watch?v=smczvS2kPr8

https://delaser.es/en/matriceria/

ed-sharpening-machine

> Też nic o "laserowym ostrzeniu".

No jak - maszyna ostrząca, laserowa.

> [...]
>
> https://www.vollmer-group.com/pl/aktualnosci-wydarze
nia/aktualnosci/szczegol/vollmer-schaerft-werkzeuge-

Poczekaj jeszcze troche, moze bedzie gotowa maszyna :-)

J.

38. Data: 2022-06-02 19:02:14

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.06.2022 o 18:08, J.F pisze:

> no ale jak masz noz taki
> | |
> | |
> | |

> Gdzie ta czesc skosna ma np 1cm szerokosci, to jak ostrzyc?

Wszystko ostrzy się tak samo.
Już podawałem odpowiedni link, ale powtórzę:
https://www.youtube.com/watch?v=XXHxsd7PYqI

Zaś tutaj masz nóż z bardzo szeroką (według mnie sporo ponad jeden
centymetr) krawędzią tnącą:
https://www.youtube.com/watch?v=0P6klz6BTek
Wszystkie noże ostrzy się tak samo.

> Hm, polerowanie tez forma szlifowania.

Ale nie ostrzenia.

> Nie mowie o ostrzeniu, ale mowisz, ze te wszyskie "noze laserowe"
> to oszustwo?

Tak, chwyt marketingowy. Nie istnieją "noże laserowe".

> Ciekawe - faktycznie nie moge znalezc nic takiego o nozach kuchennych.
>
> Jest laserowe hartowanie
> https://www.youtube.com/watch?v=smczvS2kPr8
>
> https://delaser.es/en/matriceria/

Obróbka cieplna to trochę inne zagadnienie, jakby...

> Poczekaj jeszcze troche, moze bedzie gotowa maszyna :-)

Tak. Ale laser służyć będzie (jak podobno już w niektórych automatach
szlifujących) do odpowiedniego prowadzenia.

--
-
Akarm

39. Data: 2022-06-04 13:15:28

Od: robot <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.06.2022 o 10:13, Wiesiaczek pisze:

> Owszem, jest inny.
> W przybliżeniu taki - V
> Tylko dwie płaszczyzny: lewa i prawa.

Potwierdzam.I ten sposób naostrzenia z jedną płaszczyzną po każdej
stronie się nawet jakoś fachowo nazywa, tylko kurna nie mogę teraz
przypomnieć jak.

Na przykład noże firmy rockstead są tak ostrzone.

O, znalazłem" V-edge", ale jakaś polska nazwa też chyba na to była.

https://www.kitchenknifeguru.com/wp-content/uploads/
2012/01/knife-edge-styles3.png

40. Data: 2022-07-12 23:50:08

Od: blue taxi <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

wtorek, 24 maja 2022 o 14:14:52 UTC+2 trybun napisał(a):
> Kupiłem nóż ostry jak brzytwa. Chleb przecinał samym naciskiem.
> Niestety z czasem się stępił, i nie za bardzo wiem czym można by go
> naostrzyć, pilnik, osełka sprawiają że staje się tylko bardziej tępy.
> Moglibyście polecić coś czym naostrzę ten nóż?

akópy kroi?

Czym wyczyścić plastik z kamienia?
nowa kuchnia
indukcji vs elektryka