Kuchnia indukcyjna

1. Data: 2022-03-02 11:51:23

Temat: Kuchnia indukcyjna
Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

Ma ktoś? W czym ona, o ile w ogóle, jest lepsza od normalnej kuchenki
elektrycznej? Elektryczna, przynajmniej ta moja, to straszny gniot,
długo się rozgrzewa a później nie wiedzieć czemu i po co długo trzyma
temperaturę, czy indukcyjne są pozbawione tej wady?

2. Data: 2022-03-02 13:33:56

Temat: Re: Kuchnia indukcyjna
Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-03-02 o 11:51, trybun pisze:

> [...]
> długo się rozgrzewa a później nie wiedzieć czemu i po co długo trzyma
> temperaturę, czy indukcyjne są pozbawione tej wady?

Wujek Gugiel pokazuje mnóstwo porownań na przykład
https://www.mediaexpert.pl/poradniki/agd-do-zabudowy
/plyta-ceramiczna-a-indukcyjna-ktora-wybrac
Ja mam indukcję 5 lat Boscha i bardzo sobie chwalę. W przyszłym roku
wymienię na nowszy model
pozdr
Stefan

3. Data: 2022-03-02 13:58:17

Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 02/03/2022 11:51, trybun wrote:
> długo się rozgrzewa a później nie wiedzieć czemu i po co długo trzyma
> temperaturę, czy indukcyjne są pozbawione tej wady?

Tak. Kuchnia inducyjna generuje ciepło bezpośrednio "w garnku" a w
zasadzie jego podstawie. Nie nagrzewa się sama z siebie, jest ciepła
tylko dlatego, że garnek jest goracy i troche z powodu strat. Ciepło nie
jest rozpraszane na boki w takiej ilości jak w kuchniach tradycyjnych.

Wymagane sa specjalne garnki, inaczej może nie działac, lub osiągać
mierne rezultaty.

4. Data: 2022-03-02 18:07:36

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.03.2022 o 13:33, Stefan pisze:

> [...]
/plyta-ceramiczna-a-indukcyjna-ktora-wybrac
> Ja mam indukcję 5 lat Boscha i bardzo sobie chwalę. W przyszłym roku

Teoretyczną wiedzę to już mam opanowaną.  Ale bardziej mi chodzi o
czyste porównanie do zwyklej kuchenki.  Kupiłem zwykła dwupalnikową
płytę niedawno i... jestem zwyczajnie zawiedziony. Ze względu na to jak
się długo nagrzewa i później stygnie to nawet nie ma co porównywać do
spiralnych kuchenek jakie były dostępne w PRLu. Teraz myślę o zakupie
całej kuchenki indukcyjnej i się zastanawiam jak ona będzie wyglądała na
tle współczesnej, zwyklej elektrycznej.

5. Data: 2022-03-02 18:08:17

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.03.2022 o 13:58, heby pisze:

> [...]
> tradycyjnych.
>
> Wymagane sa specjalne garnki, inaczej może nie działac, lub osiągać

Super, właśnie o takie coś mi chodzi, dzięki. Ale jak to się sprawuje w
praktyce? Np ile trzeba by czekać aby sie zagotował litr wody w
czajniku, gdy na zwykłym elektrycznym palniku trwa to 5 minut?

6. Data: 2022-03-02 18:18:09

Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 02/03/2022 18:08, trybun wrote:
> Super, właśnie o takie coś mi chodzi, dzięki. Ale jak to się sprawuje w
> praktyce?

Mam tylko "przenośną", więc nie jestem kompetentny do odpowiedzi
ogólnej. Kuchnia kupiona bodaj w lidlu, jednofazowa, sprawdza mi się
znakomicie na garnkach dedykowanych oraz kilku starych z grubej stali
(?). Nazwałbym to jednym z lepszych zakupów do kuchni, pozwala mi
postawić garnek i mieć pewnośc, że go nie spali jak zapomnę.

> Np ile trzeba by czekać aby sie zagotował litr wody w
> czajniku, gdy na zwykłym elektrycznym palniku trwa to 5 minut?

Dokładnie tyle, ile wynika z ciepła właściwego wody i mocy przekazywanej
do cieczy.

Jeśli masz problem z policzeniem to zagotuj sobie wodę w czajniku 2kW w
ilości 1L i zmierz czas, mnożąc go potem przez dwa.

A potem tylko proporcjonalnie dzielisz przez moc kuchenki i mnożysz
przez objętość wody, dostajesz orientacyjny czas. Ja prawde mówiąc nie
sprawdzałem nigdy. Chyba coś koło 3-4m w mojej, zagotowanie wody na
makaron dla 2 osób.

... i z założeniem, że kuchenki indukcyjne nie mają 100% sprawności, jak
grzałka w czajniku. Ile mają - to zależy od garnka, więc łatwo nie
będzie odpowiedzieć.

7. Data: 2022-03-03 10:02:40

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 02.03.2022 o 18:18, heby pisze:

> [...]
> (?). Nazwałbym to jednym z lepszych zakupów do kuchni, pozwala mi
> postawić garnek i mieć pewnośc, że go nie spali jak zapomnę.

Dzięki, m.in. właśnie o takie info mi chodziło.

> [...]
>
> ... i z założeniem, że kuchenki indukcyjne nie mają 100% sprawności,
> jak grzałka w czajniku. Ile mają - to zależy od garnka, więc łatwo nie

Nie o papierowe wyliczenie mi idzie a o fizyczną różnicę miedzy takimi
palnikami. Wlewam litr wody i wstawiam na zwykły elektryczny palnik i
konfrontuje czas zagotowania się do próby przeprowadzonej na
indukcyjnym. Ciężko o takie podsumowania nawet w internecie.

8. Data: 2022-03-03 11:33:39

Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 03/03/2022 10:02, trybun wrote:
> Nie o papierowe wyliczenie

Tu nie ma filozofii - papierowe wyliczenie będzie nieźle zgodne z
rzeczywistością.

> [...]
> konfrontuje czas zagotowania się do próby przeprowadzonej na
> indukcyjnym. Ciężko o takie podsumowania nawet w internecie.

Jesli masz *dobry* garnek i wlejesz tyle samo wody, co do czajnika, to
kuchenka indukcyjna 2.2kW zgotuje wodę *trochę* wolniej niż czajnik
2.2kW. To trochę zależy od strat w samej kuchence. Nie ma ich dużo - o
ile garnki są dobre, przeznaczone do kuchenek. Podobno sprawność powyżej
90%.

Jeśli postawisz kiepski garnek, to będzie trwało dłużej bo kuchenka nie
będzie w stanie transmitować całej mocy jaką ma. Ale nie stracisz -
będzie też mniej pobierać z sieci.

W ekstremalnym przypadku kuchenka odmówi grzania, jeśli garnek bęzie
wyjątkowo kiepski do tego, ona wykrywa obciążenie i blokuje jeśli za
małe. Większośc garnków "wyglądających" na solidne, z Netto czy
Biedronki, z tanich koszy, jest trudna lub niemożliwa do użycia na
indukcji. Różnica nie w wyglądzie, tylko materiale podstawy i do jest
również widoczne w cenie garnka do indukcji. Zwyczajowo złe opinie o
kuchenkach pochodzą od osób kupujacych kuchenkę za 10kzł i garnek za
10zł, cebulactwa mamy pod dostatkiem.

Widziałem garnego do indukcji z izolowanym spodem i bokami - na gazie by
się spalił ;) Ale ponoć ch... wart. Trzeba kupować te, które są
przeznaczone do indukcji, ale tanie.

9. Data: 2022-03-03 13:57:56

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 03.03.2022 o 11:33, heby pisze:

> [...]
>
> Widziałem garnego do indukcji z izolowanym spodem i bokami - na gazie
> by się spalił ;) Ale ponoć ch... wart. Trzeba kupować te, które są

Nie chodzi mi czajnik bo to już trochę inna para kaloszy. Mam takie samo
naczynie którym jest _dobry_ do płyt indukcyjnych garnek i przeprowadzam
operację zagotowania wody na czas, następnie przeprowadzam identyczna
operację na kuchni elektrycznej. Oczywiście moce są kuchenek takie same.

10. Data: 2022-03-03 14:12:50

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

trybun napisał:

> [...]
> operację zagotowania wody na czas, następnie przeprowadzam identyczna
> operację na kuchni elektrycznej. Oczywiście moce są kuchenek takie same.

Już wcześniej kol. Marudny starał się to ładnie wytłumaczyć. Porównywanie
mocy kuchenek nie ma sensu. Kuchenka z grzałkami oporowymi zawsze grzeje
ile wlezie z pełną mocą. Tylko część z tej energii jest wykorzystywana,
a czasem wcale nie jest, gdy się zdejmnie garnek z fajery. Kuchenka
indukcyjna daje z siebie tyle mocy, ile garnek zdoła odebrać. Często
o wiele mniej, niż wypisano na tabliczce znamionowej.

Jarek

--
Ludzie myślą, że zwyczajnie
tak po prostu kapie w garnek