nowa kuchnia

1. Data: 2022-04-09 00:05:36

Temat: nowa kuchnia
Od: Gil <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszyskich umarłych i żyjących grupowiczów pl.rec.kuchnia
Proponuję temat co zjedź z z ogódka albo koło niego.
Ja na początek proponuję młode pokrzywy, co jest wiadome. Potem łodygi i
korzonki łopianów.

2. Data: 2022-04-09 07:45:32

Temat: Re: nowa kuchnia
Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.04.2022 o 00:05, Gil pisze:
> [...]
> Proponuję temat co zjedź z z ogódka albo koło niego.
> Ja na początek proponuję młode pokrzywy, co jest wiadome. Potem łodygi i

Podaj przepis na te korzonki.

3. Data: 2022-04-09 08:16:28

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-04-09 o 07:45, trybun pisze:

> Podaj przepis na te korzonki.

wedle woli
Jadalne części łopianu o tej porze roku to korzenie. Aby były smaczne i
miękkie, muszą być zebrane między jesienią a wiosną następnego roku,
przed pojawieniem się łodygi z kwiatami.

Korzeń zawiera dużo inuliny - cukru nie przyswajanego przez człowieka,
może więc powodować fermentację w jelitach i wydzielanie gazów. Z
drugiej strony substancja ta stanowi pożywkę dla pożytecznych bakterii
jelitowych.

Aby rozłożyć inulinę, trzeba korzeń łopianu piec lub smażyć w
temperaturze powyżej 180°C (tak, aby go przypiec jak frytki) albo
gotować przez kilka godzin w wodzie z dodatkiem octu.
pozdr
Stefan

4. Data: 2022-04-09 08:18:55

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Podaj przepis na te korzonki.

W naszej części Europy łopian używany był na Podlasiu - gotowane
korzenie jadało się w czasach biedy, młode ogonki liściowe kiszono jak
ogórki. Respondent ankiety Rostafińskiego, Szpadkowski, pisał w 1883
roku: ,,Łopianu młodego głąbiki drobna szlachta w okolicy Tykocina
czasami soli jak ogórki". Co ciekawe, o podobnej praktyce pisał 100 lat
wcześniej Kluk (1786), mieszkający w niedalekim Ciechanowcu: ,,Łodygi na
wiosnę poki miękkie są, i ogony liściowe, obłupione, mogą się gotować
iak szparagi, do zdrowego na stół zażycia; albo kwasić iak ogórki".
pozdr
Stefan
PS. Dużo lepszy jest głąbik krakowski uprawiany dawniej na Czarnej Wsi
pod Krakowem

5. Data: 2022-04-09 08:19:56

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Podaj przepis na te korzonki.

KORZEŃ ŁOPIANU SMAŻONY Z SOSEM SOJOWYM
o 200 g korzeni łopianu
o 2 łyżki sosu sojowego
o 2 łyżki oleju

Korzeń łopianu oczyść, oskrob (obieranie niszczy jego najbardziej
aromatyczną część), następnie podziel na paseczki o grubości zapałki i
długości 4 cm - tak jakbyś strugała ołówek. Tak przygotowane korzenie
mocz przez dobę w zimnej wodzie z odrobiną octu, zmieniając ją
kilkakrotnie (wyciągnie z nich to, co niesmaczne). Zalej na krótko
wrzątkiem i odcedź. Wysusz na ściereczce. Na gorący olej wrzuć korzenie,
dodaj sos sojowy, podsmaż. Wlej 2 łyżki wody, dalej smaż, mieszając, aż
sos się wchłonie, a korzenie mocno przypieką.
pozdr
Stefan

6. Data: 2022-04-10 11:22:10

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.04.2022 o 08:19, Stefan pisze:

> [...]
> korzenie, dodaj sos sojowy, podsmaż. Wlej 2 łyżki wody, dalej smaż,
> mieszając, aż sos się wchłonie, a korzenie mocno przypieką.

Ojejku, ale z tym zachodu. A czy można chociaż spodziać się po tych
wszystkich zabiegach jakichś wyjątkowych walorów smakowych? Liczyłem że
to coś a`la szparagi w przygotowaniu.

7. Data: 2022-04-10 12:11:29

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-04-10 o 11:22, trybun pisze:

> Ojejku, ale z tym zachodu. A czy można chociaż spodziać się po tych
> wszystkich zabiegach jakichś wyjątkowych walorów smakowych? Liczyłem że
> to coś a`la szparagi w przygotowaniu.

Przyznam się, nie wiem, nie jadłem. Z zielenin preferuje karczek
wieprzowy:) z winkowata młoda kapustką (może byc zakwaszona zielonym
agrestem)
pozdr
Stefan

8. Data: 2022-04-11 11:18:41

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.04.2022 o 12:11, Stefan pisze:

> Przyznam się, nie  wiem, nie jadłem. Z zielenin preferuje karczek
> wieprzowy:) z winkowata młoda kapustką (może byc zakwaszona zielonym
> [...]

Ja z kolei próbowałem już sporo różnych zielenin i smak niektórych jest
całkiem całkiem,. Choćby wymienianej w wątku pokrzywy, czy młodych
listków mlecza.  Oczywiście wszystko to należy traktować jako dodatki a
nie "danie główne"..

9. Data: 2022-04-11 16:38:06

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-04-11 o 11:18, trybun pisze:

> [...]
> całkiem całkiem,. Choćby wymienianej w wątku pokrzywy, czy młodych
> listków mlecza.  Oczywiście wszystko to należy traktować jako dodatki a

na i po łykendzie majowym zupa z młodych pokrzyw była i jest konsumowana
często :) do tego jakiś baranek młodziutki ( z marcowych wykotów) pod
piwko z Browaru Grybów. I to jest to!
pozdr
Stefan

10. Data: 2022-04-14 13:50:02

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11.04.2022 o 16:38, Stefan pisze:

> [...]
> konsumowana często :) do tego jakiś baranek młodziutki ( z marcowych
> wykotów) pod piwko z Browaru Grybów. I to jest to!

I to jest to! A nie jakieś tam hamburgi czy kebaby.

indukcji vs elektryka
Kuchnia indukcyjna
Mleko w ekspresie
Noże kuchenne - ?