Re: POCZYTAJCIE

From: "didziak" <d...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: POCZYTAJCIE
Date: Wed, 8 May 2002 05:25:10 +0200

From: Piotr Majkowski <p...@h...com>

| "Potem wynijdzie od ciebie on, i dzieci jego z nim, a wróci się
| do rodziny swojej, i do dziedzictwa przodków swych wróci się."
| Kpł 25:41 Bg

:-))) No cóż. Aż otworzyłem, oniemiawszy nad takim cytatem na
Usenecie :-) I cóż znalazłem?
W jakiż to sposób opis radzenia sobie z ubóstwem w starożytnym
Izraelu łączysz z pojęciem aborcji czy też eutanazji? :-)

Posłużę się przekładem Biblii warszawskiej [Bw] by zacytować cały
kontekst - a przekład ;-) dla lepszego zrozumienia:

35. Jeżeli zubożeje twój brat i podupadnie, to ty go wspomożesz na
równi z obcym przybyszem czy tubylcem, aby mógł żyć obok ciebie.
36. Nie bierz od niego odsetek ani lichwy, a bój się swojego Boga,
aby twój brat mógł żyć obok ciebie.
37. Nie dasz mu swoich pieniędzy na odsetki, a swojej żywności mu
nie dasz, aby więcej odebrać.
38. Jam jest Pan, Bóg twój, który was wyprowadziłem z ziemi
egipskiej, aby wam dać ziemię kanaanejską i być waszym Bogiem.
39. Jeżeli zubożeje przy tobie twój brat i sprzeda się tobie, nie
będziesz go obarczał pracą niewolnika.
40. Będzie u ciebie jak najemnik, jak osiedleniec. Będzie służył u
ciebie do roku jubileuszowego.
41. Wtedy wyjdzie od ciebie jako wolny, on i jego synowie z nim, i
wróci do rodziny swojej i do posiadłości ojców swoich wróci.
42. Gdyż są moimi sługami, których wyprowadziłem z ziemi
egipskiej. Nie będą sprzedawani jako niewolnicy.

W zamian za niewypłacalność ubogi mógł się 'zaprzedać' jako
niewolnik bogatemu... z tym, że jedynie na 50 lat max. Po owych 50
latach tacy ludzie, a nawet grunty (których cena zależała od
pozostałego czasu do 50. roku) wracały do pierwotnych właścicieli,
na ojcowiznę. Miało to (1) zapobiec utracie spadków terytorialnych
poszczególnych plemion, którym wydzielono konkretne ziemię po
wejściu do Ziemi Obiecanej, (2) zapobiec zjawisku biednienia
biednych a bogaceniu się bogatych bez końca... Każdy miał równe
szanse co owe 50 lat.
To właśnie był ów rok jubileuszowy.

Wydaje mi się, że werset 41. nie ma nic wspólnego z tym, o czym
pisałeś a wycięcie go w ten sposób... no comments :-/
No - może wyjaśnisz...?
Jeśli twierdzisz niejako tym żenującym cytatem, że sama Biblia
popiera dogmat duszy nieśmiertelnej, również się pomylisz...

didziak :->

P.S. Omyłkowo poszło również na priva - mea culpa.