Re: PODSUMOWANIE

From: "kolorowa" <v...@i...pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: PODSUMOWANIE
Date: Tue, 26 Nov 2002 14:09:34 +0100

Użytkownik "Kini " <k...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:arvimv$q75$1@news.gazeta.pl...

Co innego utrzymywać dziecko, a co
> innego, jak dziecko beztrosko funduje sobie własne dziecko, które ty, jako
> rodzic, też powinieneś, w Sagi pojęciu, utrzymywać.

To ja bardzo przepraszam. Widocznie czegoś nie doczytałam. Czy mogłabyś mnie
skierować na wypowiedź Sagi, w której twierdzi ona, że wymaga od rodziców
utrzymywania wnuka?

Ja uważam, że jak ma się
> ochotę na własne dziecko, no to sorry, już nie za pieniądze rodziców. Albo
> przynajmniej należy to z nimi uzgodnić, czy mają ochotę wziąć pod opiekę
> następnego człowieka.

Ja też tak uważam. Przy czym w tym akurat wypadku finansowanie wnuka nie
jest chyba kwestią sporną. Chyba że znowu czegoś nie doczytałam;-))

> Otóż właśnie. To mnie straszliwie razi.
>
> Bo mam wrażenie, że
>
> Czyli znowu winni są starzy? Mają to, co chcieli? Ja nie do końca się z
tym
> zgodzę. Bo Saga nie ma 15, tylko 23 lata.

Nie użyłam pojęcia "winy", tylko "konsekwencji". Nie twierdziłabym też, że
chcieli - nie sądzę, żeby chcieli;-) Sądzę raczej, że zapomnieli, iż dzieci
uczą się nie tego, co rodzice by chcieli, tylko tego, co rodzice robią.
Jeśli rodzice wprowadzają w relacje z córką elementy szantażu - obojętne czy
finansowego, emocjonalnego czy jeszcze jakiegoś innego - to prostą
konsekwencją takiego zachowania jest przyswojenie takiego sposobu
postępowania przez dziecko.
I nie bardzo rozumiem, jak się ma do tego wiek Sagi? Jej rodzice są dwa razy
starsi, a też jak widać, nie umieli się wyzwolić z myślenia typu: "mnie się
należy". Nie obwiniam ich o zachowanie córki. Ale jeżeli Saga ma ponosić
konsekwencje swoich wyborów, to tym bardziej należy tego wymagać od ludzi
bądź co bądź - z większym doświadczeniem - skoro już tak się tych przeżytych
lat trzymamy;-)

Istotą tego, co pisałam, jest to, że relacji rodzice - dzieci nie należy
traktować w kategoriach kupna - sprzedaży - bez względu na to, co jest
towarem czy walutą .

Małgosia