Panska skorka

1. Data: 2000-01-18 01:50:30

Temat: Panska skorka
Od: "Mayakowski" <m...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos zna moze przepis na panska skorke. Nie moge nigdzie znalesc a juz 1
listopada zobowiazalem sie zrobic sam. Jesli ktos by znal wdzieczny bylbym
za wyslanie na PRIVA.

m...@f...onet.pl

May

1. Data: 2000-01-18 09:48:40

Temat: Re: Panska skorka
Od: Joanna Sereinig <j...@j...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mayakowski napisał(a):

> [...]
> listopada zobowiazalem sie zrobic sam. Jesli ktos by znal wdzieczny bylbym

A co to jest, ta pańska skórka?
Pytam, bo kiedyś spotkałam się z tym w książce kucharskiej (ale jako kjeden ze
składników, nie rzecz do zrobienia wg danego przepisu) i nikt ze znajomych nie
potrafił mi wyjaśnić.
Ja proszę o odpowiedź na grupę.

Joanna

1. Data: 2000-01-18 11:47:50

Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1listopada zobowiazalem sie zrobic sam.

Czy nie pozwolono Ci kupic po drodze na groby? Czy tez Ty nie pozwoliles kupic
komus i stad te zobowiazania?

1. Data: 2000-01-18 11:51:45

Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A co to jest, ta pańska skórka?

Jest to takie cos sprzedawane przez baby, ostatnio przed cmentarzami kiedys
przed kosciolami, male kostki bardzo slodkiej ciagnacej masy zapakowane w
pergamin, ktory przykleja sie do tego co w srodku. Baaaardzo slodkie, lubiane
przez dzieci i niektorych doroaslych.Ulka

1. Data: 2000-01-18 12:01:14

Od: Joanna Sereinig <j...@j...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

W Krakowie przed cmentarzami, właśnie w Dniu Wszystkich Świętych i w Zaduszki
chyba też, można kupić tzw. miodzik.
Jest to baaaardzo słodkie, tłuczone w nieforemne kawałki, o smakach waniliowym i
kakaowym, z dodatkiem kawałków orzechów. Ale to jest twarde jak kamyczki i
trzeba się mocno "nacmokać" i "nacyckać", żeby kawałek tego specjału zużyć. Czy
to właśnie może być owa pańska skórka? W ewrsji hard, oczywiście? I w ogóle skąd
taka niezwykła nazwa?

Joanna

1. Data: 2000-01-18 12:12:42

Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> trzeba się mocno "nacmokać" i "nacyckać", żeby kawałek tego specjału zużyć. Czy
> to właśnie może być owa pańska skórka? W ewrsji hard, oczywiście?

Jest to wlasnie panska skorka, tak sie to nazywa w Warszawie. Wersja hard tez jest,
ale nie widzialem wersji z orzechami, za to sa owocowe o kolorze zoltym i rozowym.
Kiedys slyszalam, ze dlatego jest to panska skorka, bo takie dobre rzeczy to tylko
panstwo mogli jesc :-))))))) Ulka

1. Data: 2000-01-19 17:15:45

Od: "Mayakowski" <m...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
kjeden ze
> składników, nie rzecz do zrobienia wg danego przepisu) i nikt ze znajomych

Panska skorka jest to cos posredniego miedzy ptasim mleczkiem(bez czekolady)
a irysym. Koloru rozowego albo bialego. Sprzedawane na straganach przy
cmentarzach w swieto zmarlych. Kiedys byla uwazana za dobre lekarstwo na
gardlo. Wydawana przez przy domowe sluzace(panny) nazywana byla panienska
skorka. Przepis jest bardzo stary (16 wieku) . Wykonywana miedzy innymi z
gumy arabskiej. Tak donosi Encyklopedia Staropolska. Przepisu nie podaje...
Tyle wiem, nikt ze znajomych przepisu nie zna...

May

1. Data: 2000-01-19 23:55:25

Od: "Mayakowski" <m...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy nie pozwolono Ci kupic po drodze na groby? Czy tez Ty nie pozwoliles
kupic
> komus i stad te zobowiazania?

Powiedzialem ze lepiej nie kupowac od pani. Rece miala czarne pewno od
wiazanek ktore tez sprzedawala... Powiedzialem ze sam zrobie i coraz
czesciej slysze jakies szyderstwa ze to skomplikowane musi byc ze tak dlugo
trwa...

May

1. Data: 2000-01-20 08:04:54

Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wiazanek ktore tez sprzedawala... Powiedzialem ze sam zrobie i coraz
> czesciej slysze jakies szyderstwa ze to skomplikowane musi byc ze tak dlugo

Miales racje, to strach czasami kupowac, ale niestety przepisu nie znam,
przykro. Moze spece od kuchni beda wiedzieli jakie skladniki pomieszac i co
zrobic zeby wyszla panska skorka. Przypuszczam, ze robi sie to podobnie jak
irysy domowym sposobem, tylko skladniki inne.

1. Data: 2000-01-21 02:32:19

Od: "Mayakowski" <m...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
jak
> irysy domowym sposobem, tylko skladniki inne.

A jak sie robi irysy domowe?

May

zupa rybna
Przepis na pieczone kasztany?