Pasztet

1. Data: 2008-12-17 11:45:16

Temat: Pasztet
Od: "charwel \(Oo\)==:::" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć.
Macie jakiś sprawdzony przepis na pasztet?
Dużo tego w necie, ale wolałbym dostać przepis od mniej anonimowej osoby;)
Trochę mam obawy pisząc tu boczytam grupę od dawna i sporo tutaj, jakby to
powiedzieć, jadu ;)
Mam jednak nadzieję, że się podzielicie dobrym przepisem.

Pozdrawiam
charwel:)

2. Data: 2008-12-17 13:08:20

Temat: Re: Pasztet
Od: "Mariusz" <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepis na pasztet

Składniki:

1.. Wątroba wieprzowa - 0,30 kg
Można wziąć wątrobę wołową lub pół na pół wieprzową i wołową. Wątroba wołowa
ma dużo delikatniejszy, słodszy smak i pasztet z wątrobą wołową nie ma
takiego intensywnego smaku goryczki.

2.. Podgardle wieprzowe - 0,30 kg
3.. Mięso - 1,20-1,50 kg. Czyli ok. 3 ćwiartki z kurczaka (lub mały
kurczak) + 1 skrzydło z indyka
4.. 3-4 jajka
5.. 2-3 bułki
6.. 2 cebule
7.. Marchewka, pietruszka, seler
8.. Przyprawy: listek laurowy, ziele angielskie, pieprz, sól, imbir
mielony, gałka muszkatołowa.

Rozsądnie jest najpierw ugotować rosół z mięsa drobiowego, który możemy
zjeść z makaronem lub ugotować na nim jakąś zupę. Do rosołu dodajemy 2
marchewki, pietruszkę, pół selera, solimy, pieprzymy. Po ugotowaniu rosołu
wyjmujemy z niego mięso i warzywa i studzimy.

Czasami rosół wychodzi tłusty. Jeżeli nie lubimy takiego - trzeba zebrać
tłuszcz z wierzchu do garnka. Wkładamy do tego tłuszczu podgardle. Podlewamy
wodą. Wkładamy kilka listków laurowych, kilka ziarenek ziela angielskiego i
pieprzu, lekko solimy i gotujemy na malym ogniu pod przykryciem do
miękkości.

Kiedy mięso jest już miękkie wkładamy do garnka wątrobę i 2 cebule i razem
dusimy jeszcze około 10 minut.

Mięso wyjmujemy z wywaru i studzimy.

W wystudzonym wywarze z mięsa moczymy 2-3 bułki.

Wystudzone mięso oddzielamy od kości, mielimy 2-3 razy przez maszynkę do
mięsa. Razem z mięsem mielimy warzywa, cebule, bułki.

Zmieloną masą mieszamy dokładnie, przyprawiamy pieprzem (dużo), tartą gałką
muszkatołową, imbirem, solą i ewentualnie innymi przyprawami (papryka,
chili, curry) według swojego smaku.

Dodajemy żółtka, z białek ubijamy pianę, mieszamy z masą.

Masę wykładamy do foremek typu keks, posmarowanych tłuszczem i wysypanych
bułką tartą. Pieczemy około jednej godziny w temperaturze 160 - 180 st.C.

Mariusz

3. Data: 2008-12-17 15:58:50

Od: Nuel <2...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik charwel (Oo)==::: napisał:
> [...]
> powiedzieć, jadu ;)
> Mam jednak nadzieję, że się podzielicie dobrym przepisem.

Jak jeszcze potrzebujesz to odezwij sie od mnie:)

Pozdrowa
Nuel

4. Data: 2008-12-17 18:32:37

Od: "Tomasz" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mariusz" <m...@v...pl> napisał>
> [...]
> bułką tartą. Pieczemy około jednej godziny w temperaturze 160 - 180 st.C.

Przepis dobry, typowy dla polskich pasztetow, robilem mniej wiecej tak jak
piszsesz i jest OK.
Ostatnio jednak jadlem pare razy pasztety u faceta ktory bywa czseto we
francji
i robi je wedlug tradycji francuskiej.
Tam przktycznie nie ma zadnego przepisu, wszystko co zrobisz z udzialem
dowolnego miesa, warzyw i przypraw, zapieczone w ceramicznym naczyniu jest
pasztetem.

Sam wyprobowalem takie pasztety.
Ostatnio robilem taki.
Zadne skladniki pasztetu nie byly wczesniej gotowane czy duszone.
Roznego rodzaju miesa (wolowe, wieprzowe, drobiowe, baranie), watrobki
rowniez wolowe, kurze i indycze, smalec gesi, podgardle, slonina wszystko
bylo zmielone na surowo z dodatkiem cebuli, pora papryczki ostrej. Do calej
masy dodalem nieco soli, pieprzu, tymianku, imbiru, galki i innych przypraw,
sporo jajek.
Naczynie ceramiczne wylozylem cienko pokrojonymi plastrami sloniny,
przykrylem folia alu i pieklem w piekarniku ponad godzine i zostawilem do
wystygniecia piekarnika (kuchnia fajerkowa na drewno wiec stygnie dlugo - do
rana)
Proporcje mies nie maja znaczenia co bys nie zrobil bedzie pasztet.
Wazna jest ilosc i jakosc przypraw i od tego bedzie zalezal smak.

--
Tomasz

5. Data: 2008-12-17 18:59:41

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 17 Dec 2008 19:32:37 +0100, Tomasz napisał(a):

> [...]
> Proporcje mies nie maja znaczenia co bys nie zrobil bedzie pasztet.
> Wazna jest ilosc i jakosc przypraw i od tego bedzie zalezal smak.

To, co opisałeś, to absolutnie nie jest pasztet, lecz rodzaj pieczeni - coś
jak inny rodzaj rzymskiej.

Poszukaj tu w grupie "Pasztetu Ikselki". Bo już nie mam zdrowia szukać na
swoich płytach pliku, a wstukiwac nie mam siły. Może ktoś podrzuci?

6. Data: 2008-12-17 20:29:33

Od: "Tomasz" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ikselka" <i...@g...pl> napisał

> To, co opisałeś, to absolutnie nie jest pasztet, lecz rodzaj pieczeni -
> coś
> jak inny rodzaj rzymskiej.

To jest tylko kwestia regionalnego nazewnictwa.
We Francji sa wrecz festiwale pasztetow gdzie ludzie przynosza swoje wyroby
i dwoch podobnych nie znajdziesz a wszystko nazywa sie pasztet.
Mysle ze z kuchni francuskiej warto brac przyklad.

--
Tomasz

7. Data: 2008-12-17 20:47:10

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 17 Dec 2008 21:29:33 +0100, Tomasz napisał(a):

> [...]
> i dwoch podobnych nie znajdziesz a wszystko nazywa sie pasztet.
> Mysle ze z kuchni francuskiej warto brac przyklad.

Z każdej warto, ale tylko to, co komu smakuje :-)
U nas w Polsce taki "pasztet" z surowego mięsa funkcjonuje pod nazwą
"wiejski".

8. Data: 2008-12-17 20:49:42

Od: vcore <mail*TNIJ*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

charwel (Oo)==::: pisze:
> [...]
> powiedzieć, jadu ;)
> Mam jednak nadzieję, że się podzielicie dobrym przepisem.

Polecam zaglądnąc tu http://www.wedlinydomowe.pl/articles.php?topic=43
Osobiście testowałem ten -
http://www.wedlinydomowe.pl/articles.php?id=1568 i polecam jak
najbardziej. Jednak sadze ze wszystkie pozostałe są równie świetne :)
--
_ _ ___ ___ ___ ___
email: mail[at]vcore.pl | | | _| . | _| -_| msn: msn[at]vcore.pl

9. Data: 2008-12-17 22:50:15

Od: "charwel \(Oo\)==:::" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Polecam zaglądnąc tu...

Dziękuję bardzo i pozdrawiam :)

10. Data: 2008-12-18 06:54:05

Od: "Mariusz" <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Proporcje mies nie maja znaczenia co bys nie zrobil bedzie pasztet.
> Wazna jest ilosc i jakosc przypraw i od tego bedzie zalezal smak.

Dobre!
Chociaz musze przyznac, ze ostatnio kilka razy eksperymentowalem z
pieczeniem surowego mielonego z przeroznymi dodatkami (akurat nie bylo
wedliny w lodowce, tylko mielone, a trzeba bylo malolatowi jakies kanapki do
szkoly wykonac) i nie za bardzo mi to smakowalo. Nie poddaje sie jeszcze i
nadal bede probowal.
Przyznam tez, ze do tej pory raczej myslalem o tym co robie "klops", a nie
"pasztet". Choc roznicy zadnej mi to nie czyni.

Pomysły na pierś z indyka poproszę
Re: DZISIAJ...
Dobry sklep z kawą i herbatą
OBIADO - KOLACJA