Re: Pierogi

From: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Pierogi
Date: Tue, 02 Jul 2002 16:33:25 +0200

Gra?yna Zzaliwska wrote:

> Gra?yna Zaliwska
>
> Prosze^ o podanie przepisu na pierogi ruskie.
> Dzie^kuje^

A zatem przystępuję do mojej wersji pierogów ruskich.
Dłuższy czas była to moja ulubiona potrawa i do dzisiaj
na widok pierogów ruskich mam odruch Pawłowa
i niezależnie od tego jakie są - wcinam do upadłego..
Dziwne - bo z innymi potrawami nie mam takiej reakcji...

A więc do dzieła:
ciasto na pierogi -
- mąka, woda, odrobina oleju lub oliwy
jak sie robi, każdy wie

Farsz:
utłuczone po ugotowaniu ziemniaki 1 kg (przy kupowaniu)
ser biały, najlepiej po 1-2 dni "leżakowania" w lodówce
powinien mieć wyrazisty smak z odczuciem, że jest kwaśny
ok/o 1/2 kg - ale to jest różnie w zależności od smaku
2 cebule zesmażone na dowolnym tłuszczu
20 dkg wędzonego boczku zesmażonego w drobnych skwarkach

Nasza praca nad cudem pierogowym:
do utłuczonych ziemniaków dorzucamy pokruszony ser, 1 jajko,
zesmażoną cebulkę na złoty kolor z akcentami dosmażenia do
jasnego brązu, wysmażony boczek w drobnych skwarkach razem ze swoim
tłuszczykiem. Sól do smaku, pieprz do smaku. Trzeba pamiętac, że po
ugotowaniu, zawsze wydają się mniej wyraziste.
Wszystko to mieszamy aż do uzyskania jednolitej i smacznej massy.
Generalnie moją zasadą jest, żeby były wyraziste w smaku, a nie
"kartoflane". A więc muszę czuc kwaskowatośc sera, aromat cebulki,
aromat wędzonki i dopiero na końcu łagodnośc ziemniaków.

Jak lepimy pierożki każdy wie.
Ale dorzucę tylko, że nie znoszę pierogów, których główną treścią jest
ciasto. Dlatego lepię pękate, nieduże, ale zasobne:-)))

Wydajemy gorące polane przysmażoną cebulką, lub skwarkami ze słoniny
lub boczku. Są regiony Polski, gdzie podaje się je ze świeżą śmietaną
ja jednak preferuję skwarki + cebulka
Pierogi, które się rozpadną w gotowaniu zostawiam do odsmażenia.
Najlepsze (dla mnie) są odsmażane następnego dnia, pięknie przyrumienione

jest to moja autorska wersja pierogów ruskich
ale nie słyszałam jeszcze narzekań
a nawet o dziwo - pytań po obiedzie - co będzie na drugie:-)))

no a poza tym jest to przepis, którego koszt można zamknąć 15 zł
pożywi się cała rodzinka, wszyscy z błogim westchnieniem wstaną od stołu
tyle, że piekielnie pracochłonny, ale jak widać są jeszcze u nas kobiety,
które rzucają się na takie ryzyko
czego im szczerze gratuluję:-))))
ewa

--