Pierogi z kapustą i grzybami

21. Data: 2009-12-21 21:38:04

Temat: Re: Pierogi z kapustą i grzybami
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 21 Dec 2009 13:57:30 +0100, Prawusek napisał(a):

> Obejdzie się bez jajek, wystarczy wlać pół szklanki wrzatku do mąki - reszta
> wody może być zimna.

Ciasto na pierogi robię z jajkiem, z mąki krupczatki, częściowo zaparzonej
wrzątkiem. Jajko dodaję oczywiście potem. Jajko wcale nie odbiera ciastu
elastyczności, wrecz przeciwnie. Powodem nieelastyczności ciasta może być
tylko brak wilgoci. Musi być dosyć wolne. Ważne, aby je pozostawić na pół
godziny pod przykryciem, w ciepłym miejscu. Ciasto z mąki krupczatki, o ile
spełni się ostatnie dwa warunki, jest boskie.
--

Ikselka.

22. Data: 2009-12-22 07:57:28

Od: Beata Mateuszczyk <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:
> Paulinka pisze:

> Potwierdzam. Odkąd odkryłam przepis na pierogowe ciasto bez jaj, o wiele
> chętniej je robię, bo ciasto ładnie się skleja i nie robi się twarde.
> Mam dokładnie ten sam przepis - 3szkl. mąki, łyżeczka masła i szklanka
> gorącej wody (NB chyba z prk ten przepis wzięłam). Z tym że w zależności
> od mąki czasem potrzeba więcej wody.

Również potwierdzam :). Ciasto bez dodatku jajek łatwiej się wałkuje. Od
kilku lat takie robię. Ale ostatnio coś mnie podkusiło i zrobiłam
zwyczajne z dodatkiem jajka i przy wałkowaniu klęłam na czym świat stoi.

Pozdrawiam
Bea

23. Data: 2009-12-22 13:22:05

Od: Kapsel <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 21 Dec 2009 21:33:28 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Za zimna patelnia, za nowa być może? Żeby patelnia dobrze smażyła to
> musi być przepalona - nowo nabytą i po każdym silnym szorowaniu
> rozgrzewa się dosyć mocno patelnię na sucho i smaruje cienką warstwą
> oleju - to ma dymić i to wyraźnie. Następnie grzeje się patelnię do
> zaniku dymienia - i po wystudzeniu można już próbować smażyć.

Patelnia stara, ale szorowana, bo wcześniej zapomniałem że odsmażam coś i
się zwęgliło nieco ;)

Popróbuję z nią jeszcze, bo się lubimy nawet i bym nie chciał wyrzucać,
dzięki za sugestie.

> A pierogi z kapustą najlepiej wychodzą z ciasta drożdżowego (mało
> drożdży, twarde ciasto ale jednak z drożdżami) smażone na głębokim oleju
> (bez uprzedniego gotowania).

O, a tak to w ogóle nie próbowałem, ale pierogi to w sumie jedno z top10
ulubionych dań, więc pewnie sprawdzę ten pomysł.

> Nie widzę w twoim opisie również
> przesmażania kapusty - prosto z garnka jest za wodnista, po dodatkowym
> pokrojeniu należy ją na patelni przesuszyć, farsz staje się bardziej
> zwarty i wyraźniejszy w smaku.

Moja kapusta faktycznie nie była przesmażana, ale ją mocno odsączyłem i
trochę jeszcze czekała na faszerowanie, więc ogółem nie wyczuwałem
wodnistości nadmiernie.

--
Kapsel
http://kapselek.net

24. Data: 2009-12-27 11:11:12

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 21 Dec 2009 21:33:28 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Nie widzę w twoim opisie również
> przesmażania kapusty - prosto z garnka jest za wodnista, po dodatkowym
> pokrojeniu należy ją na patelni przesuszyć, farsz staje się bardziej
> zwarty i wyraźniejszy w smaku.

Dokładnie.
Można to sprawić i tak, że przesmaża się gotowy farsz z gotowaną i tylko
odciśniętą kapustą, doprawiając go właśnie w czasie ogrzewania - wtedy ma
się pewność, jak będzie smakował w gorących pierogach. Smak i aromat
przypraw w zimnym farszu jest mniej wyczuwalny, niż w gorącym, dlatego
przyprawiam farsz podczas przesmażania go. Potem oczywiście studzę i
nadziewam pierogi.
--

Ikselka.

25. Data: 2009-12-27 11:24:55

Od: czeremcha <c...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ciasto bez dodatku jajek łatwiej się wałkuje.

Ja robię z jajkiem, ale bez soli. Też - lepiej się wałkuje niż wersja
z solą. Poza tym - nie wykrawam krążków szklanką, a dzielę ciasto na
małe kulki - ilość ciasta na 1 pieróg - i wałkuję je osobno. Unikam
zagniatania resztek i dosypywania mąki. Ciasto od początku do końca
wyrabiania pierogów jest takie samo.

Ania

26. Data: 2009-12-27 11:42:28

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"czeremcha" <c...@t...pl> wrote in message
.googlegroups.com...
> [...]

małe kulki - ilość ciasta na 1 pieróg - i wałkuję je osobno. Unikam
zagniatania resztek i dosypywania mąki. Ciasto od początku do końca

Witaj Aniu!

Moja babcia kroiła placek ciasta na kwadraty, dzięki czemu miała bardzo
mało powtórek z zagniataniem resztek i ponownym wałkowaniem. Potrafiła
namachać pieróg niesamowitą ilość w krótkim czasie. A lepiła tak, ze płatek
ciasta układała na kciuku i pierwszym palcu lewej ręki przekątną wzdłuż obu
palców, nakładała do tej rynienki farsz i błyskawicznie sklejała ciasto.
Pierogi wrzucała na wrzącą osoloną wodę z dodatkiem oleju.

27. Data: 2009-12-27 11:45:01

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Prawusek" <p...@i...pl> wrote in message

> [...]
> palców, nakładała do tej rynienki farsz i błyskawicznie sklejała ciasto.
> Pierogi wrzucała na wrzącą osoloną wodę z dodatkiem oleju.

A ja mam wykrojnik wschodniej produkcji z wymiennymi plastikowymi
kształkami - jedna wykrawa z ciasta kółkia jak od szklanki, druga kwadraty.
Z tym, że wykrawa się tocząc jak radełkiwm czyli błyskawicznie można skroić
cały placek na stolnicy.

28. Data: 2009-12-30 20:32:47

Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik XL napisał:

> [...]
> przypraw w zimnym farszu jest mniej wyczuwalny, niż w gorącym, dlatego
> przyprawiam farsz podczas przesmażania go. Potem oczywiście studzę i

Ale opisane przeze mnie pierogi najlepsze są właśnie na zimno - a już
całkiem najlepsze pierwszego dnia świąt na śniadanie!

--
Darek

KROKIETY Z GRZYBAMI...
NA SWIETA...