Re: Plukanie zatok

From: "Marek Bieniek" <mbieniek@_antispam_poczta.onet.pl_invalid>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Plukanie zatok
Date: Tue, 22 Oct 2002 15:12:05 +0200
Sender: m...@p...onet.pl@afazja.am.lodz.pl

Użytkownik "Wojciech Iwaniak" <i...@p...pulawy.pl> napisał w
wiadomości news:3DB54974.AA5D9182@piwet.pulawy.pl

> Laikiem jestem o tyle, ze nie jestem medykiem a tylko lek wet.
> Pragnalem zasiegnac porady a nie komentarza. A tak na marginesie
> mysle ze wiem co robie.

MOgę Cię zatem odesłać do podęcznika Latkowskiego - całkiem przyjaźnie
napisany.

> Jak napisalem plucze sobie moje zatoki strzykawka odchylajac
> glowe max do tylu.

Metodą Proetza (opisaną w Latkowskim) robi się to właśnie w maksymalnym
odchyleniu do tyłu - ale u pacjenta leżącego na plecach (narysowane jest
dokładnie). Z anatomii człowieka wynika, że niespecjalnie można płukać w
innej pozycji.
Ponadto koniecznej jest naprzemienne wytwarzanie zmiennego ciśnienia w
jamie nosowej - bo tylko wtedy do zatoki ma szanse coś wpłynąć / z niej
wypłynąć. Masz ssak w domu?... ;)

> Idzie pieknie i jest poprawa ale moze cos molbym
> dodac do plynu.

Jeśli jest poprawa - to tak trzymaj... ;) Najważniejsze, że jest poprawa.
IMVVHO wlewając sobie wodę / sól do nosa bez calego tego laryngologicznego
sztafażu (pozycja, balon Politzera, ssak) możesz sobie co najwyżej
przewody nosowe przepłukać - co być może może dać jakąś poprawę, czemu
nie...
Do płukanki do zatok dodaje się z reguły gentamycynę, efedrynę,
mucosolvan, ale nie myślę, żeby miało to sens bez tego, co wyżej.

> A tak swoja droga - czy wy medycy czesto nie
> okazujecie sie równiez medycznymi laikami (bez urazy)- niestety zycie
> pokazuje czesto takie sytuacje. Doswiadczylem tego równiez na wlasnej
> skórze.

My, medycy, też jesteśmy ludźmi. Niektórzy z nas się mylą, bo błądzić jest
rzeczą ludzką.

Najlepszego,

m.

PS Na przyszłość mógłbyś ciąć cytaty i odpisywać POD cytatami. :) Własnie
taki sposób redagowania postów uważa się za poprawny:)

Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta.onet.pl)
"Mialem juz chorego przyjac na OINK, ale odpi*****il neurologicznie."
(dr S. T.)