Re: Półpasiec

From: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Półpasiec
Date: Wed, 3 Nov 2004 11:37:43 +0000

On Wed, 3 Nov 2004 11:53:51 +0100, petresku wrote:

> Prawdopodobienstwo bedziesz mial niestety duze. Chorowalem i na ospe i na
> polpasiec.
> A zarazilem sie w liceum w szkole .... widocznie ktos mial w klasie i tyle.

Mnie uczyli w szkole, ze półpasiec wywołany jest tym samym wirusem, co
ospa wietrzna, a do jego wystąpienia nie jest konieczne kolejne
zakażenie, a choćby przejściowy stan obniżonej odporności, wywołany
różnymi czynnikami. Wynika to z tego, że po przebytym pod postacią
"wiatrówki" zakażeniu herpesvirus varicellae-zoster jakaś pula wirusów
może "zaczaić się"w organizmie i w sprzyjających warunkach uaktywnić
się, a topografia wykwitów, pokrywająca się z zakresem unerwienia
czuciowego nerwów obwodowych (lub czaszkowych, konkretnie nerwu
trójdzielnego), wynika z miejsca gdzie wirusy "śpią" (chodzi o zwoje
nerwów czuciowych).

Ale może (w co wątpię) coś się zmieniło od tego czasu - chętnie się
dowiem.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)