Re: Porada przez internet .Czy jest tu jakis lekarz ?

Data: 2001-03-06 13:27:08
Temat: Re: Porada przez internet .Czy jest tu jakis lekarz ?
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl>

> przeciez ja kodeksu etyki lekarskiej nie ustalalem. Przeslij swoje
> pretensje do Naczelnej Izby Lekarskiej. Faktem jest, ze jak ktos
> bedzie leczyl przez Internet i pacjent z tego tytulu (zlej diagnozy
> np. nieoczekiwanego samobojstwa u pacjenta wobec ktorego prowadzono
> internetowa psychoterapie, nagly zgon u pacjenta z choroba serca
> diagnozowanago i leczonego w taki sposob bez normalnych porad lekarskich)
> dozna uszczerbku i beda z tego tytulu roszczenia to bedzie to dla
> takiej placowki, ktora odwazyla sie tak leczyc "straszna kaszana"

ok ok ok
ale jak zwykle przejaskrawiasz ;)
dzisiaj w szpitalu przebywa wiceprezydent Cheney , juz po kolejnym
cewnikowaniu arteri. Zle sie poczul, poczul dyskomfort serca
i z pewnoscia skorzystal z telemedycznej porady swojego lekarza,
tzn. przekazal mu przez telefon jak sie czuje, co mu dolega
a jego lekarz doradzil mu udanie sie do szpitala

Po dzisiejszej operacji/zabiegu, lekarz prowadzacy powiedzial ze
za 6 miesiecy problem blokowania arteri moze sie statystycznie
powtorzyc.
I znow w ciagu 6 miesiecy, pewnie skorzysta z telefonicznej konsultacji
wiele razy.

> Ja od razu deklaruje, ze jestem zwolennikiem dopuszczenia telemedycyny
> przy spelnieniu oczywiscie okreslonych wymogow.
ale zechciej zrozumiec, ze telemedycyne wprowadza bogate szpitale i
kliniki, jak nie w Polsce, to bedziemy w sasiednich krajach.

Jezeli w ramaxch UE bedzie jednolite ubezpieczenie zdrowotne,
to bedziemy sie tam poddawali operacjom, gdzie lepiej i taniej.

Ogloszenia typu: prozniowo, wszystkie zabiegi, tanio, szybko,
tez maja czasem zagraniczne numery telefonow

> nie wiem jak jest w Finlandii ale takie rzeczy robi sie w Polsce
> przy czym mylisz telemedycyne - czyli leczenie na odleglosc
> z nauczaniem na odleglosc.
sam mylisz
mowie o konferencji nt. telemedycyny
powinienes od czasu do czasu cos poczytac ze swiata

] Poniewaz te operacje na otwartym sercu
> relacjonuje sie w celacj dydaktycznych i u nas w Polsce w listopadzie
> tez byla taka relacja - no nie na otwartym sercu ale trasmitowano
> operacje brzuszna przeprowadzana przez Prof. Drewsa z Kliniki Chirurgii
> na Przybyszewskiego

ja mowilem o operacjach konsultowanych on-line przez lekarzy
przebywajacych w innych miejscach, operatorzy robia przeprowadzaja
operacje, a konsultanci znajduja sie w innych osrodkach ;)

> ale czy lekarzom konsultujacym oplaca sie ponosic ryzyko roszczen,
> z ktorych zaden adwokat ich nie wybroni bo lamali prawo?
skoro to czynia od kilku lat, to widocznie ryzyko niewielkie,
a ich kwalifikacje na tyle wysokie,
ze znow ryzyko ograniczone ;)

Osrodki teleekg dzialaja calkowicie legalnie
> wykonujac telefoniczny monitoring ekg, dajac swtepne porady przez telefon
> i posiadajac mozliwosc wyslania natychmiast ambulansu do pacjenta z
> lekarzem i skierowania na oddzial gdy jest taka potrzeba.
I niech te telemedycyna zajmie sie wstepnymi poradami
czy teraz jest ok ?

Ale w USA
> sa programy, gdzie cala diagnosytka, konsultacje i wazne decyzje
> terapeutyczne podejmowane sa zdalnie. Takiej formy telemedycyny w Polsce
> prowadzic nie mozna
Zrozumiale, bo technologicznie odstajemy o 10-20 lat.
Jak mozna bylo zdalnie kogos konsultowac, gdy nie mozna sie bylo
polaczyc tel;efonicznie.

> Ale ja o tym wiem i nie musisz mnie do tego przekonywac - skad Ci
> przyszlp do glowy, ze jestem przeciwnikiem telemedycyny. Wskazuje
> tylko na ograniczenia jakie sa w Polsce
wydaje mi sie ze mowisz o wyimaginowanych ograniczeniach

wiekszosc lekarzy po prostu obawia sie wystawienia na publiczny, zdalny
dostep, obawiajac sie ryzyka zarzutu niekompetencji,
braku profesjonalizmu, a takze zarzutow od zlosliwych pacjentow.

> To nie narusza ale wowczas odpowiedzialnosc za efekty kosultacji
> ponosi lekarz bezposrednio leczacy. Taka forma nie jest w pelni
> sensu stricto konsultacja tylko "kolezenska rada" w zasadzie
> - mowil o tym miedzy innymi przew. Naczelnego Sadu Lekarskiego
> dr Krajewski
i jak widzisz rozwiazanie samo sie znalazlo,
rozwiazanie zgodne z etyka i uprawniajace telemedycyne.

> wbrew pozorom nie ma takich centrow az tak duzo, poniewaz na swiecie
> obowiazuja pewne warunki uzyskania licencji na prowadzenie praktyki
> lekarskiej i lekarz z Niemiec nie moze bez odpowiedniej licencji
> prowadzic praktyki nawet telemedycznej w USA np.
alez konsultacje telemedyczne nie stanowia wykonywania zawodu poza
krajem licencjonowania,
co wiecej,
mozna je uznac za forme naukowego konsylium on-line,
moga zostac dodatkowo objete programem badawczym, naukowym
why not ?

Ja naprawde widze szkode dla pacjenta, gdy mu odmawiasz prawo do bycia
konsultowanym przez wybitnych zagranicznych specjalistow.

Czy nie chcialbys pracowac w takim Centrum , ktore otrzymuje
z calego kraju wyniki badan pacjentow, zdjecia, diagnozy, opis procesu
leczenia i konsultujesz zdalnie pacjentow na podstawie dokumentacji ?

Lekarze orzecznicy ZUS wydaja decyzje o zakwalifikowaniu do grupy
inwalidzkiej na podstawie dokumentacji.

Moglbys zostac takim krajowym konsultantem, orzecznikiem
ale pracujacym nie indywidualnie , ale w zespole np. 50 lekarzy
specjalistow, zdalnie konsultujacych miesiecznie tysiace pacjentow
i zarabiajac moze 5 a moze 10 razy wiecej.

Calosc dokumentacji chorobowej, karty chorobowe, wyniki badan, zdjecia,
maja taka objetosc, ze z powodzeniem mozna je przesylac internetem
do dowolnego punktu w swiecie, do centrum konsultacyjnego.
Gorzej z zapisem video,

ale czemu nie chcialbys pracowac w takim
eleganckim centrum ?

> a skad wiesz ze jest lepszy - an podstawie oceny wygladu jego strony
> WWW w Internecie.

a ma z tym wspolnego internet czy strona www.
Wystarczy lista referencyjna, certyfikaty, opinie pacjentow,
konsultantow krajowych, tytuly naukowe, dorobek naukowy
tak jak dotychczas

A jaki to problem zrobienie strony WWW Kliniki,
> ktora w ogole nie istnieje?
A jaki problem warsztatu samochodowego WWW , ktory nie istnieje ?

A jaki problem zrobic pieczatke lekarza czy ubierac sie w bialy fartuch
i nosic sluchawke ?

Przeciez nie zyjemy w abstrakcji.
Gdy dzwonie na pogotowie, to tez moze tam siedziec kierowca karetki,
a nie lekarz czy dyspozytor, ale zakladam ze kompetentna osoba.

WWW klinike mozesz otworzyc ale z medycyny naturalnej, psychoterapii
itd., beda szukaj konsultacjio, to chetnie skorzystam i zaplace za
porade karta kredytowa.

> Byly takie przypadki,
czy mozesz wymienic choc 2 ?

> mozna i to sie robi nawet w Polsce
ktore szpitale i kliniki maja lacza satelitarne ?

> nie - to jest zasada obowiazujaca w calej Polsce i musi byc zmieniona
> nie lokalnie tylko globalnie
czy naprawde uwazasz, ze pacjent nie podda sie operacji za granica, gdy
bedzie mial swobodny wybor, zapewnione finansowanie i lepsza jakosc
uslugi ?

wczoraj znajomy mi mowil, ze jego brat ma problemy z kregoslupem i
biodrem, a krajowy lekarz sam mu poradzil poddanie sie operacji w
Stanach, z uwagi na wyzszy standard uslugi.
Poniewaz ma green card i ubezpieczenie to leci do Stanow na operacje.

Operacje plastyczne - to znow przez miesiac w telewizji byla
prezentowana najlepsza klinika z Sudet.

Itd itd. dokonuje sie naturalna selekcja i koncentracja wokol
najlepszych centrow naukowych/medycznych
i wiekszosc pacjentow wie, do ktorego szpitala nie nalezy sie godzic
na skierowanie, ktory lekarz is best itd itd.

Telemedycyna jedynie przyspieszy te procesy.
Kiedys byly modne kliniki rzadowe, pewnie moglyby sie dalej utrzymywac z
telemedycyny.
D.