Prawo i leczenie bez zgody?

1. Data: 2009-04-06 13:32:23

Temat: Prawo i leczenie bez zgody?
Od: Abece <a...@a...nospam.w.pl> szukaj wiadomości tego autora

http://miasta.gazeta.pl/
bielskobiala/1,88025,6038357,Odmowil_leczenia_i_ucie
kl_ze_szpitala.html
"
35-letni mężczyzna po suto zakrapianej imprezie trafił do szpitala z
ciężkimi urazami głowy. Grozi mu utrata wzroku, ale odmówił leczenia i
uciekł ze szpitala. Lekarze poprosili o pomoc bielskich policjantów.
[...]

- Na miejsce wezwano pogotowie ratunkowe, które przewiozło pobitego 35-
latka do szpitala. Okazało się, że ma złamane oczodoły. Mimo rozległych
obrażeń głowy i grożącej mu utraty wzroku nietrzeźwy mężczyzna nie chciał
się poddać hospitalizacji i uciekł ze szpitala - opowiada Elwira Jurasz,
oficer prasowy bielskiej policji.

Szpital powiadomił policjantów o ucieczce pacjenta. Na szczęście
mężczyznę udało się odnaleźć już po kilkudziesięciu minutach. Ze względu
na specyfikę obrażeń został przewieziony do szpitala w Sosnowcu.
[...]
"

Wydaje mi się, że w Polsce to pacjent decyduje kiedy się chce leczyć a
kiedy nie? Czy może ominął mnie jakiś powrót do czasów stalinowskich
metod?

2. Data: 2009-04-06 15:49:59

Temat: Re: Prawo i leczenie bez zgody?
Od: Krzysztof Magosa <k...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Abece wrote:
> Wydaje mi się, że w Polsce to pacjent decyduje kiedy się chce leczyć a
> kiedy nie? Czy może ominął mnie jakiś powrót do czasów stalinowskich
> metod?

Jego życie/zdrowie było zagrożone, a z powodu alkoholu nie był w stanie
podejmować decyzji, to go zaciągneli na siłę - moim zdaniem prawidłowo.
Jakbyś się poczuł, gdybyś miał jakiś wypadek po pijanemu, a potem byłbyś
chory z powodu braku leczenia po tym jak wymajaczyłbyś coś w stylu
'odje*ajcie się ode mnie sk*rwysyny'.

3. Data: 2009-04-06 17:02:05

Od: Makro <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Magosa pisze:

> [...]
> Jakbyś się poczuł, gdybyś miał jakiś wypadek po pijanemu, a potem byłbyś
> chory z powodu braku leczenia po tym jak wymajaczyłbyś coś w stylu

Całe szczęście jest coś takiego jak ustawa o ochronie zdrowia
psychicznego. Pacjent był pod wpływem alkoholu, miał poważne uszkodzenia
mózgownicy, więc można go potraktować jako chorego psychicznie (nie
wiadomo jak się zachowywał). Jeżeli pacjent z powodu choroby psychicznej
zagraża swojemu życiu lub zdrowiu i życiu innych osób może być przyjęty
do szpitala psychiatrycznego. Do takiej hospitalizacji mogły istnieć
wskazania.

Z drugiej strony sytuacja nie jest przejrzysta, a prawo nie doskonałe.

Makro

--
http://www.mam-efke.pl Portal i forum o psychiatrii
http://psychiatra.miasta.pl Blog o Zakręcie

4. Data: 2009-04-06 19:27:39

Od: Abece <a...@a...nospam.w.pl> szukaj wiadomości tego autora

Makro pisze:

> [...]
> wskazania.
>
> Z drugiej strony sytuacja nie jest przejrzysta, a prawo nie doskonałe.

A co jeśli byłby trzeźwy?

5. Data: 2009-04-06 19:46:50

Od: Makro <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Abece pisze:

> A co jeśli byłby trzeźwy?
To jest nieistotne - jeżeli miał uraz głowy zmieniający zachowanie w
sposób chorobowy i tak należy podjąć się leczenia. Oczywiście tutaj
stawiam hipotezę.

Makro

6. Data: 2009-04-06 20:32:47

Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Abece wrote:

> A co jeśli byłby trzeźwy?

pewnie zbadalby go psychiatra zeby wykluczyc inne schorzenie psych (ew.
lekarz ktory go przyjmuje - podstawy psychiatrii znaja) .
pozniej w zaleznosci - jesli bylby dosc poczytalny zeby decydowac, to by
sobie zadecydowal. jak nie to nie.
jesli by sie nie zgadzal z decyzja, to moglby sie odwolac , tzn. np. jesli
uznano by go za niepoczytalnego - moglby zadzwonic na policje, domagac sie
innego lekarza, etc. , pomimo iz bylby uznany za 'niepoczytalnego' to nie
stracilby swoich praw. musialby zostac zdaje sie jeszcze ubezwlasnowolniony
zeby jego decyzje przestaly sie liczyc.
a i btw. nie da sie kogos ubezwlasnowolnic w godzine.

7. Data: 2009-04-12 20:04:21

Od: Piotr <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:

> [...]
> zeby jego decyzje przestaly sie liczyc.
> a i btw. nie da sie kogos ubezwlasnowolnic w godzine.

jeśli można było poczekać z leczeniem to powinien zostać zatrzymany w
szpitalu do czasu wytrzeźwienia a potem podejmuje decyzję, jeśli nie to
podejmuje sie leczenie a zdarzenie zglasza - chyba do sadu ale nie wiem.

jakie badania profilaktyczne warto zrobic?
Bol zebra
Zęby, czy same wypadają ze starości?
Farbowanie włosów w ciąży
przechowywanie szczepionki ?