Przepisy ze starej książki kucharskiej

1. Data: 2005-01-05 17:27:25

Temat: Przepisy ze starej książki kucharskiej
Od: alien71 <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Dostałem od mamy starą ksiązkę kucharską (chyba przedwojenną), nie
jestem pewien bo nie ma daty wydania. Jej tytuł to: "Najnowsza Kuchnia
Warszawska zawierająca przeszło 1200 przepisów różnych od
najskromniekszych do najwykwintniejszych ułożonych przez Anielę Owoczyńską".
I mam problem, bo miary i wagi w tej książce też są przedwojenne. I tu
pytanie na grupę - ile to jest:
- funt,
- łut,
- kwarta,
- cal (teraz około 2,5cm, ale nie wiem jak się to ma do przedwojennego
cala).
Bardzo bym prosił o wspólne rozwiązanie tergo problemu.
W miarę wynajdywania ciekawych przepisów z tej książki będę je podawał
na grupie (oczywiście w opryginale) i chciałbym w wyjaśnieniach do tych
przepisów podawać współczesne wagi i miary.

Prosiłbym o komentarz, czy podawanie wam tych przepisów jest dobrym
pomysłem i czy ktoś je będzie czytał.

I jeszcze na koniec ciekawa sentencja ze wstępu tej książki, która mi
się bardzo spodobała:

"Żołądek to pedant, to nudziarz, krzywdzony krzywdzi, złości się i
buntuje. Należy mu dogodzić, jeżeli się chce być z nim na przyjaznej
stopie. Walki z nim nie radzę nikomu, bo to wróg zacięty, silny,
nieubłagany i w swych kaprysach wytrwały"

Pozdrawiam i smacznego.

1. Data: 2005-01-05 18:02:18

Temat: Re: Przepisy ze starej książki kucharskiej
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <crh81n$2rr8$1@node1.news.atman.pl>,
alien71 <a...@t...pl> wrote:

> [...]
> najskromniekszych do najwykwintniejszych ułożonych przez Anielę Owoczyńską".

> I mam problem, bo miary i wagi w tej książce też są przedwojenne.

Którą wojnę masz na myśli? ;-)

> pytanie na grupę - ile to jest:
> - funt,

400 g

> - łut,

c. 1,5 dag

> - kwarta,

c. 0,85 l

> - cal (teraz około 2,5cm, ale nie wiem jak się to ma do przedwojennego
> cala).

To teraz używa się u nas cali jako miary długości?
Ponieważ sądzę, że chodzi to o rosyjski, przedrewolucyjny system miar,
to cal ma 2,54 cm.

Władysław

1. Data: 2005-01-05 19:41:01

Od: alien71 <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los napisał:

> Którą wojnę masz na myśli? ;-)
Nie mam pojęcia sprzed której wojny jest ta książka, bo nie ma w niej
żadnych dat (może być z okresu międzywojennego, lub wcześniejsza -
dlatego napisałem przedwojenna, bo chodziło mi o ostatnią wojnę)

> To teraz używa się u nas cali jako miary długości?
Nie napisałem, że u nas uzywa się cali, tylko że teraz cal ma około
2,5cm (w jednym przepisie jest napisane, by kroić mięso na 1,5 calowe
kawałki)

Wielkie dzięki za odpowiedź.

Pozdrawiam i smacznego.

1. Data: 2005-01-05 20:14:40

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <crhg9g$vcg$1@node3.news.atman.pl>,
alien71 <a...@t...pl> wrote:

> Nie mam pojęcia sprzed której wojny jest ta książka, bo nie ma w niej
> żadnych dat (może być z okresu międzywojennego,

A jakiego systemu miar używano w Polsce w okresie międzywojennym?

> Nie napisałem, że u nas uzywa się cali, tylko że teraz cal ma około
> 2,5cm (w jednym przepisie jest napisane, by kroić mięso na 1,5 calowe
> kawałki)

Gdzie teraz cal ma ok. 2,5 cm? A czy miał tam kiedyś inną długość?

Władysław

1. Data: 2005-01-05 21:29:35

Od: alien71 <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los napisał:

> A jakiego systemu miar używano w Polsce w okresie międzywojennym?

Nie wiem, dlatego pytałem (podobno kto pyta nie błądzi) ;)

> Gdzie teraz cal ma ok. 2,5 cm? A czy miał tam kiedyś inną długość?

Jak wyżej ;)

Pozdrawiam i smacznego.

1. Data: 2005-01-06 05:55:42

Od: g...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> 400 g
dokładnie 467,711 g

> c. 1,5 dag
dokładnie 1/32 funta, czyli ok. 12,7 g

> c. 0,85 l
kwarta może być zarówno jednostką objętości, jak i wagi:
objętość - 1 l, waga: 2,04 g

cal polski - 2,4 cm
cal rosyjski (równy angielskiemu) 2,54 cm

> Władysław
Gośka

1. Data: 2005-01-06 10:23:40

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <1...@n...onet.pl>,
g...@p...onet.pl wrote:

> dokładnie 467,711 g

Nie wiem skąd wzięłaś tę wielkość. Zapewne chodzi Ci o funt pruski,
stosowany w zaborze pruskim do 1884.
Ja zakładam, nie znając niestety książki Owoczyńkiej, że mamy do
czynienia z przedrewolucyjnymi miarami rosyjskimi, bowiem Warszawa
leżała w zaborze rosyjskim.

> dokładnie 1/32 funta, czyli ok. 12,7 g

Policz:
467,711:32=14,616

I tyle też wynosił łut pruski (Lot).
Natomiast ok. 12,8 g to był łut rosyjski, używany do I wojny na terenie
zaboru rosyjskiego. Pomnożony przez 32 daje ok. 410 g, czyli funt
rosyjski. 400 g. to była praktyczna wielkość według której w dawnych
książkach kucharskich przeliczano funty rosyjskie na kilogramy
obowiązujące w Galicji.

> kwarta może być zarówno jednostką objętości, jak i wagi:
> objętość - 1 l,

1 litr to była kwarta nowopolska. System nowopolski używany był na
terenie Królestwa Polskiego oficjalnie do 1849 r. a w praktyce tylko do
powstania styczniowego.
Natomiast nie znam jednostki "kwarta" w oficjalnym rosyjskim systemie
przedrewolucyjnym, jednak dawne książki kucharskie podają, że 1 litr to
1 1/6 kwarty rosyjskiej, czyli wypada, że kwarta to ok. 0,85 l.

waga: 2,04 g

Tu chodzi Ci zapewne o kwartę jako 1/96 grzywny (196 g.), jednostkę
systemu wagowo-pieniężnego, stosowaną w Polsce w tej wielkości do
ważenia kruszców szlachetnych od wieku XIII (wcześniej grzywna wnosiła
213 g) do 1528 r., a w praktyce do pocz. XVII w.

> cal polski - 2,4 cm

To jest cal nowopolski. Patrz wyżej.

> cal rosyjski (równy angielskiemu) 2,54 cm

Tu się zgadza.

Władysław

1. Data: 2005-01-06 10:26:03

Od: Kamil Raczynski <r...@r...yupe.net> szukaj wiadomości tego autora

alien71 <a...@t...pl> nakibordził(a):

Widzę, że różnie trochę jest podawane. Ja podam wartości z książki
kucharskiej Aliny Gniewkowskiej z 1927r. Podane tam tabele zamian miar wag
zostały zamieszczone "ze względów praktycznych na dwoistość miar, która
jeszcze przez jakiś czas będzie u nas w Polsce występowała"

>pytanie na grupę - ile to jest:
>- funt,
409,5 g

>- łut,
12,8 g

--
Kamil 'Raczek' Raczyński <r...@r...yupe.net>
Co Usenetowicz wiedzieć powinien: http://evil.pl/pip/

1. Data: 2005-01-06 11:01:02

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <crj3oe$bqb$1@inews.gazeta.pl>,
Kamil Raczynski <r...@r...yupe.net> wrote:

> [...]
> zostały zamieszczone "ze względów praktycznych na dwoistość miar, która
> jeszcze przez jakiś czas będzie u nas w Polsce występowała"

To się zgadza tyle, że w praktyce kuchennej przed pierwszą wojną
stosowano dla uproszczenia wielkości zaokrąglone 400 g i 1,5 g.

Władysław

1. Data: 2005-01-06 11:49:19

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 06 Jan 2005 12:01:02 +0100, Wladyslaw Los napisał(a):

> To się zgadza tyle, że w praktyce kuchennej przed pierwszą wojną
> stosowano dla uproszczenia wielkości zaokrąglone 400 g i 1,5 g.

Czy to aby na pewno dla uproszczenia? Wydaje mi sie, ze to miary z systemu
nowopolskiego, ktory opieral sie na metrycznym (tam tez kwarta rowna byla
litrowi, a cal mial 12 linii po 2 mm).

Maciek
"Wyglad mam niecodzienny, ale wnetrze mile i spokojne" (TR&A)

Prosty przepis na schab Dawida - wypróbowałam
nawidelcu.pl - wszystko o restaracjach, kuchni, winach, owocach morza, lokalach na calym slasku....
... bita śmietana ...
pierś kacza
makarony,makarony