Re: Przepisy ze starej książki kucharskiej

From: Wladyslaw Los <w...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Przepisy ze starej książki kucharskiej
Date: Thu, 06 Jan 2005 11:23:40 +0100
Sender: w...@o...pl@80.72.34.43

In article <1...@n...onet.pl>,
g...@p...onet.pl wrote:

> dokładnie 467,711 g

Nie wiem skąd wzięłaś tę wielkość. Zapewne chodzi Ci o funt pruski,
stosowany w zaborze pruskim do 1884.
Ja zakładam, nie znając niestety książki Owoczyńkiej, że mamy do
czynienia z przedrewolucyjnymi miarami rosyjskimi, bowiem Warszawa
leżała w zaborze rosyjskim.

> dokładnie 1/32 funta, czyli ok. 12,7 g

Policz:
467,711:32=14,616

I tyle też wynosił łut pruski (Lot).
Natomiast ok. 12,8 g to był łut rosyjski, używany do I wojny na terenie
zaboru rosyjskiego. Pomnożony przez 32 daje ok. 410 g, czyli funt
rosyjski. 400 g. to była praktyczna wielkość według której w dawnych
książkach kucharskich przeliczano funty rosyjskie na kilogramy
obowiązujące w Galicji.

> kwarta może być zarówno jednostką objętości, jak i wagi:
> objętość - 1 l,

1 litr to była kwarta nowopolska. System nowopolski używany był na
terenie Królestwa Polskiego oficjalnie do 1849 r. a w praktyce tylko do
powstania styczniowego.
Natomiast nie znam jednostki "kwarta" w oficjalnym rosyjskim systemie
przedrewolucyjnym, jednak dawne książki kucharskie podają, że 1 litr to
1 1/6 kwarty rosyjskiej, czyli wypada, że kwarta to ok. 0,85 l.

waga: 2,04 g

Tu chodzi Ci zapewne o kwartę jako 1/96 grzywny (196 g.), jednostkę
systemu wagowo-pieniężnego, stosowaną w Polsce w tej wielkości do
ważenia kruszców szlachetnych od wieku XIII (wcześniej grzywna wnosiła
213 g) do 1528 r., a w praktyce do pocz. XVII w.

> cal polski - 2,4 cm

To jest cal nowopolski. Patrz wyżej.

> cal rosyjski (równy angielskiemu) 2,54 cm

Tu się zgadza.

Władysław