Re: Psychopatia

1. Data: 1999-12-27 05:51:56

Temat: Re: Psychopatia
Od: "Dorrit" <ziemnik @ ceti.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ronan napisał(a) w wiadomości: <3...@n...ict.pwr.wroc.pl>...

>No to powtórzę (mogę coś pominąć, bo się spieszę):
>- niezdolność do uczuć tzw. wyższych,
>- brak strachu (najcz. totalny),
>- nieuspołecznienie (tj. brak uwewnętrznienia norm społ.),
>- nieumiejętność odroczenia gratyfikacji (na tym wpadają),
>- zachowane w pełni władze umysłowe.

Pominąłeś specyficzny dla psychopatów deficyt uczenia się, czyli niezdolność
do wyciągania wniosków z kar za niewłaściwe postępowanie. Również dlatego,
próby oddziaływań psychoterapeutycznych skazane są na niepowodzenie.
Charakteryzuje ich też brak wyrzutów sumienia, krytycyzmu wobec własnego
postępowania i nieliczenie się z jego skutkami. W praktyce psychologa
sądowego widoczna jest także, wykrywalna z reguły w każdym wywiadzie
klinicznym tzw. "psychopatyczna deprecjacja ofiary".
Jednakże cechy psychopatyczne - jak słusznie zauważyłeś w którymś z postów -
mogą znacząco rozszerzać granice możliwości adaptacyjnych jednostek oraz
małych grup. Współczesna cywilizacja niesie z sobą konieczność dużej ilości
płytkich, powierzchownych i krótkotrwałych kontaktów społecznych, częste
zmiany miejsca zamieszkania, pracy, kręgów towarzyskich, klas społecznych,
zwiększający się merkantylizm w stosunkach międzyludzkich. Trudno wyobrazić
sobie zresztą na stanowisku dyrektora prężnej, dochodowej firmy, czy
jakimkolwiek stanowisku kierowniczym kogoś, komu brakuje znacznej dozy
typowego dla psychopatów "machiawelizmu". Cechami psychopatycznymi mogą się
też charakteryzować dzieci wychowane w pewnych typowych dla danego
społeczeństwa warunkach np. elitarnych internatach angielskich. Dla polskich
rodziców byłoby szokiem oddanie dziecka w wieku lat 10-12 do prestiżowej
zresztą szkoły z internatem i widywanie go 2 -3razy do roku na świeta i
wakacje, a w bogatych klasach amerykańskich jest to na porządku dziennym.
Prawdopodobne jest więc, że "pula genetyczna" psychopatii będzie
systematycznie rosnąć. Nawiasem mówiąc, podałeś konglomerat cech modelowego
psychopaty, zaś w życiu najczęściej zdarzają się mikserki.
Ciekawym jest również, że wszystkie typowe dla psychopatii objawy mogą
występować wskutek uszkodzeń / o różnej etiologii / centralnego układu
nerwowego.
Pozdrawiam świątecznie.
Dorrit

1. Data: 1999-12-27 07:50:00

Od: "Grzegorz Kowal" <k...@u...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dorrit > wrote in message <08D94.6491$W3.152824@news.tpnet.pl>...

>Prawdopodobne jest więc, że "pula genetyczna" psychopatii będzie
>systematycznie rosnąć.

Pod warunkiem, że psychopaci będą odnosić w życiu rodzinnym
podobne sukcesy, jak w życiu zawodowym.

Szczęśliwego Nowego Roku
G.
--
Im bardziej rzeczy się zmnieniają,
tym bardziej pozostają takie same.

1. Data: 2000-01-01 16:45:48

Od: r...@d...uni.wroc.pl (Ronan) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 27 Dec 1999 05:51:56 GMT, "Dorrit" <ziemnik @ ceti.com.pl> wrote:

>Pominąłeś specyficzny dla psychopatów deficyt uczenia się, czyli niezdolność
>do wyciągania wniosków z kar za niewłaściwe postępowanie.

A jasne. Choć moim zdaniem nieskuteczność kar wynika wprost z nieodczuwania
strachu :-)

>Nawiasem mówiąc, podałeś konglomerat cech modelowego
>psychopaty, zaś w życiu najczęściej zdarzają się mikserki.

Zapewne. A co według Ciebie ich ich łączy?

---
Pozdrawiam

Michał Kulczycki AKA Ronan

1. Data: 2000-01-01 19:26:59

Od: "Dorrit" <ziemnik @ ceti.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ronan napisał(a) w wiadomości: <3...@n...ict.pwr.wroc.pl>...

>A jasne. Choć moim zdaniem nieskuteczność kar wynika wprost z nieodczuwania
>strachu :-)

Lęku. Bo strach przed karą, zwłaszcza karą więzienia jednak istnieje,
głównie u psychopatów o wysokiej pozycji społecznej.

>Zapewne. A co według Ciebie ich ich łączy?

Oczywiście, że te objawy osiowe, jakie podałeś w poprzednim poście, choć u
każdego nasilenie poszczególnych cech może być różne.
Osobiście wolę zaburzenia psychopatyczne niż takie np. brrrrr, nerwice
hipochondryczne.
Pozdrówka noworoczne.
Dorrit

>---