Data: 2004-03-11 18:49:18
Temat: Re: R e i n k a r n a c j a - buddyzm
Od: "Filip Sielimowicz" <sielim@wyrzucic_wp.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Uzytkownik <e...@w...net> napisal w wiadomosci
news:7492-40505E7B-21@storefull-3132.bay.webtv.net..
.
> Filip
> Mantra,jak sam powiedziales:
> cwiczenia fizyczne,stosowane dla zlikfidowania strsow i roznych innych
> dolegliwosci typu psychicznego.
> Znam ludzi ktorzy nie maja nic wspolnego z buddyzmem a stosuja mantre
> dla poprawienia samopoczucia.
OK !
Nie zmienia to faktu, ze generalnie mantry spotykane w buddyzmie tybetanskim
mozna podzielic z grubsza na trzy kategorie:
1. Mantry oparte o sylabe nasienna - proste mantry skladajace sie z jednej, dwóch
sylab (np. "A" lub Hung-Szri") nasyconych znaczeniami symbolicznymi. Uzywane
m.in. jako podpora dla umyslu, pomoc w skupieniu. Zazwyczaj towarzyszom im
wizualizacje, raczej proste (np. swiatlo wychodzace z serca).
2. Mantry - inwokacje. Jest to jak sadze, zdecydowanie najliczniejsza grupa.
Wszystkie one maja forme prosby do wybranej emanacji buddy (boga, bogini,
jidama, dakini, rdzennego mistrza itp). W sensie tresci niczym sie one nie róznia
od modlitw chrescijanskich do Chrystusa, Boga lub swietego. Jest to najczesciej
prosba o wsparcie, ochrone, oczyszczenie. Czesto towarzyszom im zlozone
wizualizacje.
3. Mantry poswiecenia zaslugi. To kolejna grupa mantr, w których zazwyczaj nie
zwracamy sie do konkretnej osoby, tylko wyrazamy zyczenie, by wszystkie
istoty osiagnely szczescie, by nasza praktyka i wszelkie nasze dzialania sie ku temu
przyczynily.
Jest to podzial "z grubsza", sa odmiane posrednie.
|