Leki na zespol nadpobudliwosci (ADHD) - Adderall,Ritalin?

1. Data: 2003-09-28 12:39:18

Temat: Leki na zespol nadpobudliwosci (ADHD) - Adderall,Ritalin?
Od: Andrzej <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam dziecko, ktore wykazuje wszelkie objawy i symptomy syndromu
nadpobudliwosci psychoruchowej (ADHD). Niestety w Polsce leczenie nie
obejmuje stosowania srodkow farmakologicznych, ktore jak wykazuja liczne
badania, sa o wiele skuteczniejsze od innych metod. Leki na zespol
nadpobudliwosci czyli Ritalin lub Adderall nie sa w Polsce dopuszczone
do obrotu. Zatem moje pytanie jest nastepujace - czy lekarz ma mozliwosc
przepisania na nie recepty, po czym istnieje mozliwosc importu leku zza
granicy?
Z gory dziekuje za pomoc.

Pozdrawiam
Andrzej

2. Data: 2003-09-28 18:54:27

Od: Tomek Jarzynka <t...@S...cpi.pl.XX> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej wrote:

> [...]
> do obrotu. Zatem moje pytanie jest nastepujace - czy lekarz ma mozliwosc
> przepisania na nie recepty, po czym istnieje mozliwosc importu leku zza

Amfetamina jest nielegalna -- nie ma szans, chyba ze
zdobedziesz w, hm, inny sposob (ale to chyba bardzo slaby pomysl).
Na ritalin masz moze wieksze szanse, chociaz nie wiem w ktorym
wykazie jest metylfenidat.

--
tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee (at) cpi (dot) pl
KADU: http://kadu.net ZTM Search: http://ztm.moo.pl/search

3. Data: 2003-09-28 19:08:26

Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Andrzej" <a...@w...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> nadpobudliwosci psychoruchowej (ADHD). Niestety w Polsce leczenie nie
> obejmuje stosowania srodkow farmakologicznych, ktore jak wykazuja liczne

Nie jestem lekarzem i nic nie wiem o lekach, o które pytasz. Jednak w jednym
z ostatnich "Wprost" przeczytalam artykul o stosowaniu leków psychotropowych
u dzieci, takze tych z ADHD - bylam przerazona!!
Zacytowano tam wypowiedz jakiegos lekarza, który stwierdzil, ze kiedys
dzieci wychowywano a obecnie podaje im sie leki bo to o wiele prostsze i
szybsze w dzialaniu. Pisano tam tez o tym, na kogo wyrastaja takie dzieci!
Na szczescie moje dziecko nie wymaga zadnego leczenia ale nawet gdyby bylo
inaczej to po przeczytaniu tego artykulu bronilabym go przed tego typu
lekami. Mam nadzieje, ze leki o które sie upominasz nie naleza do tej grupy.

Pozdrawiam

Wiewióra

4. Data: 2003-09-28 19:22:45

Od: "Adamus" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Spokojie mozna sprowadzic na imprt docelowy (jak to dawniej nazywano a
obecnie - dla pacjenta indywidualnego) ritalin.
Niemniej jednak naprawde nalezy sie zastanowic, czy warto dziecko szprycowac
psychotropami (metylfenidat jest w grupie III-P substancji psychotropowych).
Mam nadzieje, ze zachodnia moda, a zwlaszcza moda z USA, gdzie ADHD
rozpoznaje sie juz u niemowlakow, nie wkracza do Polski.
JEsli farmakoterapia naprawde jest konieczna - Ritalin sprowdzisz sobie bez
problemu.

Użytkownik Andrzej <a...@w...pl> w wiadomooci do grup dyskusyjnych
napisał:j...@4...com..
.

5. Data: 2003-09-29 11:01:13

Od: Tomek Jarzynka <t...@S...cpi.pl.XX> szukaj wiadomości tego autora

Wiewióra wrote:

> [...]
> inaczej to po przeczytaniu tego artykulu bronilabym go przed tego typu
> lekami. Mam nadzieje, ze leki o które sie upominasz nie naleza do tej

Po przeczytaniu artykulu zrezygnowalabys z leczenia... no, gratuluje
madrosci zyciowej.

Nie ma watpliwosci, ze amfetamina czyni spustoszenia w organizmie i
zmienia usposobienie (miedzy innymi po to jest przepisywana), ale dzieci
z ciezkim ADHD sa absolutnie nie do wytrzymania, same tez sa nieszczesliwe.

6. Data: 2003-09-29 15:14:44

Od: "Pracus24" <2...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ritalin dostepny jest na recepte na tzw. import docelowy, ale to dosc
uciazliwa procedura.

Natomiast w Polsce dostepne sa inne leki - np. Imipramin. W polaczeniu z
psychoterapia, leczenie farmakologiczne daje bardzo dobre wyniki - dzieci z
ADHD moga funkcjonowac w spoleczenstwie, chodzic do normalnej szkoly itp.
Brak lekow dla dziecka z ADHD to jak brak okularow dla krotkowidza...

Poniewaz w Polsce problem ADHD jest jeszcze malo znany, niektorzy strasza
skutkami leczenia farmakologicznego (nieznane straszy... ). Nie ma przeciez
lekow bez skutkow ubocznych (Panadol tez ma ich wiele...), jednak odpowiedni
dobor i dawkowanie lekow oraz obserwacja dziecka pozwalaja uniknac efektow
ubocznych. Pomoze w tym specjalista, ktory musi postawic jasna diagnoze -
czy to na pewno ADHD, jaki typ, w jakim stopniu nasilenia itp.

Pomocny adres: www.cbt.pl

Pozdrawiam i zycze wytrwalosci

Pracus 24

7. Data: 2003-09-29 17:49:27

Od: La Luna <blueluna@wytnij_to.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pamiętnego dnia Sun, 28 Sep 2003 21:08:26 +0200, Wiewióra
<l...@p...onet.pl> wystukał/a złowieszcze słowa:

>Na szczescie moje dziecko nie wymaga zadnego leczenia ale nawet gdyby bylo
>inaczej to po przeczytaniu tego artykulu bronilabym go przed tego typu
>lekami.

Niewiele silnie dzialajacych lekow ma niewielkie potencjalne skutki
uboczne - przeczytaj sobie ulotke jakiegokolwiek antybiotyku. Ja
ostatnio przeczytalam ulotke Dalacinu C i gdyby nie zaufanie do
lekarza - to ciezko by mi sie bylo zdecydowac na zastosowanie tego
leku.
Czasem zachodza takie sytuacje ze podanie leku jest konieczne nawet
jesli nie jest on obojetny dla zdrowia. Moi znajomi mieli chlopca
silnie nadpobudliwego i zapewniam Cie - ze z ta przypadloscia ani an
ani jego rodzice nie byli szczesliwi i nie mogli z tym normalnie zyc.

Latwo jest mowic nie muszac wychowywac takiego dziecka - ja bym mu
takich lekow nie dala bo przeczytalam w gazecie co to sie po nich
dzieje.
Zycie weryfikuje takie poglady.
A na dodatek artykul we "Wprost" nie jest najbardziej wiarygodnym
zrodlem wiedzy dla rodzicow chorych dzieci.

Pozdrawiam
Agnieszka Mockałło
http://www.zwierzeta.cisza.pl/
Odpisujac na priv, usun "wytnij_to" z adresu

8. Data: 2003-09-29 21:23:47

Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "La Luna" <blueluna@wytnij_to.poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:n1rgnv46q9akaidcn56ehemht6t03kha5p@4ax.com...
> Zycie weryfikuje takie poglady.
> A na dodatek artykul we "Wprost" nie jest najbardziej wiarygodnym
> zrodlem wiedzy dla rodzicow chorych dzieci.

Ale ten artykuł, mimo iż nie jest najbardziej wiarygodny, to poruszył
kwestię tego, iż obecnie często nadużywa się leków psychotropowych, nawet u
małych dzieci. A często przyczyną nadpobudliwości dziecka nie jest żadna
choroba tylko to, iż rodzice nie potrafią sobie z dzieckiem poradzić,
popełniali błędy wychowawcze a w konsekwencji cierpi na tym dziecko, które
faszeruje się lekami bo to łatwiejszy i szybszy sposób. Takie leczenie /wg
Wprost/ uzależnia, i te dzieci w dorosłym życiu nie potrafią się odnaleźć.
Mają często skłonności samobójcze. Nie wiem, ile w tym prawdy ale może jakiś
lekarz szczerze napisze?
Ten artykuł sugeruje również, iż to lekarze nie potrafią leczyć inaczej tych
dzieci i dlatego stosują takie silne leki. Ciekawe czy uprzedzają o
następstwach takiego leczenia rodziców.
Jeszcze raz powtórzę, iż artykuł wywarł na mnie wielkie wrażenie.
Wcześniej Tomek w swojej odpowiedzi napisał, iż jeden z leków, o które
pytano to amfetamina!!!!
Jak można podawać taki lek dziecku? Jaką ono ma przed sobą przyszłość?
W medycynie stosuje się silne narkotyki ale o ile wiem to tylko do znoszenia
silnego bólu i to najczęściej u osób, dla których nic innego już zrobić nie
można. Czy dla nadpobudliwych dzieci nie można zrobić nic innego jak podawać
im narkotyki???
Doprawdy - nie rozumiem.....

Wiewióra

9. Data: 2003-09-30 06:42:39

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiewióra <l...@p...onet.pl> napisał(a):

> W medycynie stosuje się silne narkotyki ale o ile wiem to tylko do znoszenia
> silnego bólu

Tak na marginesie...
W medycynie nie stosuje się narkotyków, ale leki opioidowe. Narkotyk jest
pojęciem społecznym i prawnym. Inny jest sposób podania, inna grupa docelowa
a przede wszystkim inny CEL. Nie można mówić, że chory dostaje narkotyki,
choć tak się niestety często mówi.

> i to najczęściej u osób, dla których nic innego już zrobić nie
> można.

Można zawsze zrobić bardzo wiele. Naprawdę :)

Pozdrawiam, Madzia

10. Data: 2003-09-30 08:29:23

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak całkiem na poważnie to amfetamina jest skuteczna w ADHD. Jednym z
objawów zespołu jest deficyt uwagi i koncentracji, który substancje takie
jak amfetamina i jej pochodne poprawiają. Wiadomo jednak, że narkotykiem
nikt leczył nie będzie ale pochodne są stosowane. Jest tak jak napisała moja
przedmówczyni, liczy się CEL.
Co do diagnozy to ADHD nie jest wynikiem kłopotów wychowawczych tylko
chorobą (skrót myślowy). I leczenie farmakologiczne tego zespołu jest jak
najbardziej wskazane.
(OT) A co do innych substancji stosowanych w leczeniu różnych zaburzeń i
dolegliwości to w USA jest zarejestrowany i stosowany syntetyczny
odpowiednik THC czyli obrazowo mówiąc marihuana w tabletkach. Służy przede
wszystkim w leczeniu objawów niepożądanych w chemioterapii onkologicznej.
pozdrawiam
ela

Tinnitus
Zapalenie napletka