Pytanie do ekspertów pieczeni za 100 lub nawet więcej punktów

1. Data: 2003-04-01 23:39:27

Temat: Pytanie do ekspertów pieczeni za 100 lub nawet więcej punktów
Od: "Akulka " <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam pewien problem w kuchni, otóż chciałabym poeksperymentować w kuchni z
pieczeniami z różnych mięs.

Mam więc pytanie, jak wylicza się czas pieczenia, mając do dyspozycji tylko
wiedzę na temat ich wagi?
Czy zawartość tłuszczu w mięsie wpływa jakość dodatkowo na ten czas pieczenia?
No i poza wagą, czy wpływa na ów czas rodzaj mięsa, z jakiej ową pieczeń chcę
zrobić?
Czy zasada: tyle ile waży, tyle w piecu siedzi jest adekwatna do wszystkich
rodzajów mięs? (ja tak dotychczas piekłam kurczaka, ale przyznam, że ten
sposób jest raczej mierny, bo mięso różne wychodziło, raz nawet wyschnięte -
widać ten kurczak był odwodniony, hehe).

A jeśli ktoś byłby tak uprzejmy i dodatkowo podał mi orientacyjne
temperatrury pieczenia poszczególnych rodzajów mięs, to szczerzyłabym zębiska
przez cały dzień z radości (to wielkie poświęcenie zważywszy na fakt, że
jakieś owady już zaczynają fruwać).

Nie ukrywam, że szczególnie liczę na odpowiedzi panów, którzy swoje talenta
kulinarne nie w kierunku placków, ale właśnie mięs wysilają. Cóż tu ukrywać,
od dawna wiadomo, że to płeć z lekka brzydsza lepiej mięska, a zwłaszcza
pieczenie przygotowuje (chlip, chlip). Nie chcę obrazić panie, ale w moim
otoczeniu ta prawda brutalnie się sprawdza.

Pozdrawiam serdecznie,
Akulka, co ją ściska w żołądku na samą myśl o własnoręcznej zrobionej
sobotniej pieczeni - tyle że chce, żeby była ona chrupiąca z wierzchu, a w
środku soczysta, mniaaaam.

1. Data: 2003-04-02 08:13:50

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

==========
Do scislego okreslania czasu pieczenia
sluza termometry umieszczane w miesie.
Gdy temperatura wewnatrz osiagnie okreslony
poziom - mieso jest gotowe.
Ten sposob daje gwarancje, ze mieso nie bedzie
ani surowe, ani wysuszone.

Inne metody tak bardzo zaleza od kuchni,
w ktorej sie piecze, ze trudno podac jednolita,
pewna metode oprocz prob i doswiadczenia.
Moja mama ma taka sama kuchenke jak ja,
a czasy pieczenia sa inne! To moze wynikac
np. z drobnych roznic we wskazaniach
wbudowanych w kuchenki termometrow.
Blad wskazania 5-10 stopni powoduje zmiane czasu
pieczenia w danej kuchence, to z kolei powoduje,
ze mieso moze byc bardziej suche, itd.

Poza tym inna jest temperatura na gorze,
inna w srodku. Wedlug mnie kazdy musi
troche miesa zepsuc zanim nauczy sie piec.
Dobrze jest robic notatki. Np. "pieklem 2,20kg chudej karkowki
w 180C przez 2h15min - w srodku byla troche niedopieczona".
Wtedy nastepnym razem, albo podwyzsze nieco temperature,
albo pieke troche dluzej. To bardzo wygodne. Po pewnym
czasie na tej kuchni wszystko zacznie Ci wychodzic idealnie.
Ale na innej moze juz nie...

waldek
=============

1. Data: 2003-04-02 13:30:41

Od: "TMK" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldek" <x...@o...pl> napisał w wiadomości
> ==========
Dodam ze zalezy to od rodzaju miesa tzn nie gatumku, ale hodowli
Czasem robie pieczona kaczke -taka mroznona ze sklepu piecze sie u mie ok
1,5-2 godziny (i bardzo duzo traci na wadze choc nie jest tlusta. Dostalam
kiedys kaczke "wsiowa" byla SUPER PYSZNA.ale piekla sie w tej samej kuchence
i brytwance cztery (!) godziny...
TMK

1. Data: 2003-04-03 00:00:33

Temat: Re: Pytanie do ekspertów pieczeni
Od: "Akulka " <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Dzięki za porady. Termometra nie mam, a nie chciałabym psuć mięsa zanim się
nauczę.

Wiem, że są jakieś tajniki wyliczania tego czasu. Stosują je przecież szkoły
kucharskie. Ja nie mam pojęcia gdzie znaleźć takie wyliczenia lub "wzór".

Proszę wypowiedzcie się, przecież pieczenie to coś wspaniałego w kuchni..
Widzę, że panie się na mnie obraziły...mea culpa, biję czołem w klawiaturę,
kuurde, boli...ale naprawdę pieczenie które były pyszne przyrządzali panowie.
Czy ktoś wie jak ten czas obliczyć, może panowie mięs pan Władysław i pan
Waldemar? ech...ja chce upiec cos pięknego.....

Akulka

1. Data: 2003-04-03 07:04:41

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktoś wie jak ten czas obliczyć
===========
Akulka, kurde, obliczyć można pierwiastek z czterech,
a czas jest uniwersalny tylko w Greenwich.

To nie jest nauka scisla. (pisze o tym TMK)
Pomoc moze termometr, ale tez nie do konca,
bo nie we wszystko da sie go wbic.
Rob notatki co i jak schrzanilas, i potem nie powtarzaj bledow.
Dobry kucharz to ten co spalil wiele pieczeni,
przez wiele lat, az sie nauczyl,
a nie ten co przeczytal wiele ksiazek i porad,
ale do kuchenki nie podchodzil.
Wiecej cierpliwosci i wytrwalosci mniej histerii. :-}

Pozdrawiam

waldek
===========

1. Data: 2003-04-03 19:30:18

Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

Moim skromnym zdaniem nie ma nic lepszego niz termometr tzw KERN ( to taki
termometr ktorego jedna czesc - sonde, wbijasz w mieso a druga to
wyswietlacz temperatury. Musisz pamietac, ze kazda sztuka miesa ma inna
wage, inna zawartosc tluszczu, inna soczystosc, inna forme i najlatwiej piec
przy pomocy takiego termometra. Oszczedza czas, pieniadze i stres. Potem
wszystko zalezy od efektu jaki chcesz osiagnac, wypiekarz w "bagna maria",
moze tylko pod folia aluminiowa albo w brytfannie pod przykryciem... ale to
juz inna historia

Dario - profesjonalny

http://www.gazeta.pl/usenet/

1. Data: 2003-04-04 04:43:12

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Dario <D...@i...nu> wrote:

> [...]
> moze tylko pod folia aluminiowa albo w brytfannie pod przykryciem... ale to

Mnie sie wydaje, ze mieso pieczono na dlugo przed wynalezieniem takich
termometrow, ba na dlugo przed wynalezieniem piekarnikow z
termometrami,czy naet skala temperatur przy pokretle.

Wladyslaw

1. Data: 2003-04-04 07:27:19

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mnie sie wydaje, ze mieso pieczono na dlugo przed wynalezieniem takich
> termometrow, ba na dlugo przed wynalezieniem piekarnikow z
> termometrami,czy naet skala temperatur przy pokretle.
============
Pytanie czy zawsze wszystkim wychodzilo to pieczyste?
Mam wrazenie, ze czesto jadano surowe lub spalone.
Krolowie mogli w takich wypadkach wieszac kucharzy :-{
Wypracowano zapewnie rozne przyblizone, ale nie zawsze efektywne metody
okreslania czasu pieczenia, sprawdzanie przez nakluwanie, itd.
Wynalazek piekarnika i termometru pozwolil zastapic
wieloletnie doswiadczenie kucharza metodami scislymi.
Piekarnik gazowy i elektryczny umozliwia przede wszystkim
utrzymanie stalej temperatury, co wczesniej bylo niemozliwe.
To pozwala na ustalenie przyblizonej metody: 1h/1kg.
Ale *dokladny* moment mozna wyznaczyc tylko przez
pomiar temperatury wewnatrz miesa.
Jest to metoda obiektywna, niezalezna od kucharza, piekarnika,
metody pieczenia, rodzaju miesa i pory roku :-}

waldek
=============

1. Data: 2003-04-04 18:40:21

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

waldek <x...@o...pl> wrote:

> ============
> Pytanie czy zawsze wszystkim wychodzilo to pieczyste?
> Mam wrazenie, ze czesto jadano surowe lub spalone.

Mysle, ze nieczesto, chybaa, ze ktos nie umial piec.

> Krolowie mogli w takich wypadkach wieszac kucharzy :-{
?????
> Wypracowano zapewnie rozne przyblizone, ale nie zawsze efektywne metody
> okreslania czasu pieczenia, sprawdzanie przez nakluwanie, itd

Byly efektywme przez kilkia tysiecy lat ludzkiej cywilizacji.

> Wynalazek piekarnika i termometru pozwolil zastapic
> wieloletnie doswiadczenie kucharza metodami scislymi.

;-)

> Piekarnik gazowy i elektryczny umozliwia przede wszystkim
> utrzymanie stalej temperatury, co wczesniej bylo niemozliwe.

Alez bylo. Moze nie przy kazdej metodzie pieczenia.

> [...]

> Jest to metoda obiektywna, niezalezna od kucharza, piekarnika,
> metody pieczenia, rodzaju miesa i pory roku :-}

Zalezna od metody pieczenia, od rodtaju miesa i od efektu jaki chcemy
uzyskac.

Oczywiscie, skadinad termometr do pomiaru temperatury wewnatrz pieczeni
uwazam za wielki wynalazek w zakresie technik kulinarnych. Ale
pieczenia mies pozostanie nadal sztuka.
Zauwaz, ze termometr wetkniety do srodka pieczeni okresla tylko
temperature w srodku tej pieczeni. Nic nie mowi s stanie warstw
zewnetrznych, o tym jak dlugo temperatura srodka byla podtrzymywan etc.

Wladyslaw

Wladyslaw

1. Data: 2003-04-04 21:33:09

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:b6ftj1$8r5$1@inews.gazeta.pl,
Akulka <s...@N...gazeta.pl> a écrit:
> [...]
> pyszne przyrządzali panowie. Czy ktoś wie jak ten czas obliczyć, może
> panowie mięs pan Władysław i pan Waldemar? ech...ja chce upiec cos

Nie mam poczatku watku, wiec nie wiem co z paniami i panami, i co ci
zrobili... ;-)
A czasy pieczenia zaleza od rodzaju miesa :
Wolowina (pieczen typu "krwisty rostbeef") : 20 min / 500 g miasa
Miesa "biale" (wieprzowina, drob) : 30 min / 500 g miesa
Z gesia jest jeszcze inaczej ale nie pamietam (poza tym nigdy nie
pieklam gesi, mam za maly piekarnik)

Ewcia

--
Niesz !

pizza i ser:)
Szukam przepisów z kuchni indyjskiej
wiosenny obiadek:)
Nowy program TV
[P] babeczki z masa migdalowa - "mazarin"