Regulacja swiecenia halogenow

1. Data: 2005-03-21 13:49:52

Temat: Regulacja swiecenia halogenow
Od: Lysy1977 <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Zamierzam zrobic sobie oswietlenie halogenowe.
Juz w zasadzie zdecydowalem sie na 12V, ale w przyszlosci chcialbym miec mozliwosc
regulacji intensywnosci swiecenia halogenkow i mam w zwiazku z tym pewien dylemat.

Czy to jest wogole wykonalne, bo slyszalem ze halogenkow nie powinno sie sciemniac
(emisja elektronow z katody powinna sie odbywac przy scisle okreslonej temperaturze,
a sciemnienie zmniejsza ta temperature, podowujac szybsze zuzycie halogenka)?

Czy jesli sie da, to czy trzeba do tego specjalny trafo, bo w danych technicznych
niektorych trafokow elektronicznych jest napisane ze wspolpracuja ze sciemniaczami,
a w innym nie ma o tym slowa?

Czy mozna dokonac regulacji zmniejszajac napiecie z 12 do np.6 zeby miec 50% mocy -
czy tez regulacja moze byc jedynie impulsowa?

Czy moze lepsze do tego celu sa halogenki na 220V?

Z gory dziekuje za pomoc
Pozdrawiam
Andrzej

2. Data: 2005-03-21 14:26:28

Temat: Re: Regulacja swiecenia halogenow
Od: Konrad Urbański <u...@s...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lysy1977 wrote:
> [...]
temperaturze,
> a sciemnienie zmniejsza ta temperature, podowujac szybsze zuzycie halogenka)?
Zgadza się. Przy niższych temperaturach nie zamyka się cykl halogenowy.
http://www.elektroinstalator.com.pl/artyk/2003-09/78
_halogenowe.htm

> Czy mozna dokonac regulacji zmniejszajac napiecie z 12 do np.6 zeby miec 50% mocy -

Dla żarówki to nie jest zależność proporcjonalna, zarówno co do mocy
pobieranej, jak i "ilości" światła.

--
Konrad
Moja stroniczka:

3. Data: 2005-03-21 15:53:07

Od: Lysy1977 <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy w takim razie jest jakies inne rozwiazanie, ktore mozna zamontowac w podwieszany
sufit, a jednoczesnie mozna regulowac intensywnosc swiecenia?

4. Data: 2005-03-21 19:25:19

Od: "tenny*mac" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnie zużycie szybsze następuje ale teoretycznie , ja po 6 latach normalnej
eksploatacji ok 35% jasnosci wymieniłem raptem 1 szt. na 9.Regulacje
zastosowałem przed transformatorem ściemniaczem elda -szczecinek ale uwaga
są dwa typy na obciążenie rezystancyjne i indukcyjne.Należy do
transformatora stosować regulator dla obciążeń indukcyjnych

5. Data: 2005-03-21 20:17:29

Od: "MH" <M...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Nie rob tego!!!

Ja to (halogeny) zrobilem bo zona sie uparla.
Musielismy podokladac halogeny bo bylo CIEMNO.
Teraz oboje siedzimy i placzemy. Tragedia.

Pokoj 3x3 - 4 halogeny 50W, normalie jedna 100W by wystarczyla.
Pokoj 5,8x4 - 11 x 50W (mialo byc 8)
Pokoj 5,8x3,5 - 10 x 50 (mialo byc 6).
Kuchnia 4x4 - 12 x 50W (mialo byc 8).

Jak chcesz pod sufitem to mozna dac normalne zarowki schowane do polowy.
Z oprawkami zabieraja ok 3 cm wiecej.

Ale ja by nawet tego nigdy wiecej nie robil.
Wiesz ile kurzu zbierze sie w podwiesznym sufice po kilku latach?
I to bedzie od czasu do czasu sie ci na glowe sypac.

MH

6. Data: 2005-03-22 09:58:29

Od: Lysy1977 <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ale w jaka oprawe to musze wlozyc?
Czy sa to oczka podobne do tych halogenowych, z ta roznica ze zarowka
troche wystaje z sufitu ?

7. Data: 2005-03-22 11:08:53

Od: "Grzexs" <g...@u...to.go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie rob tego!!!
>
> Ja to (halogeny) zrobilem bo zona sie uparla.
> Musielismy podokladac halogeny bo bylo CIEMNO.
> Teraz oboje siedzimy i placzemy. Tragedia.

Kurde, co te żony mają z tymi halogenami? Moja też się uparła i efekt
podobny, czyli tragedia do kwadratu.

Ale w firmie mam halogeny 12 V łączone szeregowo po 3 (aby osiągnąć
właśnie efekt słabego światła) i działa to doskonale od roku,
oczywiście jeden transformator obsługuje 9 lampek zamiast trzech.

Grzexs

8. Data: 2005-03-22 17:05:12

Od: "Arbiter" <arbiter.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lysy1977" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
dylemat.

> Czy to jest wogole wykonalne, bo slyszalem ze halogenkow nie powinno sie

Ale spróbować zawsze można - zapodać sciemniacz na napiecie 230V przed trafo

> (emisja elektronow z katody powinna sie odbywac przy scisle okreslonej
temperaturze,
> a sciemnienie zmniejsza ta temperature, podowujac szybsze zuzycie
halogenka)?

Konrad Urbański przesłał juz interesujący link. Brzmi wiarygodnie, natomiast
jesli miałbym potrzebę to zastosowałbym sciemniacz. Ewentualnie gdyby się
zarowka przepaliła za szybko - wyrzuciłbym go. Zreszta mi sie po 2-3
tygodniach uzytkowania przelaliła zarowka w kuchni - a miala 30W

Żarówka halogenowa nie ma katody. Ma żarnik

> [...]
technicznych
> niektorych trafokow elektronicznych jest napisane ze wspolpracuja ze

Pewnie chodzi o dzwieki ktore bedzie z siebie wydawać przy podłaczeniu przez
sciemniacz

> Czy mozna dokonac regulacji zmniejszajac napiecie z 12 do np.6 zeby miec
50% mocy -
> czy tez regulacja moze byc jedynie impulsowa?

Impulsowe zasilanie zarowki - to nienajlepszy pomysł. Chyba ze bedzie duza
czestotliwosc przebiegu - inaczej dostrzezesz migotanie.

Napięcie i moc nie są zaleznosciami liniowymi. P=U^2/R
Opór się zmienia. Ale to w sumie bez znaczenia. Sciemniacz powinien
zadziałac.

> Czy moze lepsze do tego celu sa halogenki na 220V?

z tymi mam złe doswiadczenia, bo mi wybuchały. NIe wiem, czy ktos tez miał
juz podobnie - byc moze to ja trafiłem na czarna serie

podejmowanie uchwał-zebranie wspólnoty
Jaka wyrzynarka ??
Fachowiec (nie serwis autoryzowany) od zmywarki Whirpool poszukiwany (Kraków)!!!!
pralko suszarka - instrukcja (oko lavamat)
jaki odkurzacz pioracy ?