Religia w I klasie

41. Data: 2005-09-05 21:07:57

Temat: Re: Religia w I klasie
Od: "skrzato" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tym bardziej, że ja, jako osoba nigdy niewierząca i nigdy nie
> praktykująca, mam w tej dziedzinie zbyt mało wiedzy, bym mogła ją
> przekazać dziecku.

No tak, tu faktycznie masz problem. U mnie jest inaczej. Wiem duzo o tej
religii, bo w niej wyroslam i swojego czasu bylam bardzo zaangazowana w
dzialalnosc kosciola.
Mozesz dogadac sie z corka, ze jesli bedzie miala jakies pytania, to
postarasz sie znalezc na nie odpowiedzi, tylko bedziesz potrzebowala na to
czasu, np 2-3 dni. Ze swojej strony moge polecic sie jako wsparcie
teoretyczne ;) Znam tez osoby obeznane z tematem, a jednoczesnie bedace
neutralnie nastawione do religii KK. Tylko to moze juz na priva jakby co, bo
to wtedy juz bedzie OT ;)
pzdr
skrzato

42. Data: 2005-09-05 21:10:18

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Asias" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> I z tego powodu niech nigdy filozofia nie zagosci w szkolach, wszak w
> programie musialyby sie znalezc sylwetki osob z ktorych wartosciami sie
> nie zgadzamy ;-)))))

a moze bylaby za trudna dla dzieci z podstawowki.

iwon(k)a

43. Data: 2005-09-05 21:18:39

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <news:dfib9i$hos$1@news.onet.pl>
Iwon(k)a <i...@p...onet.pl> pisze:

> widzisz, swiatopoglad a co za tym idzie pewne wartosci to nie jest
> juz matematyka czy kurs tanca.

No i nie zrozumiałaś.
Nie mam/nie miałam zamiaru uczyć jej światopoglądu, bo ten, co najwyżej
można przekazać - wychowaniem bądź indoktrynacją.
Liczyłam na to, że na religii Martyna pozna historię chrześcijaństwa,
przypowieści biblijne, podstawowe aspekty wiary, ale to wszystko jako wiedzę
typu nauka o religii, a nie jako wstęp do bycia katolikiem.

> to jest specyficzna religia, a nie chrzescijanctwio w calosci.

Wiem. To były skróty myślowe.
Katolicyzm poza tym jest częścią chrześcijaństwa.
Nie sądzę, by można nauczać tej religii w oderwaniu od korzeni.

> rozumiem, ze jako niewierzaca mozesz nie wiedziec, co sie dzieci
> ucza na religii. i dlatego jak widze zrezygnowalas. dla mnie obludnie
> byloby posylac, wiedzac o tym, dziecko dalej.

W tym również nie widzę obłudy.
Może ktoś nie ma zamiaru zamykać dziecku oczu i daje mu już teraz, tak
wcześnie, wolny wybór.
To, że ktoś jest niewierzący, nie oznacza, że jego dziecko również musi być
takie.

> czyli szkoda, ze projekt o religioznawstiwe '"amiast" nie wszedl w
> zycie.

Ponoć przeszedł, ale dopiero w liceum.
Za moich czasów w każdym razie było coś takiego, z tym, że ja się już nie
załapałam.

--
PozdrawiaM

44. Data: 2005-09-05 21:20:20

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <news:dfic3d$9sh$1@inews.gazeta.pl>
skrzato <a...@m...pl> pisze:

> [...]
> jednoczesnie bedace neutralnie nastawione do religii KK. Tylko to
> moze juz na priva jakby co, bo to wtedy juz bedzie OT ;)

Dziękuję z góry :)

--
PozdrawiaM

45. Data: 2005-09-05 21:26:16

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Nixe" <n...@f...peel> wrote in message news:dficnf$hvc$1@news.mm.pl...

> No i nie zrozumiałaś.
> Nie mam/nie miałam zamiaru uczyć jej światopoglądu, bo ten, co najwyżej
> można przekazać - wychowaniem bądź indoktrynacją.

otoz to, stad posylanie na religie dziecka z rodziny niewierzacej jest
conajmniej dziwne.

> Liczyłam na to, że na religii Martyna pozna historię chrześcijaństwa,
> przypowieści biblijne, podstawowe aspekty wiary, ale to wszystko jako
> wiedzę typu nauka o religii, a nie jako wstęp do bycia katolikiem.

to juz wyjasnilas. choc przyznam szczerze, ze nie myslalam, ze tego sie
nie wie :)

> Wiem. To były skróty myślowe.
> Katolicyzm poza tym jest częścią chrześcijaństwa.
> Nie sądzę, by można nauczać tej religii w oderwaniu od korzeni.

korzenie sie ma w Pismie Swietym.

> [...]
> wcześnie, wolny wybór.
> To, że ktoś jest niewierzący, nie oznacza, że jego dziecko również musi

dla mnie to jak wegetarianin z przekonania, dajacy dziecku
miesko na obiad.

> Ponoć przeszedł, ale dopiero w liceum.
> Za moich czasów w każdym razie było coś takiego, z tym, że ja się już nie
> załapałam.

to ja nawet o tym nie slyszalam. zawsze myslalam, ze nauczanie religii
w szkole dotyczylo tylko szkol podstawowych.

iwon(k)a

46. Data: 2005-09-05 22:17:37

Od: Jonasz <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Iwon(k)a napisał:

> otoz to, stad posylanie na religie dziecka z rodziny niewierzacej jest
> conajmniej dziwne.
Spotyka się, a mieszkam tam gdzie wrony zawracają,
prawie na końcu Polski i wiele rzeczy mnie omija ;-)

Na historii będzie sporo... i trochę na polskim...

>a nie jako wstęp do bycia katolikiem.
To nie jest wstęp, tylko "formacja", jak słusznie
ujęła EwaSzy. Znakomita większość dzieci jest od
lat członkami KK.

Ja też nie widzę obludy. Dopóki zajęcia te są traktowane
jak lekcje, a nie obrzędy, to nie widzę żadnego powodu,
aby ktoś miał być wykluczony. Katolicy uczestniczą
w ewangelickich mszach, przystępują z prawosławnymi
do komunii, więc czemu odgradzać się od niewierzących?
Jak przychodzi do mnie dziecko i mówi, że chce z bratem
przesiedzieć tą lekcję, bo czeka na autobus, to też nie
wyganiam - może nauczy się formatować akapity ;-).

> dla mnie to jak wegetarianin z przekonania, dajacy dziecku
> miesko na obiad.
Znam taki przypadek - tatuś gotuje rodzince mięso, choć
sam tego nie jada z przekonania (jak myślę).

Wszedłby na pewno, ale fundusze...

> to ja nawet o tym nie slyszalam. zawsze myslalam, ze nauczanie religii
> w szkole dotyczylo tylko szkol podstawowych.

Studenci i pracujący też, to tylko kwestia chęci. Po
ślubie jakoś się odechciewa...

J.

47. Data: 2005-09-05 22:24:07

Od: Jonasz <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Iwon(k)a napisał:

> czy ja wiem. mozliwe. jednak jesli sie jest wegetarianiem/ideologiem to
> obludne mi sie wydaje dawanie miesa dziecku, jesli sie jest lewakiem
> to dziwne jest wypychanie dziecka na "prawo", itd
> mozna byc konformista, uczyc dziecko religii na zasadzie cyrku, ale
> jakos mi sie to malo podoba ;)

Ludzie już dawno nie posyłają dzieci na religię z powodu
konformizmu. Jest wiele przypadków, kiedy "czynni"
katolicy i ewangelicy nie wysyłają dzieci na religię,
przynajmniej w szkole.

> mnie dziwi, ze w ogole zadala to pytanie.
Nie miałaś nigdy ochoty zobaczyć ślub w innym obrządku?
To nic złego, moim zdaniem.

J.

--
Getto dziecięce jest kolorowe i wesołe, pełno tam
bajkowych postaci i dźwięczą piosenki z reklam.

48. Data: 2005-09-06 02:17:20

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jonasz" <j...@p...onet.pl> wrote in message

> Ludzie już dawno nie posyłają dzieci na religię z powodu
> konformizmu.

a posylali z tego powodu?

>Jest wiele przypadków, kiedy "czynni"
> katolicy i ewangelicy nie wysyłają dzieci na religię,
> przynajmniej w szkole.

dlaczego?

> Nie miałaś nigdy ochoty zobaczyć ślub w innym obrządku?
> To nic złego, moim zdaniem.

a co to ma do rzeczy? przeciez Nixe do kosciola z dzieckiem
zawsze moze isc w ramach zwiedzania.

iwon(k)a

49. Data: 2005-09-06 02:21:36

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja też nie widzę obludy. Dopóki zajęcia te są traktowane
> jak lekcje, a nie obrzędy,

a modlitwa ze znakiem krzyza na poczatku czy koncu lekcji?
to juz chyba nie "lekcja".

to nie widzę żadnego powodu,
> aby ktoś miał być wykluczony. Katolicy uczestniczą
> w ewangelickich mszach, przystępują z prawosławnymi
> do komunii, więc czemu odgradzać się od niewierzących?

przystepuja z prawoslawnymi do komunii?? (czyli nie tylko
jest to uczestnicznie w "lekcji")

> Jak przychodzi do mnie dziecko i mówi, że chce z bratem
> przesiedzieć tą lekcję, bo czeka na autobus, to też nie
> wyganiam - może nauczy się formatować akapity ;-).

czy ktos pisal o wyganianiu?

> Znam taki przypadek - tatuś gotuje rodzince mięso, choć
> sam tego nie jada z przekonania (jak myślę).

ja znam pare innych, nie daja miesa. zgdonie ze swoimi przekonaniami
tak wychowuja dzieci.

> Wszedłby na pewno, ale fundusze...

> Studenci i pracujący też, to tylko kwestia chęci.

maja religie jako lekcje?? bo nie rozumiem..
> Po ślubie jakoś się odechciewa...

czego?

iwon(k)a

50. Data: 2005-09-06 05:52:24

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <news:dfiu7h$ian$1@news.onet.pl>
Iwon(k)a <i...@p...onet.pl> pisze:

> a posylali z tego powodu?

Oczywiście. Z podobnych powodów chrzci się dzieci, a nawet śluby kościelne
zawiera.

To taka przenośnia była.

--
PozdrawiaM