Re: Sadzenie trawy na grobie

From: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Sadzenie trawy na grobie
Date: 27 Mar 2004 21:58:48 +0100

Kangubag zapytał(a):
> Czy mógłby mi ktoś poradzić jakiej ziemji i rodzaju trawy użyć
> do obsadzenia grobu ,

Dawniejszy zwyczaj porządkowania grobów polegał na wycinaniu płatów darni
i obkładanie nimi uformowanego nagrobka ziemnego. Okrywane były boki,
a wierzch pozostawiony na kwiaty lub piasek.
W dzisiejszych czasach można zakupić gotową trawę w rolkach. Efekt będzie
szybki ale trudny do utrzymania, gdyż trzeba trawę często podlewać i przycinać,
żeby była ładna. Sa w sklepach nożyce do cięcia trawy (nawet z akumulatorem -
wygląda jak żelazko).

Myślę, ze bardziej realne jest nasadzenie nisko rosnącej trawy ozdobnej.
Ja polecam kostrzewę tzw. "niedżwiedzie futro" (Festuca scoparia określana też
Festuca gautieri). Odmiana `Pic Carlit` jest bardziej zwarta i wydaje mi się,
że niekwitnąca, co jest zaletą, gdyż nie trzeba wycinać suchych źdźbeł.
U mnie nie kwitnie, ale może dlatego, że rośnie w półcieniu. Zauważyłem,
że w półcieniu można ją dłużej utrzymać na jednym miejscu.
Kostrzewa srebrzysta vel sina (Festuca glauca - nazwa chyba już nieaktualna,
ale używana przez ogrodników razem z nazwami: F.cinerea, F.amethystina, F.ovina)
wymaga pełnego słońca, rośnie szybko, ale żyje krótko. Trzeba ją co dwa lata
wyjmowac i sadzić ponownie.

Do kostrzew gleba raczej lekka, z domieszką piasku.

> ewentualnie jak taki grób można uformować ?

Jeżeli ma być ziemny i wyniesiony to może uklepać boki gliną "dla fasonu',
a rośliny posadzić na płaskim szczycie ?

Czy musi to być trawa, czy mogą to być inne gatunki zadarniające ? Jeżeli
stanowisko suche i słoneczne to może np. rozchodnik ostry (Sedum acre) z
rojnikami (Sempervivum) a w bardziej "ogrodowych" warunkach np. irga
(Cotoneaster dammeri "Major"). Ta odmiana trzyma się ziemi, nie wypiętrza się.
W cieniu może też być np. karłowa trzmielina zimozielona (Euonymus
fortunei "Minimus"). Jeżeli coś wyższego, to świetnie wygląda "żelazna"
Bergenia o skórzastych, zimozielonych liściach.

Pozdrawiam pionierów wprowadzających "życie na cmentarz" ;-)

Zbyszek