Sciolkowanie kora

21. Data: 2005-05-08 21:51:20

Temat: Re: Sciolkowanie kora
Od: michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tarpan napisał(a):

> [...]
> masz racje co do Larix i Taxus... Ze świerków tylko omorica...
> Ale i tak większość iglaków lepiej czuje się w glebach..., no, nie
> wapiennych :)
> Limba np. której normalne stanowisko to wapienne gleby górskie, o
> wiele lepiej przyrasta na niżu w glebach wilgotnych i żyznych ( a więc na
> ogół lekko kwaśnych)...
> Większość iglaków bardziej reaguje na żyznośc gleby, WILGOTNOŚĆ i
> temperaturę niż na odczyn gleby (oczywiście wykluczam ekstrema...) Popatrz
> na introdukcje daglezji (Rogów, Wirty...)

No to skołowana jestem, zastanawiam sie, czy podłożyłam świnię moim
świerkom kłującym tudzież jodle kalifornijskiej podsypując nawozem do
iglaków (zakwaszajacym), czy też nie. Google pokazują owszem, jak one
różnie w zależności od typu wygladają, ale jaką glebę lubią to już nie.
Mam lecieć z dolomitem, czy też odpuscić?
michalina

22. Data: 2005-05-09 01:51:38

Od: Piotr Siciarski <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sun, 8 May 2005 na pl.rec.ogrody, Tarpan napisał(a):

> Naturalnie kora w lesie występuje śladowo...
> Jan
> A kora w ogrodzie jest fajna:)

Naturalnie -
to kora występuje na glebie w obrębie w tartaku, wraz z trocinami i
butelkami po winie:)

Jaki jest skład ściółki w lesie iglastym lub liściastym - wiedzą Ci, którzy
potrfią w lesie patrzeć pod nogi (z tego wynika, że nie jest to boletus).
:)

Próbowałem kiedyś ściółkować kilka miejsc igliwiem przeniesionym z lasu
sosnowego (własnego) - efekt beznadziejny - chwasty z łatwością przebijają,
a wilgotność sprawia, że rosły wyjątkowo bujnie.

> Większość iglaków bardziej reaguje na żyznośc gleby, WILGOTNOŚĆ i
> temperaturę niż na odczyn gleby (oczywiście wykluczam ekstrema...)

Święte słowa, panie, święte słowa.
Ale pewnie trzeba się o tym przekonać biegając z 10lat po swoim ogrodzie z
pHmetrem:)

Pozdrawiam
p...@r...pl

23. Data: 2005-05-09 07:41:58

Temat: OK. No to czym sciolkujesz?
Od: "Wojtek" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

... ewentualnie jak nie sciolkujesz, to jak zapobiegasz zachwaszczeniu i
"wywiewaniu" gleby?
Sam bym sie chetnie pozbyl kory z ogrodu, ale nie widze alternatywy.
Pozdrawiam
Wojtek

24. Data: 2005-05-09 09:27:09

Od: "tomkar" <tomkar[wywal to]@interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja słyszałem o takim wpływie kory:
1. Może chomować wzrost roślin (z powodu chyba garbników)
2. Bakterie rozkładające korę pobierają Azot i dlatego odpowiednio
zwiąkszamy dawkę nawozu.

25. Data: 2005-05-09 09:37:08

Od: "Tarpan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "michalina27" <m...@v...NOSPAM.pl> napisał w wiadomości
> Mam lecieć z dolomitem, czy też odpuscić?
Możesz sobie odpuścić :)
Pamiętaj, że posypując działasz na kilka cm gleby (chyba, że tonę
wysypałaś...). A twoja jodła wali korzeń na kilka m w dół :) Świerki
wprawdzie mają system płytki, ale tą odrobina nawozu nie bardzo się przejmą.
Akurat na tych dwóch gatunkach znam się najmniej, ale sprzawdzę u źródła
(SGGW Wydz Leśny, Katedra Hodowli) i dam Ci znać...
Pozdrowienia
Jan

26. Data: 2005-05-09 11:32:02

Od: michalina27 <m...@v...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tarpan napisał(a):

> [...]
> Akurat na tych dwóch gatunkach znam się najmniej, ale sprzawdzę u źródła
> (SGGW Wydz Leśny, Katedra Hodowli) i dam Ci znać...

Dziekuję pieknie za odpowiedź. Nawozu oczywiscie jako czytajaca
instrukcje wysypałam tyle ile kazali, czyli okolo dwóch garści na krzak
w promieniu korony drzewka. Czekam na wieści ze źródeł.

Pozdrawiam
michalina

27. Data: 2005-05-09 18:14:51

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

michalina27 wrote:

> [...]
> różnie w zależności od typu wygladają, ale jaką glebę lubią to już
> nie. Mam lecieć z dolomitem, czy też odpuscić?

To rośliny tolerancyjne i nie powinny nic zauważyć.
Ja sypie Azofoskę pod wszystkie :-)

Arkadiusz Prażmowski
www.oczkowodne.net

28. Data: 2005-05-09 18:23:23

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tarpan wrote:
> Użytkownik "AurorA" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> ====================
> Nie wiem czemu zarzucasz bezmyślność Włodzimierzowi Senecie,
> uznawanemu za guru w dendrologii :))

Te gatunki, które wymieniłem to najczęściej sprzedawane iglaki,
oczywiście obowiązkowo z tak zwaną ziemia do iglaków (pH~ 6). :-)
Podłoży wapiennych nigdzie nie uświadczy, a większość posiadaczy ogródków
kojarzy iglaki z glebą kwaśną.
Na szczęście to niewielkie zakwaszenie nie ma większego wpływu na ich
kondycję.

Arkadiusz Prażmowski
www.oczkowodne.net

29. Data: 2005-05-09 18:48:13

Od: "Tarpan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na szczęście to niewielkie zakwaszenie nie ma większego wpływu na ich
> kondycję.
============
I tu masz oczywiście rację. Gatunki iglaste sadzone jako ozdobne posiadają
dość znaczna tolerancję na kwasowość, a bawienie się w górnej warstwie gleby
niewile im szkodzi. Gorsze jest przeazotowanie, bo może doprowadzać do
późnego zdrewnienia pędów i uszkodzeń mrozowych.
Zauważ, że nie piszę iż "bezmyślne stosowanie nawozów zaotowych..." :)
Pozdrowienia
Jan

30. Data: 2005-05-09 19:31:58

Od: "AnnaF" <annpom1@WYTNIJ_TO.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Miłka" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

> nie ma nic szpetniejszego niż
> zapuszczone rabatki.

Jest - goła ziemia bez żadnej roślinki, a na tym poukładane kwietniki w
oponach.
To mi się już bardziej podoba łączka gwiazdnicowo-mniszkowo-tasznikowa
pozdrowienia
Ania

Iglaki płożące na skarpie jakie ?
Zakwaszanie gleby wyslanej kora - pytanie
Borowka amerykanska - podloze, pytanie
Bezpieczeństwo
rośliny wodne, gdzie kupić? (Pyrlandia)