Re: Sprzedaż mieszkania a urząd skarbowy

From: "K.K." <z...@h...oraz.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: Sprzedaż mieszkania a urząd skarbowy
Date: Wed, 22 Nov 2006 11:00:20 +0100

> Witam,
> Kolejny raz trafiam na barierę biurokratyczną, z którą ludzie
> zajmujący się podatkami nie do końca sobie radzą, bo mają rozbiezne
> opinie. Dlatego zwracam się do praktyków.

Takim nie jestem, więc mogę się mylić.

> Rok temu kupiłem mieszkanie, mam na nie kredyt 140tys. Niestety muszę
> je pilnie sprzedać. Cena sprzedaży to 200tys. Zgodnie z prawem od tych
> 200tys (przychodu) powinienem zapłacić 10% podatku, chyba, że zgłoszę
> do US, że przeznaczę te pieniądze na cele mieszkaniowe w ciągu dwóch
> lat. Po podpisaniu umowy tak też zrobię.
> 140tys. pójdzie na kredyt. Zostaje 60tys, jeżeli w ciągu dwóch lat
> wydam je na ww cele i to udokumentuje to nie ma sprawy.

Chyba jednak nie do końca rozumiesz istotę tego zwolnienia podatkowego.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze
sprzedaży nieruchomości jest

wydatkowanie otrzymanych środków pieniężnych
*************************************
na na nabycie w kraju, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
sprzedaży, budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego
stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do
lokalu mieszkalnego, gruntu, albo prawa wieczystego użytkowania gruntu pod
budowę budynku mieszkalnego, lub na nabycie wynikających z przydziału
spółdzielni mieszkaniowej: prawa do jednorodzinnego domu mieszkalnego,
prawa do lokalu mieszkalnego w małym domu mieszkalnym oraz na budowę,
rozbudowę albo remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego lub
lokalu mieszkalnego.
Ty otrzymujesz 200 tys i nie płacisz podatku od tej kwoty tylko w
przypadku zadeklarowania zamiaru przeznaczenia tych środków na powyższe
cele.
IMHO spłata kredytu umożliwiająca sprzedaż tym celem nie jest. Ciebie stać
na zadeklarowanie 60 tys, a od reszty rodzi się obowiązek podatkowy po
dwóch tygodniach od sprzedaży.

> I tu pojawiają się pytania:
> Co jeśli nie wydam tych 60tys. na cele mieszkaniowe?
> Czy po dwóch latach będę musiał zapłacić te 10% od 200tys, czy od 60tys?

Od 200 tys, o ile od 140 tys nie zapłaciłeś wcześniej i jeśli żadna
złotówka z tych 60 tys nie została wydatkowana na cele jak wyżej.

> Czy z racji faktu, że obowiązek podatkowy powstaje teraz, a ja zapłacę
> podatek za dwa lata wiążę się z jakimiś odsetkami?

Oczywiście są odsetki, ale od zadeklarowanej kwoty są mniejsze i wynoszą
połowę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

> Czekam na opinie i pozdrawiam
> Grey Pilgrim

Pozdr.
K.K.