Re: Świerki w doniczkach

From: "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Świerki w doniczkach
Date: Sun, 17 Dec 2000 22:21:53 +0100

Użytkownik maltanb <m...@p...onet.pl> w wiadomooci do grup dyskusyjnych
napisał:3...@p...onet.pl...

> Powiem Ci jak sie robi takie choinki. Taki sobie plantator ma kawalek pola
na
> ktorym sadzi swierki np. na swieta, no ale teraz lepiej ida drzewka w
doniczkach,

"Taki sobie plantator" to firma "POLROS" kolo Lodzi.
Zdaje sie, ze wyslali do supermarketów 50 kontenerów tych swierczków.

Z doswiadczenia poprzednich lat i dwóch ostatnich dni moge stwierdzic, ze
klienci coraz chetniej kupuja swierczki w doniczkach jako choinki. Sadza je
pózniej w ogródkach. Dzisiaj kilku klientów chwalilo sie, ze kupione w
poprzednich latach ladnie rosna. Swierczki o wysokosci 0,5 - 1 m kopie z
ziemii i sadze do doniczek 12 litrowych. Swierk ma zadziwiajace mozliwosci
przyjmowania sie po takiej operacji. Nie stwierdzilem, aby odpowiednio
podlewane swierczki usychaly po przesadzeniu. Najwyzej traca pierwszy
przyrost.

> Swierk to drzewo o rozlozystym , plozacym systemie korzeniowym wiec terapa
> szpadlowa okalecza go wrecz smiertelnie, niestety.

Jak juz pisalem swierki maja duze mozliwosci regeneracji korzeni.
Druga sprawa to fakt, ze swierki rosna skokami. Drugi przyrost konczy sie
gdzies w polowie wrzesnia i mozna je juz kopac. Od tego momentu zapasy
pokarmowe nie sa zuzywane na przyrosty galazek, lecz na odbudowe korzeni.

Jest oczywiscie szansa, ale
> jezeli to taki producent o jakim pisze to amen. Nie wszyscy sa tacy i moze
sie uda.

Raczej przy odpowiedniej pielegnacji powinny sie przyjac. Mozna by najwyzej
posadzic do gruntu z doniczka na jeden sezon, aby przy wyjmowaniu rosliny z
doniczki cala bryla nie rozsypala sie. Nalezy jednak wtedy bardzo pilnowac
podlewania. Posadzic troche glebiej i dobrze zabezpieczyc kopczykiem z kory
przed przemarzaniem. Drzewka moga miec juz mlode korzonki, (nie wiadomo kiedy
byly przesadzane) a jak jeszcze postoja w pokoju, to raczej na pewno maja.

> Mam jeszcze jedno pytanie jaki to swierk,

Picea pungens, czyli swierk klujacy. Zwany tez srebrnym lub srebrzystym.
Rozmnazane z nasion nie powtarzaja cech roslin matecznych. Wysrebrzaja sie tak
okolo 40% populacji. Reszta jest mniej lub bardziej zielona. Kazdy egzemplarz
jest wlasciwie inny. Inny pokrój. kolor, dlugosc i grubosc igiel.

>no i jaka jest ta okazyjna cena...

Widzialem na stacji benzynowej po 59,90 :-)

Pozdrawiam
Leszek