Re: Szuflady w kuchni

From: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom,pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Szuflady w kuchni
Date: Fri, 8 Dec 2006 13:50:41 +0100

news:elbjmr$umr$1@jaszczomp.tahoe.pl...

> A to pierwsze słyszę. Serio zlewozmywak powinien być wyżej a kuchenka
> niżej? A jaka jest argumentacja do takiego akurat rozmieszczenia?

Jak gotujesz coś na kuchni to łatwiej jest przesuwać gary i mieszać w nich i
do nich zaglądać jeśli są niżej...
A jak robisz coś w zlewie, to jeśli jest wyżej nie musisz się schylać.
Argumentacja jest moja - nie wiem jaka jest oficjalna...
Położenie zlewozmywaka ma być może mniejsze znaczenie jak się ma zmywarkę i
nie stoi się godzinami nad garami. Uwaga! - myjąc gary trzymasz je wewnątrz
zlewozmywaka, a więc poniżej blatu jeśli zlewozmywak jest z tych głębszych,
a są różne głębokości to się ciągle schylasz po coś na dnie zlewozmywaka i
cały czas myjesz pochylona. Nawet jak się ma zmywarkę, to zawsze jest coś do
mycia ręcznego tudzież nawet owoce, czy jakieś płukanie mięsa.

> Rezczywiście teraz sobie przypominam, że w niektórych aranżacjach
> widziałam taki układ, że zlewozmywak był na podwyższeniu.

Do tego jest potrzebna stosunkowo duża ilość blatów w kuchni i nie wszędzie
da się to zrobić, bo zawsze obok płyty musi być trochę miejsca i obok zlewu
na odstawianie różnych rzeczy i jeszcze oprócz tego wygodny blat roboczy.
Kuchnia z blatami na różnej wysokości wygląda ciekawiej, ale czasem lepiej
jest mieć wygodny duży blat roboczy, niż mieć blaty na różnej wysokości.
Warto jednak to przemyśleć i świadomie podjąć decyzję.

> A wiesz może, jak się oblicza optymalną wysokość blatu roboczego względem
> wzrostu? Ja mam 167cm, na jakiej wysokosci powinnam mieć blat?

Na to pytanie oczywiście nie znam odpowiedzi.
Ja mam 172 cm wzrostu i ten niższy blat na 84 cm, a ten wyższy dokładnie i
6 cm wyżej. 84 cm wyszło z musu - parapet okna, ale jakbym miała na takiej
wysokości zlewozmywak, to byłoby mi strasznie.
Płytę elektryczną mam właśnie w blacie na tej wysokości. Widzę kolosalną
różnicę z poprzednim mieszkaniem, gdzie miałam blat 87 cm i na tym płytę
gazową, a więc jeszcze ruszty i dopiero garnek. Te 6 cm to wielka różnica.
Nie wiem, czy znajdziesz gdzież wzory dopasowania wysokości blatów do
wysokości człowieka... Ludzie mają troszkę różne proporcje- jedni mają wyżej
ramiona i krótką szyją inni niżej i długie ręce. To nie jest takie proste.
Ja na Twoim miejscu próbowałabym wybadać kuchnie i znajomych. Trzeba
namierzyć takich, co mają niestandardową wysokość szafek i pokombinować,
albo w swojej kuchni zrobić sobie przy kuchence podest z którego się nie
spadnie robiąc doświadczenia i usmażyć naleśniki, tudzież pomieszać w
wysokim garze smażące się konfitury - żeby się nie przypaliły. Takie
doświadczenia wymyśliła, bo zajmują dość dużo czasu i można porównać
odczucie zmęczenia tudzież bólu w kręgosłupie przy pracy przy kuchni na
różnych wysokościach...

> Czytałam kilka artykułów na temat układu kuchni, na logikę jasne jest, że
> blat powinien być dopasowany do wysokości osoby, ale właśnie nie wiem, w
> jakim stosunku.

Też coś czytałam, ale źródła wiedzy nie wskażę...

> Na pewno, dziękuję Ci bardzo, bo te uwagi na pewno przydadzą mi się przy
> urządzaniu kuchni. Widać, że masz wszystko w kuchni przemyślane ;-).

Dla mnie bardzo użytecznym źródłem informacji okazała się moja córka. Po
prostu więcej nowych kuchni widziała niż ja - mieszkania koleżanek. W ramach
przemyśleń jak urządzić kuchnię między innymi i ją poprosiłam, żeby mi
wypisała swoje postulaty. Zrobiłam to raczej dlatego, żeby ją wciągnąć w
wykańczanie kuchni i żeby się czułą ważna, że pomaga. I owszem omówiłam z
nią jej pomysły, ale potem świadomie wcale nie brałam ich pod uwagę. Po roku
znalazłam karteczkę z jej tekstem o kuchni i po przeczytaniu ze zdziwieniem
zauważyłam, że zrealizowałam wszystkie jej pomysły.
Były tam rady typu: gdzie powinny być szklanki, a gdzie czajnik i ekspres, a
gdzie herbata, ale z takich prostych zdań rodzi się odpowiedź na pytanie
gdzie jaka szafka powinna stać lub wisieć.

> Firma, w której zamierzam zamówić meble, ma w ofercie urządzenia blumma i
> myślę, że w miarę przyzwoite ceny na nie mają.

Nie wiem jak wyglądają sprzęty do narożnika blumma. Może warto porównać z
innymi rozwiązaniami, a firma jak powiesz, że akurat to urządzenie chcesz
mieć z innej firmy pewnie się jednak zgodzi... Zwróć uwagę, czy wszystkie
kosze wyjeżdżają na zewnątrz szafki, bo są takie mechanizmy w których dwa
kosze z głębi zawsze zostają w szafce. Moje się wysuwają całkowicie spod
blatu wszystkie. Konstrukcja jest taka, że po pierwsze otwierasz drzwiczki i
możesz wyjąc coś stojącego na brzegu.
Po drugie kosze dwa na raz wyjeżdżają do przodu i odwracają się o 90 stopni
na bok i masz pełen dostęp do półek na zewnątrz szafki. W tym czasie dwa
kosze z głębi podjeżdżają na miejsce tych wysuniętych i każdy oddzielnie
można wysunąć jak szufladę na pełny wysuw. Właśnie ten pełny wysuw koszy
ukrytych w rogu jest tym za co warto moim zdaniem zapłacić.
Joanna
http://www.jduszczynska.republika.pl/