Tatar

1. Data: 2000-04-07 07:03:02

Temat: Tatar
Od: "Izunia" <i...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Czy zna ktos przepis na tatara? Dostalam zamowienie a ja w zyciu tego nie
robilam. Wiem tylko tyle, ze jest z surowego wolowego? miesa.
Z gory dziekuje.

I.

1. Data: 2000-04-07 07:29:40

Temat: Re: Tatar
Od: "Feliks" <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Izunia wrote in message <38ed88c5$1@news.astercity.net>...
> Czy zna ktos przepis na tatara? Dostalam zamowienie a ja w zyciu tego nie
>robilam. Wiem tylko tyle, ze jest z surowego wolowego? miesa.
>Z gory dziekuje.
>
>I.
To i tak duzo wiesz... ;)...
Jak je zmielesz, dodasz troche oliwy , zoltko, pieprz i sol bedziesz
wiedziala jak wyglada tatar...mozesz podac z boku posiekana cebulke...nie
wszyscy lubia to w tatarze... nie wszyscy moga jesc surowa cebule...Nie daj
sie wziasc na zadne dodawanie ogorkow kiszonych czy sardynek bo
przedobrzysz...
smacznego
f.

1. Data: 2000-04-07 07:56:59

Od: Bogusław Kempny <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Feliks wrote:

> [...]
> wszyscy lubia to w tatarze... nie wszyscy moga jesc surowa cebule...Nie daj
> sie wziasc na zadne dodawanie ogorkow kiszonych czy sardynek bo
Dorzuce dwa grosze, to mieso powinno byc wolowa poledwica.

BK

1. Data: 2000-04-07 08:17:56

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Izunia <i...@a...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:38ed88c5$...@n...astercity.net...
> Czy zna ktos przepis na tatara? Dostalam zamowienie a ja w zyciu tego nie
> robilam. Wiem tylko tyle, ze jest z surowego wolowego? miesa.
> Z gory dziekuje.

Bylo jakis czas temy na liscie. Niestety trzeba miec konia (zywego), siodlo
itd...

Jader ;)

1. Data: 2000-04-07 10:43:13

Od: l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 7 Apr 2000 09:03:02 +0200, "Izunia" <i...@a...net>
wrote:

> Czy zna ktos przepis na tatara? Dostalam zamowienie a ja w zyciu tego nie
>robilam. Wiem tylko tyle, ze jest z surowego wolowego? miesa.

Rozumiem ze taki popularny, wolowy? Zadnych ekstrawagancji typu koniny
pod siodlem wozonej?

Mieso na tatara to powinna byc poledwica wolowa. Nalezy dokladnie
oczyscic ja ze wszelakich zylek, blon - bo potem ciagnie sie to w
tatarze i odruchy takie niespecjalnie ciekawe u niektorych powoduje.
Nastepnym etapem jest rozdrobnienie miesa. Metoda najpopularniejsza
(choc nienajlepsza) jest zmielenie. I tu nalezy uwazac - mielenie
przez sitko powszechnie uzywane w kuchni czyli takie na kotlety
mielone daje tatara zbyt rozdrobnionego, mazistego i bez sprezystosci.
Nalezy uzyc znacznie grubszego sitka, jesli to mozliwe - noza o dwoch,
najwyzej trzech ostrzach w miejsce podstawowego czteroostrzowego.
Znacznie lepsza choc piekielnie pracochlonna metoda jest skrobanie
miesa - ostrym nozem wzdluz wlokien. Trzeci wariant to tatar bity -
ostrym mlotkiem do kotletow masakrujemy po kawalku mieso az sie
rozleci na papke, ewentualnie na koncowce pomagamy tasakiem. Tyle ze
bedzie to godzina walenia mlotkiem...

Jak juz mamy mieso rozdrobnione - dodajemy olej. Dobre sa oleje w
miare bezsmakowe, calkowicie nie nadaje sie zas oliwa z oliwek - smak
oliwek przebija i kloci sie ze smakiem tatara. Oleju dajemy tyle zeby
dokladnie wrobiony w mieso doprowadzil do jego blyszczenia -
rozdrobnione mieso samo w sobie po rozerwaniu ma powierzchnie raczej
matowa, dodatek oleju powinien spowodowac jej polysk. Z drugiej strony
nalezy uwazac aby nie przesadzic - olej nie powinien z tatara
wyplywac... Do tego sol, pieprz do smaku - i mamy podstawowy skladnik
tatara gotowy. Dobrze jest potrzymac go pare godzin w lodowce zeby
doszedl do smaku.
Podawac mozna albo w wiekszych naczyniach do nakladania sobie na talez
przybranego drobno krojoona cebulka, siekanym ogorkiem kiszonym, natka
pietruszki (niesiekana), albo w pojedynczych porcjach - j.w. lub w
postaci kwalifikowanej jako tzw "inwalide" - czyli tatara z jednym
jajkiem (oczywiscie surowym i oczywiscie samym zoltkiem).

Nalezy jednoczesnie zwrocic uwage ze juz sam tatar, nie mowiac o
"inwalidzie" jest potrawa wysoce ryzykowna mikrobiologicznie - nalezy
wiec w trakcie zakupu miesa, sporzadzania tatara i jego przechowywania
zachowac jak najdalej posunieta czystosc zas surowe jajo dodawane do
niego powinno miec dokladnie sprawdzona, nieuszkodzona skorupke ktora
przed rozbiciem nalezy umyc i zdezenfekowac - zanurzajac na kika
sekund we wrzatku lub zmywajac stosownym roztworem chloraminy,
podchlorynu sodowego czy nadmanganianu potasu - mozna bowiem przyjac
za pewnik ze na skorupce jaja istnieja bakterie salmonelli. Takoz nie
nalezy dotykac w ogole miesa bezposrednio po jakichkolwiek
manipulacjach z surowymi jajami - kazdorazowo miedzy tymi czynnosciami
nalezy porzadnie umyc rece.

I jak sie nie dostanie salmonellozy - tylko jesc i jesc i jesc...
Chyba sie skusze na tatara!

Aha! I uwaga - z salmonelloza mamy do czynienia jesli WSZYSCY
spozywajacy tatara rowno jada na oba konce. Drobne protesty ze strony
ukladu trawiennego w przypadku osob po raz pierwszy probujacych tej
potrawy sa objawem dosyc powszechnym - po prostu niektorzy trawia to
od razu, niektorzy przywyknac musza - nie nalezy za wczesnie podnosic
paniki. Jak po paru godzinach klopoty przejda - znaczy normalna
reakcja organizmu. Jak beda trwaly dluzej, zwlaszcza jak beda
polaczone z wymiotami - lepiej poszukac pomocy lekarskiej.

--
Darek

1. Data: 2000-04-07 14:05:40

Od: Slavek <s...@u...net> szukaj wiadomości tego autora

Moim zdaniem poledwica ma byc skrecona na maszynce do miesa tak aby dawala sie
smarowac mozem, siekanie czy tez skrobanie nie poprawia smaku ani tez go nie
zmienia.

Poledwice zaraz po skreceniu natychmiast pocukrzyc (1 lyzeczka od herbaty
mialkiego cukru na 0.5 kg poledwicy)i dobrze wyrobic mieso, poprawi to smak a
zarazem zapobiegnie zmianie koloru miesa. Druga operacja to dodac sol, pieprz i
galke muszkatalowa i wyrobic, bez tego tatar nie ma smaku. Teraz dodac oliwe
("virgin oil" sie nie nadaje z uwagi na intensywny smak) lub olej i surowe
zoltko (lub dwa) i dokladnie wyrobic. To jest baza "tatara".
Osobno przygotowac sardynki w oliwie (takie dobre portugalskie) lub lososia
wedzonego drobno posiekanego, albo co ja bardzo lubie kawioru z lososia.
Przygotowac tez bardzo drobno posiekane korniszony, grzybki marnowane, kapary (
jak ktos lubi) no i oczywiscie cebulke. Podawac w porcjach ale wtedy z zoltkiem
do kazdej porcji albo na polmisku z centralnie umieszczonym zoltkiem.

Dzis bede jadl "TATARA" takiej nabralem ochoty przy pisaniu.

Smacznego i Wam,

Slav

1. Data: 2000-04-07 15:56:12

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki za wspanialy opis. Ale nabralam smaku. Podam mezowi, tylko mu nie moge
powiedziec, co je, bo Amerykanie maja kizia na punkcie salmonelli. Ach, znalazlam
piekarnie, ktora robi prawdziwy ciezki chleb z chrupka skorka, wilgotny w srodku
(LaBrea). Rowniez znalazlam maslo w Trader Joe's, nazywa sie PLUGRA, ktore smakuje
jak od przekupki, nawet kropelki wody pryskaja przy rozsmarowywaniu. Akurat pyszne
pod tatara. Dzieki jeszcze raz.
Magdalena

1. Data: 2000-04-07 16:12:15

Temat: Odp: Tatar
Od: <s...@c...czest.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Z gory dziekuje.
>
> KUPUJEMU POLĘDWICĘ. MIELIMY W MASZYNCE DO MIELENIA MIĘSA. dODAJEMY
POSIEKANĄ CEBULKĘ. jAJKO SUROWE I PRZYPRAWIAMY SOLĄ I PIEPRZEM. nAJLEPSZE
KIEDY PRZESIĄKNIE.

1. Data: 2000-04-07 17:03:50

Od: "Feliks" <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Slavek wrote in message <3...@u...net>...
> [...]
>do kazdej porcji albo na polmisku z centralnie umieszczonym zoltkiem.
>
>Dzis bede jadl "TATARA" takiej nabralem ochoty przy pisaniu.

LUDZIEEEE....kobieta w zyciu nie robila tatara w Wy jej takie francuskie
przepisy....Litosci troszke....
F.

1. Data: 2000-04-07 17:08:15

Od: "Feliks" <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote in message <3...@w...net>...
> [...]
smakuje
>jak od przekupki, nawet kropelki wody pryskaja przy rozsmarowywaniu. Akurat

Jak jestes na La Brea, zajrzyj do sklepu na rogu La Brea i Fountain,
Joy's-a... Sklep ruski czy armenski ale maja nieraz polskie rzeczy ( np.
chalwa ) i najtanszy ser feta w miescie ( kilka rodzajow..francuski,
rumunski, wegierski, grecki, bulgarski itp.... ). Tam tez karpie na wigiljie
( brr......bo ichniejsze karpie obrzydliwe)
F.

Jak zrobic dobry chrzan
Firmowa sałatka
Wok+wolowina