Re: Tatuś w krótkich spodenkach...

Data: 2010-03-17 18:18:29
Temat: Re: Tatuś w krótkich spodenkach...
Od: glob <r...@g...com>

glob napisał(a):

> No i co z tego że wklejasz, jak
> nierozumiesz-------------------------------
>

> Pora jedzenia zmienia aktywność genów
> 05.08.2006.
> Przyzwyczajenia żywieniowe mogą wpływać na aktywność genów zegara
> biologicznego w mózgu tak, że organizm oczekuje jedzenia o określonej
> porze dnia - donosi sierpniowy numer pisma "PNAS".
> Nieprawidłowy schemat żywienia u ludzi odgrywa bardzo ważną rolę w
> rozwoju takich chorób jak otyłość, dotyczy to zwłaszcza
> osób ..........
>

> http://www.miastostudentow.pl/ciekawostki-konkursy/p
ora-jedzenia-zmienia-aktywnosc-genow.html

glob napisał(a):

> [...]
> osób ..........
>

> http://www.miastostudentow.pl/ciekawostki-konkursy/p
ora-jedzenia-zmienia-aktywnosc-genow.html

3) Wpływ środowiska życia organizmu na jego genotyp
a) Rozwój danego organizmu zależny jest z jednej strony od
odziedziczonej natury (genotypu) tego organizmu, z drugiej strony od
warunków, w których żyje.

Jeżeli otoczenie zmienia się, to organizm może reagować w inny sposób
na nowe warunki zewnętrzne niż reagował na dawne i wobec tego może
przyjąć inną postać.
Czynniki środowiska zewnętrznego (pokarm, temperatura, światło,
wilgotność, itp.) modyfikują (zmieniają) działanie genotypu tak, że
fenotyp ulega pewnemu "odchyleniu"- zmienności modyfikacyjnej.
O tym, w jaki sposób organizm reaguje na różne bodźce środowiska,
decyduje genotyp.

Genotyp może wykazywać dużą skalę zmienności w reagowaniu na bodźce
zewnętrzne. Wielkość skali reakcji na bodźce zewnętrzne organizmu jest
cechą dziedziczną.
Granice, w jakich genotyp może modyfikować fenotyp pod wpływem
zmieniających się warunków środowiska, nazywa się plastycznością
genotypu.
Plastyczność genotypu ma określone granice, których przekroczyć nie
może.
Należy podkreślić, że genotyp stwarza pewne granice zmienności
osobniczej pod wpływem środowiska.
Warunki zewnętrzne mogą mieć znaczny wpływ modyfikujący na cechy
organizmu.

b) Przykłady zmienności modyfikacyjnej
v Mniszek lekarski (ryc. 1)
Jeżeli wykopiemy ostrożnie z ziemi okaz mniszka lekarskiego i
przekroimy go wzdłuż na dwie połowy i każdą z nich posadzimy w
odmiennych warunkach (jedną posadzimy na górskiej hali, a drugą na
podmokłej, nizinnej łące), to z każdej połówki zostanie odtworzona
cała roślina. Nowe rośliny, mimo, że posiadają ten sam genotyp, to
będą różniły się między sobą wyglądem, w zależności od tego w jakich
warunkach rosły.
Mniszek rosnący na podmokłej łące wytworzy gruby i długi, słabo
rozgałęziony korzeń, posiadać będzie wysoko uniesione, długie liście i
kwiaty na długiej łodyżce.

Druga połowa mniszka przystosuje się do warunków odmiennych: cienkiej
warstwy gleby na skale, wiatrów, innego dostępu do wody. Korzeń tego
mniszka będzie silnie rozgałęziony i krótszy, rozeta liści mniejsza i
przylegająca do podłoża, łodyga kwiatowa krótka.

http://www.sciaga.pl/tekst/56437-57-wplyw_czynnikow_
zewnetrznych_na_material_genetyczny