Ulubiony piątkowy obiad.

81. Data: 2015-02-04 12:40:39

Temat: Re: Ulubiony piątkowy obiad.
Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 12:35 Trefniś <t...@m...com> pisze:

> W dniu .02.2015 o 11:24 FEniks <x...@p...fm> pisze:

(...)
> [...]
21-chleb-kulikowski-w-kuchni-lwowskiej
(...)

Zapomniałem zaznaczyć, że w owej piekarni jest wersja chleba kulikowskiego
z czarnuszką (co nie wyklucza też kminku).

--
Trefniś

82. Data: 2015-02-04 14:02:42

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Trefniś" napisał w wiadomości grup

Chleb kulikowski w szczytach był pieczony w aż sześciu piekarniach we
Lwowie.
I niewątpliwie nie istnieje jeden jedyny słuszny przepis.

Rzeczywiście Hemar pisał o chlebie z kminkiem, podobnie śpiewała o nim
Włada Majewska (YT).
Ale dokładnie wszyscy rodowici Lwowiacy z Towarzystwa Miłośników Lwowa we
Wrocławiu jednym głosem mówią o chlebie z czarnuszką. Ta czarnuszka jest
dla nich wyróżnikiem, że chleb jest kulikowski.

Dlatego podejrzewam, że istniały dwie odmiany. Może nawet więcej, skoro
piekło 6 piekarń?

Jeśli kogoś dziwi, że to jest chleb biały i do tego na drożdżach (a nie na
zakwasie), to spieszę wyjaśnić, że w owych czasach (przed II WŚ) chleb
razowy, do tego na zakwasie, jadała biedota i mieszkańcy wsi. Biały chleb
na drożdżach był znakiem prestiżu mieszczanina - czego nie robi się dla
dowartościowania.
Współcześnie zupełnie inaczej oceniamy jakość chleba, do tego zyskujemy na
smaku.

--
Trefniś

---
Avast.

83. Data: 2015-02-04 14:10:21

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

****************************
co prawda to nie czasy przedwojnia i na dodatek nie lwowskie a lata 60-te i
to na dodatek krakowskie:
W owych czasach wszystko było unormowane - receptury na chleb nawet w
nielicznych prywatnych piekarniach były jednakowe i teoretycznie chleb
powinien być taki sam. Ale jak pamiętam chleb zakopiański od Magiery miał
zupełnie inny smak od zakopiańskiego od Zasady, tak samo było z łęczyckim,
nałęczowskim. Rogale pszenne najlepsze były u Górnisiewicza itp. A
receptura była taka sama :)))
pozdr
Stefan

---
Avast.

84. Data: 2015-02-04 22:22:29

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-04 o 12:40, Trefniś pisze:

> [...]
>
> Zapomniałem zaznaczyć, że w owej piekarni jest wersja chleba
> kulikowskiego z czarnuszką (co nie wyklucza też kminku).

Mają tylko jeden chleb posypany czarnuszką, o ile dobrze kojarzę, ale on
zupełnie nie przypomina tego kulikowskiego z linka. Przede wszystkim
jest wilgotny i chyba tylko z mąki pszennej. Nie ma go niestety na ich
stronie, więc dokładnie teraz nie sprawdzę.

Ewa

85. Data: 2015-02-05 08:43:00

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 22:22 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> [...]
> jest wilgotny i chyba tylko z mąki pszennej. Nie ma go niestety na ich
> stronie, więc dokładnie teraz nie sprawdzę.

Jeśli wilgotny - być może dodają ziemniaka. To możliwe.
Ja widziałem sporo przepisów na "kulikowski chlib". Były też takie
wyłącznie pszenne.

Naprawdę, wtedy najbardziej ceniono takie chleby zrywające ze wszelkimi
tradycjami (jako wiejskimi i prymitywnymi, niegodnymi lwowskiego
"baciara").
Zresztą, po tak długim czasie - trudno pamiętać smak, do tego podrasowany
nostalgią.

Dlatego w "wąskim" gronie jadamy chleby pieczone według współczesnych
kanonów "dobrego chleba", wystarczy owa czarnuszka i kminek.
:)

--
Trefniś

86. Data: 2015-02-05 08:58:43

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 14:10 Stefan <s...@o...pl> pisze:

> [...]
> miał zupełnie inny smak od zakopiańskiego od Zasady, tak samo było z
> łęczyckim, nałęczowskim. Rogale pszenne najlepsze były u Górnisiewicza

Jeśli dobrze pamiętam, za "radosnej" komuny mieliśmy Polskie Normy (PN),
Branżowe Normy (BN) i Zakładowe Normy (ZN). W tych ostatnich były jakieś
możliwości manewru (w ramach dwóch poprzednich).

Poza tym wtedy trochę inaczej podchodzono do pracy. Na przykład kradzieże
były na prządku dziennym - rodzaj "obywatelskiego nieposłuszeństwa" wobec
władzy. Za kradzież mięsa orzeczono i wykonano nawet karę śmierci (ojciec
znanego współcześnie aktora).
Do dziś pamiętam kiełbasę zwyczajną (najtańsza i najmniej smaczna) w
wersji "robiliśmy dla siebie".
To była bajka - chyba nawet na dzisiejsze standardy.

--
Trefniś

87. Data: 2015-02-05 12:09:01

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 05 Feb 2015 08:58:43 +0100, Trefniś napisał(a):

> Jeśli dobrze pamiętam, za "radosnej" komuny mieliśmy Polskie Normy (PN),
> Branżowe Normy (BN) i Zakładowe Normy (ZN).

Dziś nawet śladu po nich nie ma i dlatego w sklepach mamy co mamy - jeden
szajs.

88. Data: 2015-02-05 13:40:06

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 12:09 XL <i...@g...pl> pisze:

> Dziś nawet śladu po nich nie ma i dlatego w sklepach mamy co mamy - jeden
> szajs.

:)
Wszystkie trzy jednak istnieją, ale...

Od 2003 roku stosowanie Polskich Norm jest całkowicie dobrowolne, z
wyjątkiem działań na podstawie "Prawa zamówień publicznych" ze środków
publicznych.

Normy Branżowe zaś od 1994 są dobrowolne i możliwe do wprowadzenia przez
izby i stowarzyszenia branżowe - czyli byt czysto teoretyczny. Mógłby
zostać zastosowany do ogłupienia konsumentów. Hasło "Kiełbasa spełnia
najwyższe wymagania naszych Norm Branżowych", a w normie zapis: "powinna
zawierać 10 procent mięsa i nie więcej niż 30% wody" :)

Normy Zakładowe jak najbardziej istnieją - są wewnątrzzakładowym
dokumentem określającym warunki, jakie musi spełnić produkt. Ich
określenie leży w gestii kierownictwa zakładu. W takim dokumencie można
zapisać wszystko, a ew. zewn. kontrola sprawdza tylko zgodność produktu z
Normą Zakładową.
Stąd np. "kiełbasa krakowska parzona" może być całkowicie inną kiełbasą w
różnych zakładach :)

--
Trefniś

89. Data: 2015-02-05 14:58:35

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 05 Feb 2015 13:40:06 +0100, Trefniś napisał(a):

> :)
> Wszystkie trzy jednak istnieją, ale...
>
> Od 2003 roku stosowanie Polskich Norm jest całkowicie dobrowolne

Czyli NIE istnieją...

90. Data: 2015-02-05 15:59:05

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 14:58 XL <i...@g...pl> pisze:

> Czyli NIE istnieją...

Istnieją dokładnie jak pisałem - PN są żywe i _obowiązują_ dla niektórych
produkcji, a nawet ich spełnienie jest warunkiem koniecznym!
NZ - istnieją w każdym zakładzie i obowiązują, a niestosowanie może
spowodować kary pieniężne.
NB są kolejną możliwością dyscyplinowania w ramach branży (niekoniecznie z
korzyścią dla konsumenta).

Czyżby Ikselka cierpiała na DAS (day after syndrome)?

--
Trefniś

a ja dziś ugotowałem coś innego....
Pożarskie,dewolaje...