Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.torun.pl!no
t-for-mail
From: "Paul" <p...@p...uni.torun.pl>
Newsgroups: pl.soc.polityka,pl.soc.edukacja,pl.soc.edukacja.szkola
Subject: Re: W pewnej szkole, w pewnym mieście...
Date: 24 Jan 2000 19:14:22 GMT
Organization: TORMAN
Lines: 54
Message-ID: <01bf669f$9f3be8c0$1f174b9e@ZPS.ped.uni.torun.pl>
References: <85nrad$98p$1@helios.man.lublin.pl> <85po2c$c4h$1@flis.man.torun.pl>
<85prr7$l0t$1@helios.man.lublin.pl> <85uk2l$ijo$1@flis.man.torun.pl>
<85vaoa$j95$1@helios.man.lublin.pl> <85vbnh$r2q$1@flis.man.torun.pl>
<85ve60$rk0$1@helios.man.lublin.pl> <85vemi$s0m$1@flis.man.torun.pl>
<85vhu4$6p5$1@helios.man.lublin.pl> <8617on$gf5$1@flis.man.torun.pl>
<862an9$jp9$1@helios.man.lublin.pl> <863u59$fsg$1@flis.man.torun.pl>
<864bem$gs2$1@helios.man.lublin.pl> <864f6l$ld2$1@flis.man.torun.pl>
<864pmj$kld$1@helios.man.lublin.pl> <866ht5$dgb$1@flis.man.torun.pl>
<867b2f$oq4$1@helios.man.lublin.pl> <867d8m$mj6$1@flis.man.torun.pl>
<867hv6$seu$1@helios.man.lublin.pl> <867mme$r07$1@flis.man.torun.pl>
<86a3ep$bkj$1@helios.man.lublin.pl>
<01bf6509$45cdf5e0$1f174b9e@ZPS.ped.uni.torun.pl>
<86hvqp$ffd$1@helios.man.lublin.pl>
NNTP-Posting-Host: 158.75.23.31
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: flis.man.torun.pl 948741262 4635 158.75.23.31 (24 Jan 2000 19:14:22 GMT)
X-Complaints-To: a...@m...torun.pl
NNTP-Posting-Date: 24 Jan 2000 19:14:22 GMT
X-Newsreader: Microsoft Internet News 4.70.1155
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.polityka:157100 pl.soc.edukacja:5418
pl.soc.edukacja.szkola:6585
Ukryj nagłówki
Krzysztof Ciesielski <k...@f...onet.pl> napisał(a) w artykule
<86hvqp$ffd$1@helios.man.lublin.pl>...
> >Jest coś takiego jak założenie przedbadawcze i nosi ono nazwę hipotezy,
> >którą(re) to będziemy w trakcie postępowania badawczego weryfikować.
> >Błędem staje się np. aprioryczne przyjęcie hipotez.(pomimo/bez badań).
>
>
> Bardziej odpowiednią w przypadku wagarowania hipotezą byłoby założenie,
że
> rodzina, z której dzieci wagarują jest patologiczna (bo jest -
wagarowanie
> jest patologią). Czy zakładanie, że przyczyną tej patologii jest
pochodzenie
> etniczne ma sens? Moim zdaniem nie. A może prowadzić do zachowań
> rasistowskich.
>
No, jak się pośrednio okazuje (vide: list Basi L.) intencje MEN były nieco
inne i bardziej zbliżone do moich wcześniejszych przypuszczeń.
I gdybyśmy wedle tego się kierowali, to nie było czegoś takiego, jak
założenie, że "przyczyną tej patologii jest pochodzenie etniczne".
Natomiast wracając do badań naukowych, w budowaniu hipotez naukowych
kierujemy się zarówno wiedzą zastaną, jak i intuicją badawczą. I przyznam
się, że nie znam takowej wiedzy, która kazałaby mi odrzucić a'priori
hipotezę o związku pewnych zachowań z wyznawanymi wartościami kulturowymi.
Oczywiście, unikając upubliczniania ich w formie quasi-twierdzeń.
Pojawia się przy tym pytanie ogólniejsze: czy podjęcie w ogóle takowych
rozważań naukowych (badawczych), w których roztrząsane byłyby kwestie
zależności między preferencją pewnych wartości kulturowych a zachowaniami w
społeczeństwie nie powinno być - w zgodzie z wcześniej zgłaszanymi przez
Ciebie podejrzeniami - zabronione z uwagi na niebezpieczeństwo wywołania
"zachowań rasistowskich"?
Podsumowując:
- powinno się zachowywać szczególną ostrożność w przypadku badań dot.
kwestii etnicznych czy religijnych - jednym z błędów metodologicznych
(gatunku najcięższego) jest prowadzenie badań wywołujących uboczne
negatywne skutki społeczne, moralne, itp.
ALE - jak się okazuje - z takim przypadkiem do czynienia nie mieliśmy.
- MEN winien zwracać baczeniejszą uwagę na pełne przekazanie informacji o
celu ewent badań, a także uwrażliwiać co do dalszego przekazu.
- samorządy lokalne natomiast winny zwracać baczniejszą uwagę na obsadzanie
stanowisk dyrektorskich w szkołach.
z pozdrowieniami
Paweł
|