Data: 2006-05-17 14:34:03
Temat: Re: Wartosc samokontroli
Od: "Donaldcb" <d...@o...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Uzytkownik "mydebugger50" <d...@h...com> napisal w wiadomosci
news:1147932368.299851.231270@j55g2000cwa.googlegrou
ps.com...
> To pewne
> Intuicja jest proporcjonalna do posiadanego doswiadczenia w danej
> dziedzinie.
> Mamy gdzies w mozgu zmagazynowane wzorce do ktorych staramy sie
> dopasowac aktualny sposob postepowania.
> Lecz sadze, ze nalezy rozroznic Intuicje od Przyzwyczajenia.
> Intuicja jest to projektowanie zachowan w nowych warunkach na podstawie
> zgromadzonych wzorcow postepowania i ich podswiadomej/swiadomej
> logicznej analizie, przy czym efekt tego typu aktywnosci moze byc rozny
> od wszystkich " wzorcow ",
> natomiast Przyzwyczajenie jest to dosc " Mechaniczne " powielanie wyzej
> wymienionych " wzorcow ".
>
> Oczywiscie prosze traktowac ta wypowiedz jako amatorskie " wariacje "
> na zadany temat.
>
>
> W kazdym razie samokontrola nad werbalnymi wypowiedziami jest bardzo
> wskazana, gdyz jej brak moze prowadzic do oplakanych skutkow, gdy np.
> do Sz. Malzonki zwracamy sie uzywajac innego imienia ( na pewno nie
> Intuicja - Przyzwyczajenie )
Dokladnie. Jest to bardzo istotne dla optymalizacji procesu uczenia. Wiadomo
bowiem, ze wyrózniamy dwa rodzaje zadan: typowe i nietypowe. Zadanie typowe
moze byc rozwiazywane automatycznie, tzn. mozliwe jest wyuczenie sie
okreslonego schematu i zastosowanie go do rozwiazania problemu. Jednak
umiejetnosc wykonania takiego zadania nie jest równoznaczna ze zrozumieniem
problemu. W istocie, mozesz nawet nie wiedziec, co tak naprawde robisz.
Wtedy jednak proces uczenia jest nieefektywny, poniewaz nawet niewielka
zmiana tresci zadania, moze uniemozliwic dojscie do rozwiazania. Nie od dzis
wiadomo, ze mechaniczny sposób uczenia jest zly, poniewaz nie umozliwia on
zrozumienia tresci i moze doprowadzic do absurdalnych pomylek. Natomiast
proces uczenia oparty na dazeniu do zrozumienia tresci jest o wiele bardziej
efektywny. Pokonujemy wtedy pewne progi umyslowe i to m.in. wlasnie w ten
sposób wyksztalca sie intuicja. Glebszy poziom zrozumienia polepsza
intuicje, natomiast intuicja przyczynia sie do szybszego przyswojenia
analizowanych tresci. Dlatego wlasnie, prowadze obecnie badania nad
technikami sluzacymi rozwoju intuicji i logicznego myslenia, majac nadzieje,
ze umozliwia one znaczne skrócenie czasu potrzebnego do uczenia.
|