Weselne żarcie

1. Data: 2003-11-24 08:14:18

Temat: Weselne żarcie
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

======
Będąc zmuszonym odwiedzić wesele kogoś z baaaardzo dalekiej rodziny (nawet
nikogo tam nie znałem), wpadłem w wielkie samozdziwienie, kiedy po
tradycyjnym rosole z kaczora na stół wjechały gołąbki. Nic niezwykłego do
momentu, kiedy spróbowałem. Myślałem, że w temacie gołąbków wiem już
wszystko, ale to mnie powaliło! Kapusta, kapusta była *rewelacyjna*, tak
znakomita, że po ósmym gołąbku (a były spore) zorientowałem się, że nie mogę
się już poruszać. Oczywiście nic więcej już nie mogłem w siebie wcisnąć, ale
nie żałuję.
Po dłuższym odpoczynku (nie mogłem niestety poprawić trawienia kieliszkiem
"weselnej", gdyż musiałem wracać niezadługo samochodem) postanowiłem
przeprowadzić śledztwo. Udało mi się dotrzeć do gospodyni, zajętej okrutnie
przygotowaniami. Wydarcie jej tajemnicy zajęło znowu sporo czasu.
A rzecz wygląda tak: kiszą oni kapustę tradycyjnie, w dużych beczkach (w
spiżarni stały dwie). Do posiekanej i ubijanej kapuchy wrzucają dodatkowo
*całe_główki_kapusty*! Dwie - trzy na beczkę. I właśnie weselne gołąbki były
przygotowane z liści tych ukiszonych w całości kapust.
Mówię Wam - rewelacja. Przynajmniej dla mnie. Teraz się zastanawiam, czy w
miejsko-domowych warunkach jest jakakolwiek szansa na ukiszenie przynajmniej
samych liści, bo na całe głowy potrzeba jednak dużej beki. A może ktoś z Was
jest bliżej obznajomiony z tym tematem?

waldek
======

1. Data: 2003-11-24 08:49:56

Temat: Re: Weselne żarcie
Od: "M.W." <tangaroa@Nospam_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldek" <x...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
przynajmniej
> samych liści, bo na całe głowy potrzeba jednak dużej beki. A może ktoś z

Jasne że mozesz sobie w domu kisic :))
Garnek kamienny jest do trgo niezbedny
tyle ze juz zw zasadzie sezon na kiszonki sie konczy..kapuste sie daje
zakisic tylko do
konca listopada...potem sie za sucha robi...

Ale jak juz bardzo jesteś zdeterminowany to pekinke mozna kisic :)

szybciutko i w dowolnych wariantach

Marek

1. Data: 2003-11-24 09:03:51

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

rutnie

I co za tajemnica? Tak się robi tradycyjne gołąbki. Przeczytasz o tym
w każdej nieco starszej książce kucharskiej. Pisałem zrsztą już o tym na
tę listę. Namiastką gołąbków z kwaśnej kapusty są gołąbli duszone w
barszczu żytnim.

Władysław

1. Data: 2003-11-24 09:24:28

Temat: Re: Weselne żarcie - OT
Od: "Lilla" <l...@b...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał:

> I co za tajemnica? Tak się robi tradycyjne gołąbki. Przeczytasz o tym
> w każdej nieco starszej książce kucharskiej. Pisałem zrsztą już o tym na
> tę listę.

Czy ktos pamieta jak sie nazywal taki smerf, ktory wszystko wiedzial najlepiej?
Tak mi sie cos skojarzylo ;-)

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2003-11-24 09:56:15

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jasne że mozesz sobie w domu kisic :))
> Garnek kamienny jest do trgo niezbedny
======
Nie w tym kłopot. Mam garnek, ale główka kapusty tam nie wejdzie (chyba, że
brukselka :-). A z surowej kapuchy nie da się oberwać liści bez ich
uszkodzenia. Liści sparzonych chyba się nie kisi??? Problem jest więc czysto
techniczny. Tak mi przyszło teraz, że z włoskiej liście dosyć dobrze schodzą
(gołąbków z pekińskiej nie lubię). Spróbuję. Tylko, że nie słyszałem o
kiszonej kapuście włoskiej. Da się to zrobić?
======

> tyle ze juz zw zasadzie sezon na kiszonki sie konczy..kapuste sie daje
zakisic tylko do
> konca listopada...potem sie za sucha robi...
======
W jednej z moich książek (pierwsze wydanie 'Kuchni polskiej') jest napisane,
że można, trzeba tylko zalać 2% solanką.

waldek

1. Data: 2003-11-24 10:05:03

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I co za tajemnica? .
======
Pewnie taka sama jak kajmak Ani z 21.11. Wszyscy go znają, a Ania nie.
======

> Tak się robi tradycyjne gołąbki.
======
Jeżeli w całym moim życiu (a młokosem już nie jestem) przedwczoraj pierwszy
raz widziałem i jadłem to cudo, to z mojego punktu widzenia nie były one
wcale tradycyjne. To było odkrycie na miarę Kopernika (tak jak wspomniany
kajmak).
======

> Przeczytasz o tym
> w każdej nieco starszej książce kucharskiej
======
Nie przeczytam. :-{, dlatego pozwoliłem sobie napisać tu. Być może jest
jeszcze ktoś taki jak ja, to się przynajmniej dowie.

waldek
======

1. Data: 2003-11-24 10:06:51

Od: "Gazeta" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, kilkanaście lat temu moja babcia dokładnie w taki sposób kisiła całe
główki kapusty. Uważam, że w domu tego tak nie da się zrobić ze względu na
zapach (a kisi się to ładnych parę tygodni). Ale podam Ci radę mojej mamy,
która gotując świeżą główkę kapusty dodaje do wody kwasek cytrynowy. Tak
ugotowana kapusta nie jest tak słodka jak ugotowana tylko w samej wodze.
Wypróbuj, smacznego :)
Renata

1. Data: 2003-11-24 10:34:19

Od: "M.W." <tangaroa@Nospam_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> (gołąbków z pekińskiej nie lubię). Spróbuję. Tylko, że nie słyszałem o
> kiszonej kapuście włoskiej. Da się to zrobić?

Wiaderko plastikowe moze byc...spoko

> zakisic tylko do
> ======
> W jednej z moich książek (pierwsze wydanie 'Kuchni polskiej') jest
napisane,
> że można, trzeba tylko zalać 2% solanką.

Ale to faktu nie zmieni ze kapusta sucha jest i nawet jak ukiszisz to nie
bedzie za dobra :)")

Marek

1. Data: 2003-11-24 14:13:51

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

waldek wrote:

> Nie przeczytam. :-{, dlatego pozwoliłem sobie napisać tu. Być może jest
> jeszcze ktoś taki jak ja, to się przynajmniej dowie.

To może przynjamniej Ty lub ten ktoś użyje googla i sprawdzi archiwum
grupy zanim coś napisze?

<http://glinki.com/?l=8DO2>

Władysław

1. Data: 2003-11-24 17:41:30

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> To może przynjamniej Ty lub ten ktoś użyje googla i sprawdzi archiwum
> grupy zanim coś napisze?
>
> <http://glinki.com/?l=8DO2>
>
> Władysław

ciekawe, jakim cudem w tym watku, ktory cytujesz powyzej, jest pytanie
podpisane moim nickiem, skoro nigdy takiego pytania nie zadalam, i co
wazniejsze, nie uzywam polskich liter, wiec to na pewno nie jest cytat z
mojego postu?

Magdalena Bassett

Chleb Fiony
syso jest wielka!chwale jej buleczki!
Shanghai (kurczak po chińsku) poszukuje strasznie dlugo pomuzcie:)
Słód zamiast cukru ?
Czy ktoś widział delektynkę w Wawie?