Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Ikselka <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wieczne trwanie
Date: Wed, 24 Sep 2008 22:43:51 +0200
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 57
Message-ID: <1...@4...net>
References: <gb7uci$plt$1@news.onet.pl> <gb8qd9$vcd$1@achot.icm.edu.pl>
<gb8qik$lj2$1@news.onet.pl> <X...@2...180.128.149>
<gb8tbm$48s$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb8vpf$8s3$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb91vl$ckf$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gb95g9$ipu$1@achot.icm.edu.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gbb9af$5rl$1@inews.gazeta.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gbdmls$kb8$1@inews.gazeta.pl>
<X...@2...180.128.149>
<gbdvar$jo6$1@inews.gazeta.pl>
<1...@4...net>
<gbe0k4$pbt$3@inews.gazeta.pl>
<18lc9o08kogna.yvr8718cnq0d$.dlg@40tude.net>
<gbe76j$1v3$1@inews.gazeta.pl>
Reply-To: i...@g...pl
NNTP-Posting-Host: blx111.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1222289074 8539 83.28.217.111 (24 Sep 2008 20:44:34 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 24 Sep 2008 20:44:34 +0000 (UTC)
X-User: ikselk
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:420938
Ukryj nagłówki
Dnia Wed, 24 Sep 2008 22:16:15 +0200, vonBraun napisał(a):
> Ikselka wrote:
> /.../
>>>Obiektywnie największy rozwój
>>>odbywa się w życiu płodowym ;-)
>
>> Fizyczny tak, ale nie intelektualny. Tam nie przyswajamy zbyt wielu
>> informacji ze świata zewnętrznego - może jakieś dźwięki, odgłosy...
>
> Już się chciałem zgodzić, ale coś mi tu nie gra.
> Kilkumiesięczny płód jest w stanie odstawić kciuk i włożyć go sobie
> do buzi aby trenować odruch ssania. Może to powtarzać wielokrotnie
> czasem nowonarodzone dzieci mają kciuk ręki dominującej mocno "wyssany",
> czasem obserwuje się to na USG.
>
> Jeszcze parę miesięcy wcześniej intelektualnie funkcjonował na poziomie
> dżdżownicy ;-))
>
> Tak więc - może w tym okresie uczyć się kontroli motoryki, różnicowania
> wrażeń czuciowych z różnych partii ciała, ba nawet różnicować sobie korę
> wzrokową (!) brak bodźców wzrokowych zastępują spontaniczne
> "wyładowania" w siatkówkach oczu. Odbiór dźwięków - też nie pojawił się
> w ewolucji od razu.
Ruchy dziecka w łonie matki są niecelowe, są to głównie odruchy.
Mówimy o wiedzy - intelekcie. Tego dziecko w łonie matki nie ma. Nabywa ją
dopiero po urodzeniu. Do rozwoju intelektu potrzebny jest duuuzy zasób
informacji o świecie zewnetrznym, aby ten intelekt miał co analizowac i co
przetwarzać.
>
> Zatem - biorąc
> pod uwagę fakt, że dziecko startuje
> od poziomu wielokomórkowca to robi w istocie
> spory postęp intelektualny przez pierwsze 9 miesięcy i że jest on
> jednak większy niż ten którego dokonuje w okresie 1 roku życia poza
> łonem matki :-)
Nie no, nie mów, że ssanie to rozwój intelektualny - ssanie to w życiu
płodowym odruch bezwarunkowy, a po urodzeniu odruch warunkowy.
Intelekt zaś to połączenie wiedzy/informacji nabytej za pośrednictwem
zmysłow, umiejętności jej odtwarzania w umysle, zdolność myślenia
abstrakcyjnego a także zdolność wykonywania czynności i ich sekwencji oraz
ich świadomego/celowego powtarzania po dowolnym czasie.
Żadna z tych rzeczy nie ma miejsca w życiu płodowym.
--
"(...)Zewszad rozlegaly sie surowe upomnienia:Jestes niczym,zapomnij o
sobie,zyj innymi!Gdym moje Ja po raz czwarty napisal,poczulem sie jak
Anteusz ziemi dotykajacy!Grunt odnalazlem pod nogami.Utwierdzic sie w tym
Ja wbrew wszystkiemu,z maximum bezczelnosci.(...)"
Z Gombrowicza :-)
|