Wieczne trwanie

131. Data: 2008-09-24 18:18:55

Temat: Re: Wieczne trwanie
Od: vonBraun <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> Nie no, coś tam opowiedział nawet, /.../ :-)

Ściemniasz. Dobrze odpowiedział ;-)
vB

132. Data: 2008-09-24 18:24:01

Od: vonBraun <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> Największy rozwój przypada w 1 i 2 roku życia;
YYY zapodał temat SUBIEKTYWNEGO poczucia rozwoju.
Okresu 1-2 nie pamięta się w ogóle poza izolowanymi wspomnieniami.

Obiektywnie największy rozwój
odbywa się w życiu płodowym ;-)
vB

133. Data: 2008-09-24 18:26:41

Od: vonBraun <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Relpp wrote:

> Tego się nie da jakoś łatwo i szybko wyćwiczyć?

Da się, ale jak nauczysz się "NA CYFRACH" to może np. nie wychodzić
równie dobrze "NA KWIATKACH" albo "NA BUTACH" (lub tylko trochę lepiej)
Nie ma to jak podjarany neurotransmiterami mózg wieku dojrzewania -
- wychodzi od razu "NA WSZYSTKIM"

pozdrawiam
vonBraun

134. Data: 2008-09-24 18:47:03

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 24 Sep 2008 20:24:01 +0200, vonBraun napisał(a):

> YYY zapodał temat SUBIEKTYWNEGO poczucia rozwoju.
> Okresu 1-2 nie pamięta się w ogóle poza izolowanymi wspomnieniami.

> [...]

Fizyczny tak, ale nie intelektualny. Tam nie przyswajamy zbyt wielu
informacji ze świata zewnętrznego - może jakieś dźwięki, odgłosy...
--
"(...)Zewszad rozlegaly sie surowe upomnienia:Jestes niczym,zapomnij o
sobie,zyj innymi!Gdym moje Ja po raz czwarty napisal,poczulem sie jak

135. Data: 2008-09-24 18:51:12

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 24 Sep 2008 20:47:03 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]

jak to się nie pamięta? - wiedza (zasób słów, pojęć, obrazów z otoczenia,
kolory, kształty, dźwięki) i umiejętności (mowa, utrzymywanie równowagi
ciała, motoryka) zdobyta w tym czasie zostaje na całe życie, ich zasób
tylko potem powiększamy.

136. Data: 2008-09-24 18:53:16

Od: adamoxx1 <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

vonBraun pisze:

> [...]
> strukturze NAJISTOTNIEJZEJ dla ciągłego zapamiętywania nowych informcji
> jest to uzasadnione. Ale np. Sieci semantyczne, lepiej żeby nie były
> "zbyt płynne" bo mielibyśmy problem z odtwarzaniem i posługiwaniem się
> dawno uszeregowaną i zhierarchizowaną wiedzą.
> Silne emocje podobno czynią sieci składające się ze zwykłych neuronów
> bardziej "płynnymi" /nawiasem być może ludzie podszyci silnym lękiem
> będą uczyli się szybko lecz nietrwale - zwłaszcza jeśli chodzi o pamięc
> proceduralną i trwałe zaoby pamięci semantycznej/

A jak np wytłumaczyc fakt, że poddanie jednostki SILNEMU stresowi
emocjonalnemu może sprawić że "zresetuje" mu sie mózg? W duzym
uproszczeniu :D
Chodzi o to że psy Pawlowa straciły pamiec o uprzednim warunkowaniu po
tym jak jego laboratorium zostało chyba zalane w wyniku powodzi. Psy
zdążył uratować, ale było to dla nich tak silne przeżycie, że całe
warunkowanie szlag trafił i przestały reagować na konkretne bodzce.

--
//-\\ || )) //-\\ ][\/][
a...@p...onet.pl

137. Data: 2008-09-24 19:14:29

Od: Relpp <n...@m...px> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> równie dobrze "NA KWIATKACH" albo "NA BUTACH" (lub tylko trochę lepiej)
> Nie ma to jak podjarany neurotransmiterami mózg wieku dojrzewania -

OK, rozumiem. To nie testuje sztuczek typu memotechniki tylko takie
"czyste" zdolności.
--
Relpp

138. Data: 2008-09-24 19:25:50

Od: vonBraun <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> [...]

^^^^^^^^^^^^^

> [...]
> kolory, kształty, dźwięki) i umiejętności (mowa, utrzymywanie równowagi
> ciała, motoryka) zdobyta w tym czasie zostaje na całe życie, ich zasób

Nie mamy SUBIEKTYWNEGO dostępu do momentu zapamiętania tych informacji.
Tym razem wygwiazdkowałem i podkreśliłem to - na co intencją moją było
odpowiedzieć w "przedpoprzednim" poście

vB

139. Data: 2008-09-24 19:33:01

Od: vonBraun <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

adamoxx1 wrote:

> [...]
> zdążył uratować, ale było to dla nich tak silne przeżycie, że całe
> warunkowanie szlag trafił i przestały reagować na konkretne bodzce.

Skąd wiesz czy gdyby odtworrzył laboratorium ze wszystkimi szczegółami
(zwłaszcza zapachami) to psy natychmiast nie odzyskały by swoich
umiejętności?

Przyczyną problemów z uczeniem nie był STRESS ale ZNIKNIĘCIE KONTEKSTU
Psy nie miały możliwości "wyabstrachować" sobie bodźca istotnego dla
Pawłowa z całej sytuacji bodźcowej, która w tym ukłedzie składała się z
"dzwonka" (czy światełka) plus całą reszta pokoju eksperymentalnego.

Stale uczyły się w tym samym laboratorium. Gdyby zmieniać pokoje zapewne
dałyby radę.

Trzeba mieć trochę więcej mózgu aby wyobrazić sobie, że badaczowi
chodziło właśnie o dzwonek a nie np także o towarzyszący mu zapach
stojącej w kącie spluwaczki ;-))

pozdrawiam
vonBraun

140. Data: 2008-09-24 19:52:25

Od: vonBraun <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Relpp wrote:

> OK, rozumiem. To nie testuje sztuczek typu memotechniki tylko takie
> "czyste" zdolności.
A rozumiem o co Ci chodzi.
Badacz chce wierzyć, że badając w ten sposób bada "czyste zdolności"
jeśli jednak badany przejdzie trening mnemotechnicznego zapamiętywania
cyferek badacz ma poważny problem ;-)
To jeden z powodów dla których psycholodzy nie kolportują szeroko
informacji o tym jak skonstruowane są testy funkcji poznawczych.

Zresztą z tego właśnie powodu ja akurat badam to na kilku rodzajach
materiału - jeśli coś nie pasuje mi do obrazu całości. Niekiedy bowiem
wystarczy bycie księgową aby w tej próbie mieć dobry wynnik.
Może to jednak działać i w drugą stronę: księgowe dłużej utrzymują
sprawność funkcji poznawczych - nie tylko "arytmetycznych".
Ale też może działać i "w trzecią stronę" - nie wszyscy chcą i potrafią
być księgowymi - potrzebne są do tego jakieś zdolności specjalne.
W sumie - badanie IQ z pominięciem wywiadu i zastosowania WIELU
różnych typów zadań jest nieporozumieniem.

pozdrawiam
vonBraun

TROLL A SPRAWA POLSKA...
Jesień