Winorośla - co wybrać?

1. Data: 2005-04-19 09:04:58

Temat: Winorośla - co wybrać?
Od: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bacchus / SO4
Chardonnay / SO4
Gewürztraminer / SO4
*Johanniter / SO4
Kerner / SO4
Müller Thurgau / 125AA
Ortega / SO4
*Phoenix / 5BB
Riesling / 5BB
Ruländer / SO4
Siegerrebe / SO4
Silvaner / SO4
Weißer Burgunder / SO4

Tak wygląda oferta, z której chciałabym wybrać dla siebie odmiany winorośli.
Zagajnik winoroślowy ma być malutki: 9-12 krzewów. Południowa wystawa pod
oknem mojej sypialni. Miejsce osłonięte i ciepłe. Bardzo proszę o ewentualne
uwagi i porady. Dopiero zaczynam. Ziemia przygotowana od jesieni, wszystko
czeka. Tylko sadzić.

Pozdrawiam,
Marzenna

2. Data: 2005-04-19 09:50:25

Temat: Odp: Winorośla - co wybrać?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marzenna Kielan <m...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:d42hui$b86$...@n...news.tpi.pl...
> Bacchus / SO4
> Chardonnay / SO4
> Gewürztraminer / SO4
> *Johanniter / SO4
> Kerner / SO4
> Müller Thurgau / 125AA
> Ortega / SO4
> *Phoenix / 5BB
> Riesling / 5BB
> Ruländer / SO4
> Siegerrebe / SO4
> Silvaner / SO4
> Weißer Burgunder / SO4

To są wszystko znakomite odmiany na wino. Wręcz niemiecka klasyka.
Nie ma tu jednak ani jednej odmiany deserowej ( do jedzenia).
Nie wszystkie z tych odmian wszedzie da się u nas uprawiać. Napisz gdzie
masz ten ogród. Wtedy coś Ci poradzę.
Zapraszam też na stronę www.winogrona.org gdzie wiekszość z tych odmian jest
dokładniej opisana.
Pozdrawiam ;-)
Janusz

3. Data: 2005-04-19 10:05:28

Temat: Re: Winorośla - co wybrać?
Od: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Nie ma tu jednak ani jednej odmiany deserowej ( do jedzenia).
> Nie wszystkie z tych odmian wszedzie da się u nas uprawiać. Napisz gdzie

Ogród jest w mazowieckiem, we wsi o wdzięcznej nazwie Łoś ;) Leży sobie w
otulinie Chojnowskiego Parku Krajobrazowego i co dzień przyprawia mnie o
głupawo-błogi wyraz pyska. Uwielbiam być wieśniakiem.
Tak jak napisałam, ma to być kilka krzewów od strony południowej, tuż przy
ściane domu, zaraz pod oknem mojej sypialni. Będzie więc stosunkowo ciepło
także i zimą. Może faktycznie, nie chciałabym aby były to jedynie odmiany na
wino. Ale gdzie w takim razie dostanę dobre sadzonki, odporne na te
najbardziej przykre choroby, a jednocześnie smaczne do jedzenia.
Na strone www już wracam. Byłam na niej jesienią i jakoś mi wyparowała z
ulubionych. Dziękuję więc za adres. Zaraz będę czytać. Ale czekam na rady i
proszę o cierpliwość. Postaram się jak najszybciej pozbyć podstawowej
ignorancji. Reszta przyjdzie z czasem, lekturą i doświadczeniem ;)

Pozdrawiam,
Marzenna

4. Data: 2005-04-19 11:04:53

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marzenna Kielan" <m...@s...pl>
> Ogród jest w mazowieckiem, we wsi o wdzięcznej nazwie Łoś ;) [...]

A nie masz tam przypadkiem podmokłego gruntu lub wysokiego poziomu wody?
--
Pozdrawiam, Jerzy

5. Data: 2005-04-19 11:09:15

Od: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Marzenna Kielan" <m...@s...pl>
>
> A nie masz tam przypadkiem podmokłego gruntu lub wysokiego poziomu wody?

W okolicy jest trochę mokro, ale moja działka usytuowana jest wyżej niż
inne, woda po rozpuszczeniu śniegu nie stała.

Pozdrawiam,
Marzenna

6. Data: 2005-04-19 12:00:44

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marzenna Kielan <m...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:d42lfo$710$...@n...news.tpi.pl...

> [...]

> Ale gdzie w takim razie dostanę dobre sadzonki, odporne na te
> najbardziej przykre choroby, a jednocześnie smaczne do jedzenia.

Jeżeli tam zajrzysz przeczytaj artykuł "Dobór odmian".

Te odmiany, o które pytałaś raczej bym sobie podarował. Póki co nie ma z
nimi w centralnej Polsce jakiegoś szerszego praktycznego pozytywnego
doświadczenia. A teoretycznie są albo zbyt mało mrozooporne, albo zbyt późno
dojrzewające ( tzn. w gorsze lata pewnie nie dojrzeja wcale).
Jeżeli już musiałbym cos z tego wybierać to chyba tylko Gewuerztraminner i
Phoenix. Ale to też bez gwarancji sukcesu.
Na czerwone wino wybrałbym pewnie Rondo, na białe Seyval Blanc albo Goecseji
Zamatos.
A do jedzenia może Atlanta Zaporoskiego :-)
Pozdrawiam ;-)
Janusz

7. Data: 2005-04-19 21:14:08

Temat: Re: Odp: Winorośla - co wybrać?
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@t...pl> wrote:

> Na czerwone wino wybrałbym pewnie Rondo, na białe Seyval Blanc albo
> Goecseji Zamatos.

Na białe Biankę :). Mam wrażenie, że dojrzewa wcześniej niż Seyval i
ma mniej kwasów..

> A do jedzenia może Atlanta Zaporoskiego :-)

I Festivee..

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Rzecze kelner w małej knajpce gdzieś w Kórniku
do klienta, który znalazł mysz w szaszłyku:

8. Data: 2005-04-20 08:49:42

Temat: Re: Winoro?la - co wybrać?
Od: Anna Kowalska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 19 Apr 2005 12:05:28 +0200, "Marzenna Kielan"
<m...@s...pl> wrote:

>Ogród jest w mazowieckiem, we wsi o wdzięcznej nazwie Łoś ;) Leży sobie w
>otulinie Chojnowskiego Parku Krajobrazowego i co dzień przyprawia mnie o
>głupawo-błogi wyraz pyska. Uwielbiam być wieśniakiem.

O, mam kolejną somsiadkę :-))) Świat jest mały.
Witaj. Frakcja mazowiecka rośnie w siłę :)

Pozdrawiam,
Anka :-)

9. Data: 2005-04-20 10:02:27

Temat: Re: WinoroÂśla - co wybraÄ??
Od: "FilipJ" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Kowalska" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Witaj. Frakcja mazowiecka rośnie w siłę :)

I prawidłowo :)

Pozdrawiam
FJ

10. Data: 2005-04-20 11:04:07

Od: "Violetta" <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Goecseji
> Zamatos.
> A do jedzenia może Atlanta Zaporoskiego :-)

Dziś byłam na lokalnym targu i mieli w sprzedaży kilka odmian, opisów dwóch
z nich nie ma na winogronowej stronie. Nazwy brzmią następująco:
Noe
Skajler (nie jestem pewna pisowni)
A może sprzedawca coś pokręcił? Co o tym sądzisz?

Pozdrawiam
Violetta

Ida przymrozki - co przykryc?
dąb