Wspolnota mieszkaniowa

1. Data: 2002-01-24 10:55:37

Temat: Wspolnota mieszkaniowa
Od: "Chopek" <c...@m...org> szukaj wiadomości tego autora

Hej!
W zeszlym roku kupilem mieszkanie w budynku gdzie jest 15 mieszkan.
Zawiazala sie wspolnota i zarzad. Sami sobie administrujemy naszym
gniazdkiem a ze nie mamy jeszcze doswiadczenia zwracam sie do Was z prosba o
pomoc.

1) Jako wspolnota przejelismy budynek od dewelopera (grudzien 2001). Od tego
czasu pojawily sie usterki. Do kogo mamy sie zwrocic? Do Dewelopera czy do
wykonawcy? Kto jest gwarantem? Popsul sie min glowny licznik zimnej wody. Od
kiedy liczy sie gwarancja? Od momentu przejecia budynku czy od momentu
zainstalowania? Licznik byl zainstalowany ze dwa lata temu.

2) Mieszkania sa opomiarowane (licznik cieplej i zimnej wody, CO) Czy umowe
na dostarczanie ciepla macie podpisane indywidualnie czy dostawca wystawia
fakture za to, co pokazuje glowny licznik a potem dzielicie sie kosztami?
Czy reguluje to ustawa czy sam dostawca?

3) Czy jest gdzies w I-necie strona, z przydatnymi informacjami? Nie
znalazlem niczego oprocz firm zajmujacych sie administracja budynkow
wspolnot mieszkaniowych.

4) Przy licznikach, oprocz zaworow sa tez takie czarne a'la puszki (podobne
do pudelek pasty do butow). Krecac nimi, w okienku pojawiaja sie numerki
(1,2,3...) Do czego to ustrojstwo sluzy?

To na razie tyle :-)

Pozdrawiam, Marcin.

Ps. A moze jest gdzies forum dyskusyjne dotyczace wlasnie spraw wspolnot
mieszkaniowych?

1. Data: 2002-01-24 12:33:03

Temat: Re: Wspolnota mieszkaniowa
Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chopek:

> [...]
> licznik zimnej wody. Od kiedy liczy sie gwarancja? Od momentu
> przejecia budynku czy od momentu zainstalowania? Licznik byl

Po pierwsze trzeba zajrzeć do umów sprzedaży (zarówno przedwstępnych jak
i aktów notarialnych), zawieranych przez poszczególnych mieszkańców. Po
drugie: do umowy/protokołu przejęcia budynku przez wspólnotę. Potem
zostaje jeszcze ustawa o własności lokali oraz kodeks cywilny - niestety
nie jestem prawnikiem i nie potrafię wskazać konkretnych przepisów (->
pl.soc.prawo). MSZ gwarantem jest deweloper, bo to od niego kupowaliście
mieszkania i to nie Wasz problem, żeby ew. użerać się z wykonawcami,
których pewnie było wielu.

> [...]
> umowe na dostarczanie ciepla macie podpisane indywidualnie czy
> dostawca wystawia fakture za to, co pokazuje glowny licznik a potem

Zwykle dostawca wystawia jedną fakturę globalnie, a wspólnota rozlicza
się wewnętrznie. ZTCW to we Wrocławiu możliwe jest rozliczanie się za
wodę/ciepło z MPWiK/MPEC indywidualnie przez lokatorów, ale wówczas
przedsiębiorstwa te doliczają sobie coś na koszty obsługi zwiększonej
ilości klientów. Trzeba więc rozważyć, czy zdjęcie sobie z głowy
problemu rozliczania przez wspólnotę opłat za wodę i ciepło (oraz np.
płacenia przez wszystkich za tych, którzy zalegają ze swoimi opłatami)
jest warte dodatkowych kosztów, które poniesiecie wszyscy.

> 3) Czy jest gdzies w I-necie strona, z przydatnymi informacjami? Nie
> znalazlem niczego oprocz firm zajmujacych sie administracja budynkow
> wspolnot mieszkaniowych.

Niewiele, a na dodatek nie zawsze aktualne. W Internecie znalazłem dwa
pożyteczne poradniki dla wspólnot mieszkaniowych:
http://www.cofund.org.pl/khf/pub03.htm
http://www.krakow.pl/WK/PL/samorzad/wspolnoty/wspoln
oty.htm
Niestety oba są sprzed paru lat i nie uwzględniają zmian w
Ustawie o własności lokali z 2000 roku (nb. to jest właśnie podstawowa
lektura).

> Ps. A moze jest gdzies forum dyskusyjne dotyczace wlasnie spraw
> wspolnot mieszkaniowych?

To jest właściwe forum!

MWK
--
Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl

1. Data: 2002-01-30 12:43:14

Od: artec <a...@u...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ad. 1.
Oczywiscie gwarancje daje ten, co sprzedaje (KC)
Podwykonawcy to jego problem.

Ad. 2.
W Bialymstoku, gdzie mieszkam, nie spotkalem sie z sytuacja,
zeby dostawca w/w mediow rozliczal sie z mieszkancami indywidualnie.
Na budynku MUSI byc werel cieplny i glowny licznik wody,
i z ich odczytow MPEC i Wodociagi wystawiaja fakture.
Podzial kosztow na lokatorow to wasza wewnetrzna sprawa.
U nas doszlismy do wniosku, ze podzielniki ciepla
sa delikatnie mowiac niedokladne i niesprawiedliwe w podziale,
a liczniki ciepla za drogie. Poza tym procedura podzialu tych
kosztow jest klopotliwa - kosztowna.
Dlatego dzielimy proporcjonalnie do powierzchni mieszkan.
I moim zdaniem tak jest najtaniej i najlepiej.
jak macie podzielniki lub liczniki, to najlepiej rozliczenie
ciepla zlecic wyspecjalizowanej firmie. U nas koszt proponowany
był od 3000 zl/budynek za 1 odczyt i rozliczenie (raz w roku).

albo zatrudnijcie Administratora, to za 1,80 zl (Bialystok)
od metra kw. zalatwi za was cala biurokracje, i jeszcze posprzata.
A Zarzad bedzie tylko chodzil do Administratora na kawke i sprawdzal,
czy wszystko jest OK.

Wode rozliczamy wg. wodomierzy. Roznice miedzy wodomierzem glownym
a suma wskazan poszczeg. mieszkan rozliczmy raz do roku
proporcjinalnie miedzy wszystkich mieszkancow.

Ad. 3.
Poza linkami podanymi przez Sz.Przedmowce polecam
http://www.wm.info.pl/index.php

To wydawca czasopisma "Wspolnota mieszkaniowa"
Polecam zaprenumerowac. Poza tym swiadcza porady telefoniczne
i w swoim biurze w Wawie.

I jeszcze grupa pl.misc.budowanie
pojawia sie tam troche postow o W.M.

artec