bazylia w doniczce

21. Data: 2002-07-09 13:43:46

Temat: Re: bazylia w doniczce
Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jan P. Cieciński" wrote:
> Bazylię należy podlewać w samo połunie, gdy słońce stoi w zenicie i w odróżn
> ieniu od innych roślin nie szkodzi jej to a przeciwnie - pomaga. Nie trzeba
> zestawiać do cienia -ja testowałem na grządce, w namiocie foliowym.

moja bazylia swietnie wyszla na twoich poradach - slicznie teraz wyglada,
ma ladne, intensywnie zielone liscie no i mierzy dwa razy tyle ile
wczesniej :)

jednak eksperyment z niezestawianiem jej z okna nie do konca sie powiodl.
na lisciach zrobily sie jej takie specyficzne kropki - pod swiatlo
wygladaja jak przezroczyzte malenkie dziurki, kiedy nie patrzy sie pod
swiatlo wygladaja jak kremowe malenskie pecherzyki.
sadze ze to od slonca, ale chce sie upewnic. krpki te pojawily sie po kilku
dniach takich upalow jak dzisiejszy, kiedy temperatura siegala 30 stopni a
czasem i wyzej. dzieki podlewaniu bazylia swietnie zniosla upal, nie
oklapla, nic jej sie nie stalo opricz wlasnie tych kropek.

czym wiec moga byc spowodowane te kropki? jednak sloncem czy mozliwe sa tez
inne przyczyny?

pozdr.
pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

22. Data: 2002-07-09 18:41:29

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński) szukaj wiadomości tego autora

PatryCCCja napisała:

> [...]
> swiatlo wygladaja jak kremowe malenskie pecherzyki.
>
> czym wiec moga byc spowodowane te kropki? jednak sloncem czy mozliwe sa

"Kropki" na liściach bazylii a dokładniej pęcherzyki są wypełnione
olejkiem - który w zielu występuje w ilości od 0,02 do 0,45 %. Olejek ten
nadaje roślinie charakterystyczny aromat, a składa się głównie z
metylchawikolu, zawiera też linalol i cyneol. Obecność tych pęcherzyków jest
charakterystyczną cechą nie tylko bazylii ale np. dziurawca oraz świadczy o
wysokiej jakości surowca zielarskiego. Także świadczy o dobrych warunkach
uprawy bazylii. Gratuluję i zazdroszczę.

Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski

23. Data: 2002-07-09 19:20:12

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan P. Cieciński" <j...@c...pl> napisał w wiadomości

Olejek ten > nadaje roślinie charakterystyczny aromat, a składa się głównie
> metylchawikolu, zawiera też linalol i cyneol

O rany! I ja to żrę????? Jakis metylchawikol?????????? linalol?????
cyneol???????
Od dzisiaj wprowadzam całkowity zakaz podawania mi bazylii.
Pozdrawiam
Janusz (wystraszony)

24. Data: 2002-07-09 21:02:27

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> cyneol???????
> Od dzisiaj wprowadzam całkowity zakaz podawania mi bazylii.

Hmm.A ja wiem gdzie rośnie krzaczek maryśki .Całkiem nie wystraszony.Ale nie
powiem.

J.Krzysztof Chiliński - Serwis "muszlowcowy" Milanówek
j...@p...pl j...@p...onet.pl http://republika.pl/jkch1
j...@p...onet.pl http://republika.pl/jkch2 - O rekinach
Praca : j...@i...pl - http://www.tymofarm.pl/

25. Data: 2002-07-09 21:09:29

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jan P. Cieciński" wrote:
> [...]
> wysokiej jakości surowca zielarskiego. Także świadczy o dobrych warunkach
> uprawy bazylii. Gratuluję i zazdroszczę.

o la la! to ja sie tu boje, ze mi sie bazylia od slonca pochorowala albo,
co gorsze, czyms zarazila, a tu sie okazuje ze ze mnie rewelacyjny ogrodnik
;)
dziekuje przeogromnie!

i pozdr. :)))))))))
pat

26. Data: 2002-07-10 06:07:16

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Hmm.A ja wiem gdzie rośnie krzaczek maryśki .Całkiem nie wystraszony.Ale
nie
> powiem.

> J.Krzysztof Chiliński - Serwis "muszlowcowy" Milanówek
:)
o wlasnie
zapomnialem o konopiach
a widzialem w niedziele kilka dziko rosnacych
maja one aktualnie po okolo 80 cm
dadza sie przesadzic czy czekac az dojrzeja i zebrac nasionka
?
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

27. Data: 2002-07-11 09:40:37

Od: s...@k...net.pl (Sunnie) szukaj wiadomości tego autora

At 21:20 02-07-09, you wrote:

> [...]
>cyneol???????
>Od dzisiaj wprowadzam całkowity zakaz podawania mi bazylii.

Eee tam nie ma sie co bac, w 'zwyklych' pomidorach jest pewnie wiecej
roznego swinstwa, ze o E roznistych chocby w musztardzie nie wspomne :).

Ja tam wole nie wiedziec co jem, przynajmniej nie psuje sobie nastroju :)

Anka

---
"Czas geologiczny jest generatorem rzeczy nieprawdopodobnych, tylko rzeczy
niemozliwe nie zdarzaja sie nigdy"
---

---
Super promocyjna oferta dla mieszkancow Krakowa
http://www.promocja.kki.pl/radio.html
---

28. Data: 2002-07-11 10:39:01

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sunnie" <s...@k...net.pl> napisał w wiadomości
.
> At 21:20 02-07-09, you wrote:
> Ja tam wole nie wiedziec co jem, przynajmniej nie psuje sobie nastroju :)
Ja też! Jednak niestety już to przeczytałem i wiem! :-(((( No to precz z
bazylią!
Pozdrawiam ;-)
Janusz

29. Data: 2002-07-30 10:44:27

Od: Renia <r...@t...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Poczytajcie sobie pierwsza, lepszą książkę do biochemii, to zaczniecie z
przerażeniem patrzeć nie tylko na rosliny, ale nawet na własne ciało.
Jakkolwiek te składniki się nazywają, ważne, żeby były naturalne ;-)
Pozdrówka dla chemiofobów
R.

Spostrzeżenia z krótkiej podróży
pnącze na balkon