bigos

1. Data: 2003-03-02 09:48:06

Temat: Re: bigos
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

----------------
>B...@p...onet.pl GG 5470466
>http://www.republika.pl/beazuku
>"Aby do czego? doj?? trzeba wyruszy? w drog?"

to to nie bigos a duszona kapusta z miesem, na moje oko tak w
polowie drogi do bigosu ;)))

Mama Borsuka
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-03-02 09:59:50

Temat: bigos
Od: Beazuku <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

CZESC!
[...]
"Aby do czegoś dojść trzeba wyruszyć w drogę"

1. Data: 2003-03-02 11:45:12

Od: Beazuku <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

CZESC!

Hehehe...
No tak. To jutro bedziemy jesc ta polowe drogi, a nastepnym razem dodam druga
polowe.

Caly feler (seler) w tym, ze ja wlasciwie moglabym jesc sama taka kapuche, nawet
bez miesa :))))
Tak wiem zapene dodanie jeszcze kilku rzeczy, przyduszenie, przyprawienie
polepsza smak i aromat.
Hehehe....
Ale jak to mowia z gustem sie nie dyskutuje :))))

PS> Moj pierwszy bigos w zyciu.

Pozdrawiam. Beazuku
B...@p...onet.pl

----------------

1. Data: 2003-03-02 12:02:54

Od: "Danka" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Popieram
Uwielbiam taki bigosik, jest po prostu kwasniejszy od zwyklego i duuuuzo
lepszy.

Danka

1. Data: 2003-03-02 12:14:49

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 02 Mar 2003 12:45:12 +0100, Beazuku
<b...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
>polepsza smak i aromat.
>Hehehe....
>Ale jak to mowia z gustem sie nie dyskutuje :))))

a to trrza bylo od konca zaczac, pani kochana!!!

moja Mama kiedys chyba na swoje imieniny, do roboty wziela bigos
i wszyscy sie zachwycali...potem sie Mama scenicznym szeptem
przyznala, z etam nic miesnego nie bylo...za to seler i
marchewka, hrehrehre...ale dopiero po wylizaniu sagana.

Podejrzewam, ze fekt bigosu w yradycyjnym sensie slowa otrzymany
byl przez dodatki - ziele ang., pieprz caly, grzyby suszone,
sliwki suszone

Mama Borsuka, co lubi kapuche w roznych postaciach ;)
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-03-02 12:36:13

Od: Beazuku <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

CZESC!
Tak mi sie wlasnie pomyslalo podobne cos.
Moja mama zawsze robila taki bigos bez tlustego, slodka kapusta + dodatki, bo dzieci
male nie chcialy jesc np. bigosu tlustego + kwasna kapusta. Ale potrafila z tego
zrobic
takie cudo ze cala rodzina ( a mama ma 8 rodzenstwa+pokolenia tego rodzenstwa)
zachwyca sie tym bigosem.

Przepraszam zapomnialam dodac, a co zostalo nizej powiedziane - grzyby.
Niewatpliwie BARDZO wazny skladnik.

Ehhhhh... niektorzy to potrafia tak doprawic, ze z samej kapusty robia poezje.
Czego sobie i wszystkim grupowiczom zycze.

Pozdrawiam. Beazuku

PS> Jakis link do tradycyjnego ( prawdziwego etc.) bigosu ktos poda ?
Bo sie zaczynam zastanawiac co tardycyjnie szlachcianie lub nie
miotajac szabelka dzika czy inne zwierze wrzucali tam jeszcze.

1. Data: 2003-03-03 06:26:30

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Beazuku <b...@p...onet.pl> wrote:

> Bo sie zaczynam zastanawiac co tardycyjnie szlachcianie lub nie
> miotajac szabelka dzika czy inne zwierze wrzucali tam jeszcze.

Gdybys poszukalo w archiwum grupy, to zalazlobys czego szukasz, bo
podawalem juz tu dosc stare przepisy na bigosy. Ale podam na nowo,
dodajac jeszcze jeden.

Zacznijmy od litewskiego przepisu na bigos mysliwski z ksiazki Szyttlera
"Kuchnia mysliwska", Wilno 1845. Dla latwiejszej lektury, przepis
przeredagowalem, bo chociaz jezyk oryginalu jest uroczy, to rozwlekly i
trudny w lekturze:

Posiekane kwasne jablka, posiekana cebule i nieco drobnych rodzynek
smazymy na masle, gdy miekkie obsypujemy maka, mieszajac zalewamy kwasna
smietana, dodajemy szklanke wina, troche dobrego octu i troche cukru.
Gotujemy dodajac suchego bulionu [chodzi tu o taki koncentrat miesny,
jaki przygotowywalo sie kiedys w duzych gospodarstwach, W.L.], a jesli
zbyt zgestnieje, to dolewamy zwyklego bulionu.
Pieczen z sarny lub zajaca kroimy w kostke dodajemy do bigosu. Solimy i
pieprzymy, dodajemy kilka surowych zoltek rozbitych z dodatkiem wody lub
bulionu, mieszamy.
Bigos wyklada sie na polmiski, wyrownuje po wierzchu, garniruje
korniszonami, oliwkami, szyjkami rakowymi, marynowanymi borowikami,
zapieka przez kwadrans w goracym piecu.

I drugi przepis, z wg. Cwierczakiewiczowej, a wiec warszawski, z ok.
polowy XIX w.:
Utrzec czerstwego razowego chleba i zasmazyc go na masle, rozprowadzic
gotowanym bulionem do gestosci zupy. Pieczen cieleca lub wolowa
pokrajac w kostke, zagotowac w bulionie z chlebem, dodac kilka kwasnych
jablek, obranych i pokrajanych w cwiartki albo ugotowanych suszonych
sliwek bez pestek, razem z plynem w ktorym sie gotowaly, dodac lyzeczke
cukru i dobrego winnego octu do smaku.

Kawl sztuki miesa
1 lyzka maki
1 lyzka masla
2 szklanki bulionu
3-4 kwasne ogorki lub winne jablka
2-3 kwalki cukru

Na koniec Wincenta Zawadzka, Kucharka litewska z 1854 r.

Kawal sztuki miesa obrac z tluszczu i pokrajac w kostke. Podrumienic
lyzke maki w masle, rozprowadzic bulionem lub gotowana woda i zagotowac;
wlozyc kilka pokrajanych w talerzyki kwasnych ogorkow lub winnych jablek
i znowu zagotowac; jezeli sos za rzadki, wsypac troche tartej bulki lub
chleba, wlozyc mieso, ogrzac mocno i wydac.
Jezeli sos zbyr kwasny, mozna go troche podpalic cukrem.

Pozdrawiam i smacznego.

Wladyslaw

1. Data: 2003-03-03 10:07:52

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> a écrit dans le message de news:
1fr8gov.dybevh1vm1vlsN%w...@t...com.pl...

> Gdybys poszukalo w archiwum grupy, to zalazlobys czego szukasz, bo
> podawalem juz tu dosc stare przepisy na bigosy. Ale podam na nowo,
> dodajac jeszcze jeden.

(ciach)

...a w zadnym z tych przepisow kapusty nie uswiadczysz...
...natomiast jablka sa wszedzie

Ewcia

--
Niesz !