ciągle gorąco i duszno mi

31. Data: 2006-10-28 11:02:55

Temat: Re: ciągle gorąco i duszno mi
Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Li" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
news:ehsm9c$frf$1@news.onet.pl...

> Jestem wegetarianinem i dieta które próbujecie wciskać jest dla mnie nie
> do zaakceptowania. Ale wegetarianizm jest mój - i nie rozgłaszam tego, ani
> nie namawiam swoich pacjentów do zmiany diety na wegetariańską. Bo lekarz
> nie jest od tego, by zalecać co mu się wydaje i do czego jest przekonany,
> tylko, by zalecać to co znalazło uznanie i akceptację w środowisku na
> podstawie wnikliwych niejednostkowych obserwacji. To że dieta
> wegetariańska jest uznana za pełnowartościową dietę jest faktem - jednak
> ja nie jestem od przewracania ludziom domu do góry nogami.

chcialabym miec takiego lekarza, jak ty Marku... na www.vege.pl jest lista
lekarzy-wegetarian i lekarzy sprzyjajacych wegetarianom. wiem, ze
pacjenci-wegetarianie sa czesto niezrozumiani przez "zwyklych" lekarzy, wiec
szukaja takich, jak ty. jak bedziesz mial ochote, to sie tam wpisz.

a swoja droga...po 17 latach wege wyszla u mnie anemia. co zrobic, zeby jej
uniknac? gastro i kolono wykluczyly inne przyczyny, wyszedl mi brak zelaza,
dobrze reaguje na sorbifer, ale nie chcialabym go cale zycie jesc....

32. Data: 2006-10-28 11:43:36

Od: Mateusz Szczyrzyca <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

2006-10-27: <j...@n...pl> wrote:

> A może zaproponuję panu, Panie Li naszš konferencję lekarzy, fizjoterapeutów
> i dietetyków. Niech pan weŸmie w niej udział i przedstawi swoje osišgnięcia
> (zgodne z PAN) w zderzeniu z naszymi lekarzami...
^^^^^^^^^^^^^^^^^
> To jest poważna propozycja.

Chcecie go wkręcać do programu ,,Mamy Cie''? :->

--
{ <http://www.rowerowe.net> - wycieczki rowerowe, zawody, sprzęt }
{ <http://www.bikertrzebinia.pl> - trzebińska grupa rowerowa }

33. Data: 2006-10-28 13:28:56

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "siliana" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ze pacjenci-wegetarianie sa czesto niezrozumiani przez "zwyklych"
> lekarzy, wiec szukaja takich, jak ty. jak bedziesz mial ochote, to sie

Cieszę się, że znajduje uznanie ten model podejścia:-)

> [...]
> zeby jej uniknac? gastro i kolono wykluczyly inne przyczyny, wyszedl
> mi brak zelaza, dobrze reaguje na sorbifer, ale nie chcialabym go cale

Jako, że jesteś kobietą, a niedokrwistość nie jest 'klasyczna' dla
wegetarian (a raczej wegan, u których bez suplementacji może dochodzić
do niedoborów B12) to radziłbym zrobić pewna próbę, czy Twoja dieta jest
wystarczająco bogata w żelazo. Bo jako kobieta tracisz to żelazo
bardziej:-) Są badania, według których prawdopodobnie około połowa
kobiet ma niedobory żelaza. Rozumiem też, że zrobiłaś oprócz morfologii
i OB, stężenie żelaza, ferrytyny oraz TIBC?

Wejdź na stronę: http://www.jedzdobrze.pl/ i ściągnij darmowy program
dr.dietman. Program jest dość prosty w obsłudze. Wszystko co się w nim
znajduje jest ściągnięte z tabel jakimi dysponuje Instytut Żywności.
Pousuwaj na początku to czego nigdy nie jadamy. Przez 2 tygodnie wpisuj
do programu dokładnie o jakiej godzinie, ile i czego zjadłaś. Program
podsumuje to. Warto poszukiwać wtedy zależności - sprawdzać co zapewnia
prawidłowy dowóz żelaza. Po tych 2 tygodniach będziesz miała bazę
danych - tzw ulubione. Program zacznie wtedy samodzielnie podpowiadać co
na który posiłek proponuje. Wymaga oczywiście korekt, ale uważam, ze
jest świetny. Sam go testuję od niedawna ale jest OK - trochę trzeba się
namęczyć na początku, ale opłaci się

34. Data: 2006-10-28 18:21:27

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Cieszę się, że znajduje uznanie ten model podejścia:-)

o, nawet bardzo, bo czesto lekarze traktuja nas jak dziwadla.

> Jako, że jesteś kobietą, a niedokrwistość nie jest 'klasyczna' dla
> wegetarian (a raczej wegan, u których bez suplementacji może dochodzić do
> niedoborów B12)

b12 mozna sprawdzic w morfologii, czy jest jest wystarczajaco, prawda -
jakis parametr za to odpowiada. niestety, sprawy kobiece przebadane i one
nie sa przyczyna anemii:(

> [...]
> których prawdopodobnie około połowa kobiet ma niedobory żelaza. Rozumiem
> też, że zrobiłaś oprócz morfologii i OB, stężenie żelaza, ferrytyny oraz

z wymienionych przez ciebie tego ostatniego chyba nie robilam, chyba ze to
sie jakos inaczej nazywa w calosci. za co ten parametr odpowiada?

> [...]
> Pousuwaj na początku to czego nigdy nie jadamy. Przez 2 tygodnie wpisuj do
> programu dokładnie o jakiej godzinie, ile i czego zjadłaś.

o sprobuje:) wprawdzie jem chaotycznie, ale sprobuje:)

35. Data: 2006-10-28 20:07:37

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> b12 mozna sprawdzic w morfologii, czy jest jest wystarczajaco,
> prawda - jakis parametr za to odpowiada. niestety, sprawy kobiece
> przebadane i one nie sa przyczyna anemii:(

Morfologia wskazuje pośrednio na to czy niedobór jest B12, kwasu
foliowego, czy żelaza np.
Pisząc, że u kobiet czesto niedobór żelaza, miałem na mysli nie jakieś
choroby układu rozrodczego, ile fakt np obfitszego miesiączkowania.
Jako, że są to sprawy dyskretne, kobiety niekoniecznie muszą wiedzieć,
czxy mają średnio, czy obfite miesiaczki. I to jest przyczyna tego
ujemnego bilansu żelaza.
A sama dieta niestety też nasila. Przyjęło się bacznie przyglądać
weganom na niedobór B12. A, że weganie wprawdzie suplementują dietę B12,
to wydaje się jakby problem niedokrwistosci nieistniał. A mogą być i
bywają niedobory Fe.

> z wymienionych przez ciebie tego ostatniego chyba nie robilam, chyba
> ze to sie jakos inaczej nazywa w calosci. za co ten parametr
> odpowiada?

TIBC to całkowita zdolność wiązania żelaza. Jest to zdolność wiązania
przez białko transportowe.
Aby móc ocenić przyczynę niedoboru żelaza trzeba (w sytuacjach
nieoczywistych) mieć wszystkie te wyniki, bo poziom ferrytyny i TIBC
mogą być całkowicie różne w różnych sytuacjach, od za niskich do za
wysokich w zależnosci odprawdopodobnej przyczyny niedoboru żelaza.

> o sprobuje:) wprawdzie jem chaotycznie, ale sprobuje:)

Warto, bo trzeba pamiętać, że dieta wegetariańska daje mniejszy dowóz
żelaza. Sam proces wchłaniania jest lepszy w pewnych warunkach (np.
kwaśne pH w przewodzie pokarmowym, aminokwasy) - dlatego np być może
udałoby się poprawić wchłanianie żelaza, gdybyś np preparat z żelazem
przyjmowała w porze specjalnie przygotowanego posiłku, w czasie którego
w przewodzie pokarmowym są lepsze warunki jego wchłaniania. Pamiętaj, że
kobieta ma ponad 20% większe zapotrzebowanie dobowe na żelazo niż
mężczyzna. Warto byłoby też, na regularnie pojawiający się czas
zwiększonego zapotrzebowania na żelazo u kobiety, jeść produkty
specjalnie dużo zawierające żelaza (oczywiście po wcześniejszym
wyrównaniu jego niedoborów).

36. Data: 2006-10-30 21:07:06

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> do zaakceptowania. Ale wegetarianizm jest mój - i nie rozgłaszam tego, ani
> nie namawiam swoich pacjentów do zmiany diety na wegetariańską.

No tak, Twój wegeterianizm właściwie wszystko wyjaśnia. W przyszłości będą
problemy z chorobami z grupy kolagenoz lub innymi z autoagresji...
Pozdrawiam Jurek M.

37. Data: 2006-10-30 22:00:32

Od: "ryou.ko" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl napisał(a):

> No tak, Twój wegeterianizm wła?ciwie wszystko wyja?nia. W przyszło?ci będš
> problemy z chorobami z grupy kolagenoz lub innymi z autoagresji...

Oja, ale bzdury. A mogę prosić o źródło tej nowiny razem z wynikami
badań? I nie wymiguj się, że Ty do niczego nie przekonujesz blablabla.
Jestem szarym człowiekiem, który chce otrzymać rzetelne informacje, w
jaki to sposób wegetarianizm prowadzi do kolagenoz.

pzdr.
R*

38. Data: 2006-10-31 09:33:06

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ryou.ko" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> szarym człowiekiem, który chce otrzymać rzetelne informacje, w jaki to
> sposób wegetarianizm prowadzi do kolagenoz.

Akurat w tym przypadku niepotrzebne mi żsdne źródła tylko zdrowy rozsądek.
Jak można białkiem roślin odbudować chrzęści, kości, tkankę łączną?
A inna sprawa, to pokaż mi wegetarianina w podeszłym wieku? Oczywiście
pytanie jest retoryczne, bo znam odpowiedź.....:)))
Pozdrawiam Jurek M.

39. Data: 2006-10-31 11:09:31

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Akurat w tym przypadku niepotrzebne mi żsdne Ľródła tylko zdrowy
> rozs?dek. Jak można białkiem ro?lin odbudować chrzę?ci, ko?ci, tkankę
> ł?czn??

Jakie zwierzęta są jedzone przez np. słonie? Bo, że słonie maja
chrzęści, kości i tkankę łączna, to chyba wieszz? A z racji swojej
budowy mają też niezłe obciążenia. Chyba jakoś im to nieźle wychodzi,
mimo, że nie wpieprzają salcesonu.
Można więc zbudować chrzzęści, kości i tkankę łączną nie jedząc
zwierząt?

> A inna sprawa, to pokaż mi wegetarianina w podeszłym wieku? Oczywi?cie
> pytanie jest retoryczne, bo znam odpowiedĽ.....:)))

W ciągu sekundy stanął mi przed oczami sztandarowy przykład - Bernard
Shaw.

40. Data: 2006-10-31 18:06:42

Od: "Maja" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl napisał(a):
> [...]
> A inna sprawa, to pokaż mi wegetarianina w podeszłym wieku? Oczywiście
> pytanie jest retoryczne, bo znam odpowiedź.....:)))

Ja tylko z takim pytaniem. Ponieważ poruszyłeś kwestię bardzo
poważnych chorób - kolagenoz/chorób autoimmunologicznych (jednych z
najpoważniejszych obecnie, bo nie do wyleczenia), chciałabym Cię
tylko zapytać - czy jesteś lekarzem (liczę na szczerą odpowiedź).
Bo wydaje mi się Jurku M., bez urazy, że o kolagenozach nie masz
pojęcia.
Kwestia polega na tym - nie jak odbudować tkankę łączną, ale czym
powstrzymać proces jej destrukcji w wyniku autoagresji.

Pozdrawiam,
Maja

Nowe forum medyczne
rana na nodze - pomocy