Re: ciągle gorąco i duszno mi

From: "Marek Li" <M...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: ciągle gorąco i duszno mi
Date: Sat, 28 Oct 2006 22:07:37 +0200
<ehshoa$sgq$1@nemesis.news.tpi.pl> <ehsj9r$68e$1@news.onet.pl>
<ehskjj$7sp$1@nemesis.news.tpi.pl> <ehsm9c$frf$1@news.onet.pl>
<45432afe$0$17954$f69f905@mamut2.aster.pl> <ehvm36$hgc$1@news.onet.pl>
<454391c2$0$17967$f69f905@mamut2.aster.pl>

Użytkownik "siliana" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
news:454391c2$0$17967$f69f905@mamut2.aster.pl...

> b12 mozna sprawdzic w morfologii, czy jest jest wystarczajaco,
> prawda - jakis parametr za to odpowiada. niestety, sprawy kobiece
> przebadane i one nie sa przyczyna anemii:(

Morfologia wskazuje pośrednio na to czy niedobór jest B12, kwasu
foliowego, czy żelaza np.
Pisząc, że u kobiet czesto niedobór żelaza, miałem na mysli nie jakieś
choroby układu rozrodczego, ile fakt np obfitszego miesiączkowania.
Jako, że są to sprawy dyskretne, kobiety niekoniecznie muszą wiedzieć,
czxy mają średnio, czy obfite miesiaczki. I to jest przyczyna tego
ujemnego bilansu żelaza.
A sama dieta niestety też nasila. Przyjęło się bacznie przyglądać
weganom na niedobór B12. A, że weganie wprawdzie suplementują dietę B12,
to wydaje się jakby problem niedokrwistosci nieistniał. A mogą być i
bywają niedobory Fe.

> z wymienionych przez ciebie tego ostatniego chyba nie robilam, chyba
> ze to sie jakos inaczej nazywa w calosci. za co ten parametr
> odpowiada?

TIBC to całkowita zdolność wiązania żelaza. Jest to zdolność wiązania
przez białko transportowe.
Aby móc ocenić przyczynę niedoboru żelaza trzeba (w sytuacjach
nieoczywistych) mieć wszystkie te wyniki, bo poziom ferrytyny i TIBC
mogą być całkowicie różne w różnych sytuacjach, od za niskich do za
wysokich w zależnosci odprawdopodobnej przyczyny niedoboru żelaza.

> o sprobuje:) wprawdzie jem chaotycznie, ale sprobuje:)

Warto, bo trzeba pamiętać, że dieta wegetariańska daje mniejszy dowóz
żelaza. Sam proces wchłaniania jest lepszy w pewnych warunkach (np.
kwaśne pH w przewodzie pokarmowym, aminokwasy) - dlatego np być może
udałoby się poprawić wchłanianie żelaza, gdybyś np preparat z żelazem
przyjmowała w porze specjalnie przygotowanego posiłku, w czasie którego
w przewodzie pokarmowym są lepsze warunki jego wchłaniania. Pamiętaj, że
kobieta ma ponad 20% większe zapotrzebowanie dobowe na żelazo niż
mężczyzna. Warto byłoby też, na regularnie pojawiający się czas
zwiększonego zapotrzebowania na żelazo u kobiety, jeść produkty
specjalnie dużo zawierające żelaza (oczywiście po wcześniejszym
wyrównaniu jego niedoborów).