Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: Piotrek Zawodny <p...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: co to jest informacja? [crosspost]
Date: Wed, 25 Aug 2010 20:16:42 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 128
Message-ID: <i53mmi$l4n$1@news.onet.pl>
References: <i41daj$6ab$1@inews.gazeta.pl> <i4g8j3$btn$1@inews.gazeta.pl>
<3...@z...googlegroups.com>
<i4ga8i$i7s$1@inews.gazeta.pl> <i4ir8u$tos$3@news.dialog.net.pl>
<i4iutt$e6j$1@inews.gazeta.pl> <i4m306$osb$3@news.dialog.net.pl>
<i4m5ia$vk9$1@news.onet.pl> <i4nosk$7ru$1@inews.gazeta.pl>
<i4qrpp$i80$1@news.onet.pl> <i4ruip$m1l$1@inews.gazeta.pl>
<i4t7af$7ot$1@news.onet.pl> <i4tb9e$i9u$1@inews.gazeta.pl>
<i4um9d$fl3$1@news.onet.pl> <i4vtng$5vq$1@news.net.icm.edu.pl>
<i4vulm$spo$1@news.onet.pl> <i4vvg2$fm0$1@inews.gazeta.pl>
<i4vvoo$lu$1@news.onet.pl> <i5008p$29k$1@news.onet.pl>
<i50vld$tuu$1@news.onet.pl> <i510ja$nkk$1@usenet.news.interia.pl>
<i513ca$938$1@news.onet.pl> <i514k9$cun$1@news.onet.pl>
<i515uc$h28$1@news.onet.pl> <i51a1n$a5q$1@inews.gazeta.pl>
<i51dq3$8g0$1@news.onet.pl> <i5286t$jkq$1@news.onet.pl>
<i52fck$4v5$1@news.onet.pl> <i52h18$n0$1@usenet.news.interia.pl>
<i52ood$la$1@news.onet.pl> <i52seu$beg$1@news.onet.pl>
Reply-To: p...@o...pl
NNTP-Posting-Host: public-gprs13876.centertel.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1282760210 21655 87.96.54.52 (25 Aug 2010 18:16:50 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 25 Aug 2010 18:16:50 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.8) Gecko/20100802
Thunderbird/3.1.2
In-Reply-To: <i52seu$beg$1@news.onet.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:206608 pl.sci.psychologia:555814
Ukryj nagłówki
W dniu 2010-08-25 12:49, Robakks pisze:
> "Piotrek Zawodny" <p...@o...pl>
> news:i52ood$la$1@news.onet.pl...
>> W dniu 2010-08-25 09:33, Robakks pisze:
>>> "Piotrek Zawodny" <p...@o...pl>
>
>>>> Niezbyt mi pasuje (do formy buddyjskiej) Pana powiązanie formacji z
>>>> predyspozycjami. O ile wiem, formacje a predyspozycje to dokładnie
>>>> to samo.
>>>
>>> Predyspozycje (zdolności) są wrodzone, a formacje (programy)
>>> są nabyte. Nie ma potrzeby zrównywać tych słów, skoro są różne.
>>
>> W ciągu przyczynowym jaki podałem (niewiedza -> formacje -> świadomość
>> -> nazwa i kształt -> ...) formacje są tym samym. Dlaczego? Formacje
>> mogą być zarówno teraźniejsze (kształtowanie teraz) jak i mogą być
>> jakimś efektem kształtowania z "kiedyś" (predyspozycje). Te ostatnie
>> też są formacjami, tylko że z "kiedyś".
>>
>> W ciągu przyczynowym, jaki podałem, formacje są ukształtowaniami
>> dokonanymi w poprzednim (-ich) życiu. Świadomość, jako następny
>> element ogniwa, jest świadomością w tym życiu.
>
>
> Niekoniecznie. Przyglądnij się temu ciągowi:
> ->
> niewiedza = nic nie wiem
> ->
> formacje = zaistniały warunki abym wiedział
> ->
> świadomość = skupiłem uwagę na tym co postrzegam
> ->
> nazwa i kształt = rzeczom rozpoznanym nadaję nazwy i rozróżniam
> po kształcie
> ->
> Jak widzisz wcale nie muszę odwoływać się genetyki, bo rzecz
> dotyczy mnie tu i teraz. Opisuję co jest :-)
> . . .
> Edward Robak* z Nowej Huty
> ~>°<~
> miłośnik mądrości i nie tylko :)
Musimy mieć na uwadze, że buddyści inaczej widzą ten krąg. Oni lepiej
wiedzą, co mistrz miał na myśli. Nie możemy za bardzo odbiegać od tego,
co proponują. A proponują tak:
1) niewiedza wiąże się z niezdawaniem sobie sprawy, że "to" - świat -
jest zespołem współzależnie uwarunkowanych zjawisk. Nie ma w nim miejsca
na "ja". Gdy ktoś jest w niewiedzy, umacnia myślenie "ja".
2) formacje to kształtowanie umysłu pod wpływem niewiedzy. Dokonywanie
uczynków jako "ja", z myśleniem "moje", "nie moje". Jest to faza
poprzedniego życia, dlatego też te formacje nazywamy predyspozycjami, bo
w nowym życiu są one jak wrodzone, choć zostały stworzone wcześniej.
3) świadomość to w moim rozumieniu umysł jaki w nowym życiu jest
wynikiem ukształtowań z poprzedniego życia; jest to świadomość taka jaka
jest - zaburzona tymi formacjami, zanieczyszczona. Normalnie świadomość
to czysta uwaga, spokój, przestrzeń.
4) nazwa i kształt to inna nazwa na oznaczenie zespołu
psychiczno-materialnego, czyli indywiduum.
5) sześć podstaw poznania jest trochę podobne do Pana klasyfikacji na 6
zmysłów i umysł. Różnica polega na tym, że u buddystów nie ma zmysłu
równowagi, mamy pięć tradycyjnie wyróżnionych zmysłów i umysł.
6) kontakt to następne ogniwo - wydaje się naturalne i zrozumiałe:
patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie, smakowanie powodują kontakt.
7) uczucie jest następstwem kontaktowania się.
8) pragnienie jest następstwem uczucia.
9) przywiązanie do pragnienia jest reakcją na to pragnienie.
10) bytowanie - egzystencja - jest wynikiem przywiązań do pragnień.
11) narodziny są następstwem tego, że w łonie matki ukształtowało się
już bytowanie w rozumieniu punktu 10.
12) cierpienie, starość i śmierć są następstwem narodzin.
Nie jestem pewien, czy bytowanie - egzystencja - wskazana jako 10 w
łańcuchu, jest bytowaniem płodu, czy też jest to normalne bytowanie
człowieka, a narodziny w punkcie 11 są kolejnym życiem.
Na wszelki wypadek podaję dwa linki. One zawierają bardziej obszerny opis.
http://www.wiw.pl/biblioteka/buddyzm_mejor/03.asp
http://diamentowadroga.pl/dd26/12_ogniw_wspolzalezne
go_powstawania
>
>
>>> PS. Wydaje mnie się Kolego Piotrek, że zbyt dużą wagę przywiązujesz
>>> do urody słów tracąc przez to desygnaty tych słów, a więc rzeczy,
>>> których te słowa bezpośrednio dotyczą. W konsekwencji pozostają
>>> Ci słowa, ale ich treść ginie w mrokach niewiedzy... :)
>>>
>>> Ten cytat który podawałeś brzmiał:
>>> "Według Buddy świadomość bierze się z formacji (predyspozycji)."
>>>
>>> Dlaczego dla Ciebie ważniejsze jest "według Buddy"
>>> a nie "według Ciebie"?
>>> Przecież Twoje życie jest Twoje, a nie Buddy i istotne jest
>>> skąd Ty bierzesz świadomość. Budda niech odpoczywa w spokoju. :)
>>> Robakks
>>> *°"˝'´¨˘`˙?^:;~>¤<×÷-.,˛¸
>
>> Zgadza się. Niemniej Budda był mądry, miał coś do powiedzenia.
>> Interesuje mnie zrozumienie tego. Świadomość moim zdaniem nie bierze
>> się z niczego. Świadomość jest bez początku. Nie ma przyczyny. Przez
>> świadomość rozumiem tu uwagę, świadomość czegoś, bycie świadomym, stan
>> rozpoznawania - a nie umysł, nie treść umysłu z jego tendencjami,
>> głosami, nakazami, impulsami, myślami i emocjami. Wydaje mi się, że
>> świadomość w tym znaczeniu, o jakim mówię (uwaga, zauważanie,
>> rozpoznawanie) nie jest tą świadomością, o jakiej mowa w ciągu
>> przyczynowym Buddy. Tam mowa jest moim zdaniem o umyśle z jego
>> tendencjami i emocjami. Czyli bardziej o osobowości.
>
> patrz wyżej. :-)
|