czunijk deszczu - nawadnianie

21. Data: 2015-05-29 11:45:50

Temat: Re: czunijk deszczu - nawadnianie
Od: quent <x...@x...com> szukaj wiadomości tego autora

On 2015-05-27 15:43, Dirko wrote:
> Użytkownik "quent" <x...@x...com> napisał w wiadomości

> Hejka. To zależy jak długie są okresy kiedy nie ma Cię w domu.

Poproszę o rozwinięcie myśli. Mozna przyjąć, że w domu jestem w tygodniu
na noc.

--
Pozdr.
www.elipsa.info

22. Data: 2015-05-29 14:54:45

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mozna przyjąć, że w domu jestem w tygodniu na noc

Hejka. Nawet w okresie upalnym i bezdeszczowym solidne podlanie trawnika
raz w tygodniu powinno wystarczyć.
Pozdrawiam manualnie Ja...cki

23. Data: 2015-06-01 11:59:24

Od: quent <x...@x...com> szukaj wiadomości tego autora

On 2015-05-29 14:54, Dirko wrote:
> Użytkownik "quent" <x...@x...com> napisał w wiadomości

> Hejka. Nawet w okresie upalnym i bezdeszczowym solidne podlanie
> trawnika raz w tygodniu powinno wystarczyć.
> Pozdrawiam manualnie Ja...cki

A co z czujnikiem?
Ktoś... coś??
Za inne "porady" dziękuję ale nie interesują mnie.

--
Pozdr.
www.elipsa.info

24. Data: 2015-06-01 15:08:09

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

quent pisze:

> Możecie polecić jakiś czujnik deszczu?
> Mam nieodparte wrażenie, że jest to element systemu, który działa bardzo
> zawodnie ale może się mylę i są jakieś czujniki, które działają dobrze.
> Nie miałem z tym styczności i kompletnie nie wiem co kupić i czy w ogóle
> jest sens.
> Do podlewania mam trawnik ok. 300m2.
> Do tej pory robię włączałem zraszacze ręcznie, chcę jednak kupić
> sterownik no i od razu pomyślałem o tym czujniku deszczu ale czy warto?

Wrażenie słuszne, a jeszcze można je uzupełnić o to, że taki czujnik
jest całkiem zbędny. Nie jest potrzebna wiedza *czy teraz* pada, lecz
*ile ostatnio* napadało. Takie dane są dostępne w internecie, z dość
gęstej siatki pomiarowej. Jeśli jakiś sterownik miałby bazować na wiedzy
o opadach, to lepsza ta z porządnej stacji pomiarowej, nawet odległej o
kilka kilometrów, niż z byle jakiego czujnika. Podlewanie i tak powinno
odbywać się w określonej porze dnia, wieczorem lub nad ranem.

Jeśli czujnik, to wilgotności gleby. Poznałem kiedyś człowieka, który
długie lata spędził na projektowaniu instalcji hydrotechnicznych gdzieś
na Półwyspie Arabskim. Gdy wrócił do kraju z workiem petrodolarów, sam
sobie zbudował taki ni to park, ni to ogród, na kilku tysiącach metrów
ziemi niedaleko Warszawy. Znaczna część zajęta przez staw z kolorowymi
karpiami czy innymi karaskami, w liczbie setek sztuk. Więc stacja
filtrowania i napowietrzania wody w domku na wyspie. Do uzupełniania
wody odparowanej przez staw i trawniki są tam trzy studnie głębinowe,
bo w porywach trzeba tak z dziesięć tysięcy litrów na dobę. Dawno to
oglądałem, ale z tego co pamiętam, to najwięcej wiedzy system pobierał
z czujników zakopanych tuż pod powierzchnią trawnika.

--
Jarek

25. Data: 2015-06-01 15:45:25

Od: quent <x...@x...com> szukaj wiadomości tego autora

On 2015-06-01 15:08, Jarosław Sokołowski wrote:

> Wrażenie słuszne, a jeszcze można je uzupełnić o to, że taki czujnik
> jest całkiem zbędny. Nie jest potrzebna wiedza *czy teraz* pada, lecz
> *ile ostatnio* napadało.

No i niby te czujniki tak też działają.
Tak mi się w każdym razie wydaje.
Jest jakiś element, który puchnie i kurczy się powodując zwłokę.
Czy ta zwłoka nie jest przypadkiem proporcjonalna do ilości
zasiorbniętej wody przez czujnik?

--
Pozdr.
www.elipsa.info

26. Data: 2015-06-01 16:48:08

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

quent pisze:

> [...]
> Jest jakiś element, który puchnie i kurczy się powodując zwłokę.
> Czy ta zwłoka nie jest przypadkiem proporcjonalna do ilości

Nie wiem jak skonstruowane są czujniki do tych sikawek, w meteorologii
mierzy się po prostu słup wody, jaki napadał przez określony czas. Z tym
że z punktu widzenia trawnikoznawstwa stosowanego, taki pomiar może nie
jest całkiem bezwartościowy, ale te dane wymagają, by sterownik wyposażyć
w całościowy model matematyczny ogródka i otaczającego go mikroklimatu.
Inaczej gdy taki sam deszcz pada w okolicach piaszczystych, inaczej gdy
próchnica i czarnoziem pod spodem. Inaczej w cienistym ogrodzie, inaczej
na otwartej przestrzeni. Czujnik w glebie sprawdza się daleko lepiej --
mówi o tym, jakie aktualnie warunki mają korzonki trawy i czy by im się
trochę wody nie należało.

Jarek

--
Pada sobie deszczyk
Pada sobie równo

27. Data: 2015-06-01 20:05:13

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A co z czujnikiem?

Hejka. Czujnik i całą automatykę wybij sobie z głowy. Próbujemy Ci
uświadomoć, że nie warto (pytałeś wszak) ale Ty jesteś tak przywiązany do
swojego niewątpliwie genialnego pomysłu, że na nic nie zwracasz uwagi. Ale
dla ludzkich kaprysów często trudno znaleźć rozsądne wytłumaczenie.
Pozdrawiam nieracjonalnie Ja...cki

28. Data: 2015-06-02 07:53:43

Od: quent <x...@x...com> szukaj wiadomości tego autora

On 2015-06-01 20:05, Dirko wrote:
> [...]
> do swojego niewątpliwie genialnego pomysłu, że na nic nie zwracasz
> uwagi. Ale dla ludzkich kaprysów często trudno znaleźć rozsądne

Że jak?
W którym miejscu próbowałeś mnie uświadomić?
Jedynie Jarek napisał cokolwiek w temacie ale niestety w stylu - "Nie
warto brać czujnika ale na oczy go nie widziałem".

Pytam o czujnik (jak się sprawdza w praktyce) ale uwaga - tylko tych,
którzy mieli z tym do czynienia (sic!)
Wszelkie inne porady nie interesują mnie.

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Podpisz petycję przeciw zabijaniu NOWORODKÓW!
Usuwanie scietych pniaków: saletra potasowa czy amonowa?
Kiełkowanie dyniowatych.
Kilka nowych zdjęć
Jak długo kiełkuje trawa?