czy zle eeg to padaczka?

1. Data: 2005-08-03 17:11:43

Temat: czy zle eeg to padaczka?
Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy zle eeg to moze byc tylko i wylacznie padaczka? w wyniku wyszly
"nieznaczne patologiczne zmiany", pacjent nie czuje NIC negatywnego. czy
upalny dzien + 5,5 godz. snu + ogolnie zmecznienie, bo dopiero tydzien przed
urlopem = moglo spowodowac takie zmiany?

2. Data: 2005-08-03 17:50:08

Temat: Re: czy zle eeg to padaczka?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 3 Aug 2005 19:11:43 +0200, ruua wrote:

> [...]
> upalny dzien + 5,5 godz. snu + ogolnie zmecznienie, bo dopiero tydzien przed
> urlopem = moglo spowodowac takie zmiany?

Jakieś "zmiany" w EEG ma IIRC około 20% zdrowej populacji. Skąd pomysł
padaczki? Po co było robione EEG? I w ogóle osochozi? :)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

3. Data: 2005-08-03 18:50:45

Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 03.08.2005, o godzinie 19.11.43, na pl.sci.medycyna, ruua napisał(a):

> [...]
> upalny dzien + 5,5 godz. snu + ogolnie zmecznienie, bo dopiero tydzien przed
> urlopem = moglo spowodowac takie zmiany?

Bez przesady. Padaczka od urodzenia mi się nie przytrafiła. A EEG robiłem z
15 lat temu i wyszły "nieznaczne patologiczne zmiany". Prawdopodobnie
spowodowane wstrząsem mózgu z dzieciństwa. Znaczy na grupach czasem widać,
że nie wszystko ze mną w porządku, ale chyba jestem w normie. ;))

*Habeck*
- Schutzbach

4. Data: 2005-08-04 18:00:53

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jakieś "zmiany" w EEG ma IIRC około 20% zdrowej populacji. Skąd pomysł
> padaczki? Po co było robione EEG? I w ogóle osochozi? :)

ponodc pacjent w dziecinstwie mial padaczke skroniowa, nabyta urazowo przy
narodzinach. ponoc, bo teraz jak sie lekarz pyta o objawy, to jakos nic nie
pasuje. jedynymi objawami byly: klopoty z pamiecia krotka, halucynacje
podczas goraczki, dysleksja i dysgrafia. nic wiecej. moze jakies badania zle
wychodzily (trudno ocenic, to bylo ponad 30 lat temu), ale objawy byly takie
tylko, zas leczenie silnymi lekami np. nitrozepamem (o ile nie pokrecilam),
zakazem jazdy samochodem.

w wieku doroslym, gdy pacjenta objelam swoimi skrzydlami opieki (niewielka
pociecha, bo ja laik), co jakis czas bylo robione eeg, ktore wychodzilo
calkowicie w normie. ostatnie eeg jest takie i wpadlam w panike:

"w zapisie dominuje nieregularna czynnosc fal alfa o przewadze rytmu 10-11
Hz i amplitudzie do 40 uV, wymieszana okresowo z seriami fal beta.
sporadycznie rejestruje sie grupy lub krotkie serie zaostrzonych fal theta
5-7 Hz, uogolnionych lub z przewaga w okolicach centralno-skronioiwych i
dyskretna asymetria lewostronna.
Rz-zaznaczona.
Hw i Fs nieco nasilaja zmiany.
w czasie Fs pojawiaja sie synchroniczne grupy fal ostrych.
w czasie badania ponadto rejestrowano wahania stanu czuwania.

wniosek: zapis o niewielkich zmianach patologicznych uogolnionych,
wystepujacych sporadycznie. zwraca uwage sennosc w czasie badania.
poprzednio (1999 i 2003 r.) badania byly prawidlowe - wskazana kontrola za 3
mce."

czy z takim wynikiem mozna bezpiecznie prowadzic samochod? dodam jeszcze
raz, ze nic niepokojacego pacjent nie odczuwa. neurolog mowi (nie widzial
jeszcze tego wyniku), ze jedyne co mozna to tylko badanie eeg i ew. leki -
zadne inne badanie. a leki - wykluczaja jazde samochodem. niemoc jazdy
samochodem=utrata pracy. pacjent sie o to najbardziej boi, ja sie boje o
jego zdrowie:(

czekam na kazda zyczliwa odpowiedz...

5. Data: 2005-08-06 18:49:56

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ruua" <t...@i...net.pl> napisał w wiadomości

naprawde nikt nie wie?...

6. Data: 2005-08-08 20:35:46

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 4 Aug 2005 20:00:53 +0200, ruua wrote:

> [...]
> pociecha, bo ja laik), co jakis czas bylo robione eeg, ktore wychodzilo
> calkowicie w normie. ostatnie eeg jest takie i wpadlam w panike:
[...]
> [...]
> zadne inne badanie. a leki - wykluczaja jazde samochodem. niemoc jazdy
> samochodem=utrata pracy. pacjent sie o to najbardziej boi, ja sie boje o

Sytuacja jest bez wątpienia trudna. Z jednej strony - jeśli nie ma
napadów, to nie ma padaczki, a jeśli chory nie miał napadów od
conajmniej 3 lat (a z maila wnioskuję, że tak jest), to nawet jeśli
była, to jest "wyleczona", a z drugiej - neurolog mówi to co mówi.

Jedyne co mogę poradzić, to poradzenie się innego neurologa.

7. Data: 2005-08-09 22:26:50

Od: "Luisa" <l...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Temat trudny, znam to bo sama choruje, epi.. mam już od dzieciństwa.
Wynik EEG może zależeć od wielu czynników np.zmęczenie, zdenerwowanie,
osłabienie, przeziębienie.
EEG to tylko opis fragmentaryczny nie przesądza o wszystkim.
Proponowałabym powtórzyć badanie zanim sięgnie się po leki, to ostatecznie.
Zażywanie tego typu leków wyklucza jazdę samochodem, one spowalniają
reakcje.
Pozdrawiam.
Luisa

8. Data: 2005-08-10 05:05:26

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> conajmniej 3 lat (a z maila wnioskuję, że tak jest), to nawet jeśli
> była, to jest "wyleczona", a z drugiej - neurolog mówi to co mówi.

napadow nie bylo nigdy. z historii choroby i opowiadan matki (bo padaczka
byla stwierdzona rzekomo pourazowo, po urodzeniu), byla tylko 1 (!) dziwna
sytuacja tj. jako male dziecko w czasie wysokiej goraczki mial drgawki,
stracil przytomnosc, a potem spal. z tego, co wiem, male dzieci tak maja. i
nie moge uwierzyc, ze wskutek tego 1 zdarzenia przez 15 lat jadl 3 silne
leki np. nitrozepam, ktore teraz skutkuja na jego zdrowie:( napadow, takich
ksiazkowym - nie mial nigdy. dlaczego lekarze przepisali tak silne leki
wiele lat temu - nie dowiemy sie nigdy:(

> Jedyne co mogę poradzić, to poradzenie się innego neurologa.

powiedzial, ze leczy sie objawy, a nie wyniki badan. powiedzial, ze ma
obizona reakcje na swiatla, ma unikac np. dyskotek i tyle. nie ma padaczki.

9. Data: 2005-08-10 16:27:16

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 10 Aug 2005 07:05:26 +0200, ruua wrote:

[...]
> powiedzial, ze leczy sie objawy, a nie wyniki badan. powiedzial, ze ma
> obizona reakcje na swiatla, ma unikac np. dyskotek i tyle. nie ma padaczki.

I poniekąd słusznie powiedział. Skoro nie ma napadów, to nie ma
padaczki.
Wydawało mi się, ze masz wątpliwości, bo lekarz proponuje leczenie na
podstawie eeg (co się zdarza), stąd moja propozycja zasięgnięcia drugiej
opinii. Skoro jednak jest tak jak piszesz, to sytuacja wydaje się jasna
- leczy się człowieka, a nie wyniki badań.

Wielokrotnie tu pisałem, że nieprawidłowy zapis eeg ma spory odsetek
ludzi zdrowych - spoczynkowe eeg jako takie ma dość ograniczoną wartość
diagnostyczną.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

10. Data: 2005-08-10 17:24:10

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wydawało mi się, ze masz wątpliwości, bo lekarz proponuje leczenie na
> podstawie eeg (co się zdarza), stąd moja propozycja zasięgnięcia drugiej
> opinii.

nie nie. choc "nastraszyl", bo jeszcze przed zrobieniem eeg powiedzial o ew.
konsekwencjach zlego wyniku - odebranie prawa jazdy. na szczescie dobrze sie
skonczylo, ale moze ty wiesz - czy pacjet oddaje takie prawo jazdy
dobrowolnie, czy lekarz gdzies wystepuje o jego odebranie?

> Wielokrotnie tu pisałem, że nieprawidłowy zapis eeg ma spory odsetek
> ludzi zdrowych - spoczynkowe eeg jako takie ma dość ograniczoną wartość
> diagnostyczną.

a niespoczynkowe tj takie po nieprzespanej nocy?

a mi nie daje spokoju te 15 lat brania 3 silnych lekow na rzekoma padaczke -
dzis sa tego duze zle konsekwencje w innych sferach jego zdrowia:(

przeciwbólowe "zioło"
Utrata świadomości
nierówne bicie serca po położeniu się na boku
Przepuklina-po zabiegu
Ugryzienie kleszcza