do wyrabiania ciasta chlebowego

11. Data: 2011-01-30 19:36:29

Temat: Re: do wyrabiania ciasta chlebowego
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeżeli piszesz o 'wyrabianiu' to chyba myślisz o ciaści na chleb pszenny albo
mieszany na drożdżach ?

Z korzyścią dla podniebienia spróbuj może upiec chleb czysto żytni na zakwasie,
jest trochę zabawy, ale jeżeli kubki smakowe masz w porządku to szybko zapomnisz
o (nawet własnym) chlebie na przemysłowych drożdżach.

Ciasta na chleb żytni na zakwasie nie trzeba wyrabiać, wsytarczy tylko dobrze
wymieszać. Z pewnym trudem ale 1 kg takiego ciasta spokojnie wymieszasz
trzonkiem drewnianej łyżki w misce.

Jak bardzo upierasz się przy 'wyrabianiu' i drożdżach to wersją najbardziej
ekomiczna bedzie chyba jakaś najtańsza maszyna do chleba ale na raz takiej
ilości ciasta nie wyrobi.

pozdrawiam,
TomekD

12. Data: 2011-01-30 20:22:27

Od: Qrczak <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2011-01-30 20:36, niebożę TomekD wylazło do ludzi i marudzi:
> [...]
> dobrze wymieszać. Z pewnym trudem ale 1 kg takiego ciasta spokojnie
> wymieszasz trzonkiem drewnianej łyżki w misce.

Z trudem? Bez żadnego problemu 2-2,5 kg ciasta żytniego łyżką drewnianą
daje się wymieszać. Tylko misa musi być odpowiedniej wielkości.

Qra

13. Data: 2011-01-30 22:20:52

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 30 Jan 2011 21:22:27 +0100, Qrczak napisał(a):

> Z trudem? Bez żadnego problemu 2-2,5 kg ciasta żytniego łyżką drewnianą
> daje się wymieszać. Tylko misa musi być odpowiedniej wielkości.

Może się i daje łyżką, ale ja tam wolę wyrobić, zwłaszcza że mam czym -
wtłoczenie większej ilości powietrza dodaje ciastu pulchności, a tego w
żytnim chlebie nigdy nie za dużo...

14. Data: 2011-01-30 22:30:17

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Może się i daje łyżką, ale ja tam wolę wyrobić, zwłaszcza że mam czym -
> wtłoczenie większej ilości powietrza dodaje ciastu pulchności, a tego w
> żytnim chlebie nigdy nie za dużo...

Przesiać mąkę sitem.

15. Data: 2011-01-30 22:33:40

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 30 Jan 2011 23:30:17 +0100, Panslavista napisał(a):

> Przesiać mąkę sitem.

Przesiewam, przesiewam, Niedźwiedziu :-)
:-*

16. Data: 2011-01-31 08:07:41

Od: "Qrczak" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia dzisiejszego niebożę Ikselka wylazło do ludzi i marudzi:

> Może się i daje łyżką, ale ja tam wolę wyrobić, zwłaszcza że mam czym -
> wtłoczenie większej ilości powietrza dodaje ciastu pulchności, a tego w
> żytnim chlebie nigdy nie za dużo...

Ośmielasz się twierdzić, że mój chleb nie jest pulchny??!!!!

Qra

17. Data: 2011-01-31 09:10:28

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak wrote:

> Dnia dzisiejszego niebożę Ikselka wylazło do ludzi i marudzi:

> Ośmielasz się twierdzić, że mój chleb nie jest pulchny??!!!!

Ja ośmielam się poprosic o TWÓJ przepis na żytni chleb.
Chętnie spróbuję, w ramach urozmaicenia - piekę pszenno-żytni na zakwasie,
wyrabiam "tymi ręcami".
J.

18. Data: 2011-01-31 12:55:16

Od: "Qrczak" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia dzisiejszego niebożę krys wylazło do ludzi i marudzi:

> Ja ośmielam się poprosic o TWÓJ przepis na żytni chleb.
> Chętnie spróbuję, w ramach urozmaicenia - piekę pszenno-żytni na
> zakwasie, wyrabiam "tymi ręcami".
> J.

Trudno będzie o konkretny przepis, bo ja to daję składniki do michy na
oko... Do wypracowanego zakwasu wrzucam mąkę żytnią (różną, i pytlową, i
razówkę), jakieś otrąbki, ziarna i nasiona różne, sól, odrobinę drożdży.
Wody leję tyle, że ciasto ma wygląd i konsystencję gęstego błota. Przekładam
owo błoto do keksówek, odstawiam do wyrośnięcia na kilka godzin. Piekę
najpierw 10 minut w 230 st., potem zmniejszam do 170-180 na ok. 50 minut.
Piekarnik grzałki góra-dół bez termoobiegu, zawsze wstawiam naczynie z wodą
(nad chleby) i zawsze smaruję wierzch zimną wodą po wyjęciu na kratkę.

Qra

19. Data: 2011-01-31 13:35:37

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak wrote:

> [...]
> ok. 50 minut. Piekarnik grzałki góra-dół bez termoobiegu, zawsze wstawiam
> naczynie z wodą (nad chleby) i zawsze smaruję wierzch zimną wodą po

No to masz prawie taki przepis, jak mój, tyle, że ja drożdży nie używam
wcale, ale mam proporcje mąki pszennej i żytniej - ciasto ma taką
konsystencję, że bochenek roozpłynąłby się, ale do błota jej daleko;-). No i
po półtorej godzinie wyrabiam krótko drugi raz, i dopiero do foremek.
Wodę też wstawiam, ale na dno piekarnika (ostatnio odkryłam, że pół godziny
nagrzewania z wodą to jest to, co chlebek lubi najbardziej).Grzałek nie ma,
bo piekę gazowym, czasy też się prawie zgadzają.
Wychodzi mi, że jak wywalę pszenną i dam w to miejsce żytnia, to musze
dołożyć wody, żeby uzyskać konsystencję błota;-)
Dzięki.
J.

ser smazony
Domowym boginiom...
Gotowanie, wino, restauracje i drinki - czyli nasze krakowskie bahanalia
Z serii Urządzenia a co do pieczenia mięsa ?
Urządzenie do siekania cebuli.