dobra lektura kulinarno-kulturalna

1. Data: 2001-03-16 00:27:16

Temat: dobra lektura kulinarno-kulturalna
Od: "Mikie" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

hej!
jakis juz czas temu dostalem w prezencie ksiazke "Dobra wiesc, niosa jesc"
(fajny tytul, prawda?), zawiera ona staropolskie przepisy, wraz z opisem
zwyczajow kulinarnych, ewolucji potraw (ciekawie jest np. o kawie), tlem
historycznym itp.
przyklad: zeby kaplon (kurcok :)) byl kruchy, na dobe przed zabiciem trzeba
mu wlac na sile octu, to skruszeje "na zywca"...
a szczuka to szczupak, wiedzieliscie?

ogolnie bardzo ciekawe, ale spora czesc rad nieprzydatna (polecam opis
wyposazenia "nowoczesnej gospodyni", w czasie czytania pojawia sie szeroki
usmiech na twarzy: piekarnik to jednak osmy cud swiata :))))

macie jakies ciekawe kulinarne lektury? (szczegolnie szukam dobrego
przewodnika po winach)

ps. odgrzebalem to szukajac czegos zupelnie innego, przejrze i cos
wklepie...
--
Lukasz Madeksza
m...@p...fm

1. Data: 2001-03-16 16:17:19

Temat: Re: dobra lektura kulinarno-kulturalna
Od: "Malgosia Sularczyk" <m...@p...bg.univ.gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mikie napisał(a) w wiadomości: <98t9sp$q2g$6@news.tpi.pl>...

>macie jakies ciekawe kulinarne lektury? (szczegolnie szukam dobrego
>przewodnika po winach)

ciekawe (niby dla dzieci, ale niekoniecznie) sa "Lasuch literacki" i ten...
tego... no... ta druga ksiazka, jakze jej bylo, Malgorzaty Musierowicz... e
nie pamietam. Ale sa fantastycznie napisane i niezle pomysly poddaja.
Polecam zwlaszcza rodzicom dziatwy w wieku okologimnazjalnym.

POzdrawiam

margola

1. Data: 2001-03-16 16:53:12

Od: "Eponina" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Malgosia Sularczyk" <m...@p...bg.univ.gda.pl> napisał

> ciekawe (niby dla dzieci, ale niekoniecznie) sa "Lasuch literacki" i
ten...
> tego... no... ta druga ksiazka, jakze jej bylo, Malgorzaty Musierowicz

"Całuski Pani Darling"

polecam z całego serca

Monika

1. Data: 2001-03-16 16:54:29

Od: "Malgosia Sularczyk" <m...@p...bg.univ.gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Eponina napisał(a) w wiadomości: <98tgdr$ga$1@news.internetia.pl>...

>Użytkownik "Malgosia Sularczyk" <m...@p...bg.univ.gda.pl> napisał

>ten...
>
>"Całuski Pani Darling"
>
>polecam z całego serca
>
>Monika

Otoz to! Otoz to! jesli ktos z zagranicznych naszych klegow potrzebuje
pomocy w zdobyciu tych uroczych, cieplych i dobrych ksiazek, chetnie
posrednicze. Jestem wielbicielka pisarskiego i kulinarnego talentu pani
Musierowicz!

Margola

PS dziekuje za przypomnienie :-)

1. Data: 2001-03-16 20:10:29

Od: "Mikie" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Autor!!, Autor !!, i jeszcze raaz autor !!! i jeszcze gdzie to zdobyć.
> jeżeli możesz przeskanować na priva to błagam !!! jestem kolekcjonerm
takich
> kwiatków !!!
> pozdrAlex
> s...@i...pl

w poscie "pieczen huzarska i sosik" : Natalia Bojarska, Bronislaw
Wieczorkiewicz
wydawca: Wydawnictwo Watra
Warszawa 1979
naklad 15000 egz. :((
ISBN 83-225-0009-2

ale mysle, ze to juz niedostepna pozycja

pozdrawiam

Mikie
p.s. moglbym co jakis czas podeslac przepisik, ale pol ksiazki jest w formie
opowiadania...

1. Data: 2001-03-16 20:11:24

Od: "Aleksander Kłosiewicz" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-03-19 11:21:02

Od: "T.A.P." <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

a ja mam księgę (872 strony) kucharską autor "Marja Disslowa b. dyrektorka
Lwowskiej Szkoły Gospodarstwa Domowego" pt. Jak gotować, praktyczny
podręcznik kucharstwa. Przejrzała i uzupełniła pani Elżbieta. Poznań,
wydawnictwo Polskie R. Wegnera. Czy posiada ktoś w swoich zbiorach to
cudo???
potrzebuję daty wydania tej perełki, bo ja mam w spadku tę pozycję i
powyrywane są niektóre strony, stąd moje pytanie o rok wydania:))))!

Tuszę na podstawie lektury, że muszą to być lata wczesne powojenne, jest
kilka przepisów perełek, jak np. wojenny tort czy wojenne naleśniki.

Wiele można podać cytatów dotyczących przepisów, ale też ogólnych zasad
gotowania, serwowania itp. Np. " Łamać należy chleb cząstkami, nie ogryzać
go, ani krajać nożem. Nie wkładać dużych kęsów do ust, gdyż to uwypukla
twarz i tamuje rozmowę. Żując, nie otwierać ust tak, aby w nich miazgę
pokarmową widzieć można, bo to nieapetyczne" :)))))
Albo arcyciekawe uwagi dla młodych panien " Młodość jest najpiękniejszą
ozdobą, nie należy psuć jej naturalnego powabu kosmetykami [....]. Zły humor
i układanie twarzy w grymasy szpecą i są niewłaściwe. [...] Gdy zmuszona
jest młoda panienka do wyjścia na ulicę, powinna, nie rozglądając się iść
szybko, nie zatrzymywać się przy wystawach i nie narażać się na zaczepki.
[...]"
I wreszcie tyczące się mięsa " Gdy mięso jest zarażone, to należy wągry
powykrawać, a mięso długo gotować, by zniszczyć zarazki" :00000.
Smacznego!!!

Pozdr. Teresa Podolak

niemcy
kuchnia francuska vs wloska w moim miescie [przydlugie]
Pizza ciasto -pomocy !!!
Już jest !!! Stary serwis w nowej szacie, czekam na opinie.
Złota rosa - sernik