Re: fotografowanie w ogrodzie

Data: 2002-05-30 10:21:50
Temat: Re: fotografowanie w ogrodzie
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net>

"Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> writes:

> W jaki sposób może przydać się aparat ogrodnikowi?

Na to pytanie odpisał już Bogdan. Ja dodam tylko, iż zdjęcia mogą
służyć jako przykład/uzupełnienie/ilustracja do tekstu, który być może
ogrodnik kiedyś popełni i opublikuje. Przy czym oprócz ślicznych
(powiedziałbym nawet: cukierkowych) fotografii roślinek może
fotografować objawy choroby czy innego ścierwa zżerającego ukochaną
roślinkę.

> Po co ogrodnikowi zdjęcia ogrodu?

Ot, aby sobie siąść zimą przy kominku (na przypiecku) i pooglądać...

> Jaki powinien być sprzęt aby temu sprostać?

W zasadzie dowolny[1]. Pod warunkiem jednak, że ogrodnik będzie potrafił
go używać. I będzie w stani nim ukazać to, co chce.

> Jakie wyposażenie aparatu?

Oprócz pierścieni pośrednich do makrofotografi polecam lampę (a
najlepiej dwie). I jakieś ekrany rozpraszające (chociażby z kalki
technicznej), które będą osłabiały światło. Generalnie, roślinek nie
powinno się fotografować w pełnym słońcu, dużo lepszym oświetleniem
jest pochmurny dzień (albo przynajmniej słońce za chmurką) -- wtedy
więcej widać szczegółów w światłach/cieniach.[2]

Nie bez znaczenia również jest materiał, na którym
fotografujemy. Polecam albo dobre negatywy, albo -- lepiej --
slajdy. Nic tak nie odwzoruje kolorów jak srajdy. Z tym, że ze
srajdami jest pewien kłopot: albo je trzeba oglądać z rzutnika, albo
dobrze zeskanować...[3]

Pozdrawiam,
Grzesiek

[1] z małym wyjątkiem: ja nie uznaję wszelkich automagicznych
głupawych aparacików, które ,,same'' robią zdjęcia. Ale też nigdy nie
chciałem tych aparacików poznawać, więc mam skrzywione spojrzenie.

[2] Zapomniałbym o statywie. Statyw oczywiście też.

[3] wszystko to pisze facet, który w zasadzie odkąd kupił aparat
cyfrowy zapomniał jak wygląda lustrzanka i prawdziwa
fotografia... Ech, na łatwiznę idziecie Sapijaszko, na łatwiznę...
--
Rzekła raz pewna panna na Cyprze:
,,Wiem co czynić, gdy mnie żądza przyprze!