Re: gruszki mlodosci

From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: gruszki mlodosci
Date: Mon, 6 Aug 2012 02:31:53 +0000 (UTC)

Pan Tadeusz Smal napisał:

> Najbardziej znane są one pod nazwą ulęgałek
> ale w mięwają rózne inne nazwy np w moich stronach nazywaliśmy je
> bżdziągwami.
> Są to zbyt mało wartościowe grusze abyś znalazł ich sadzonki
> z pozdrowieniami i uśmiechami

Wedle mej najlepszej wiedzy, "ulęgałki" to nie jest nazwa jakiejś
konkretnej odmiany, tylko zwyczajowe określenie dla takich "mało
wartościowych gruszek", sadowniczych kundli.

Można je też nazywać choćby "bździągwami" albo "uleżałkami" -- bo
żeby je zjeść, muszą się uleżeć (albo ulęgnąć). Jeśli się tego
doczeka, to bywa, że wtedy pasuje do nich nazwa "cukrówka".

Jako się rzekło, ulęgałki mogą być różne. Bywają małe gruszkowate
o cierpkim smaku, ale są też drobne okrąglutkie, co smakują niczym miód.
I ja je z dawnych czasów pamiętam. Gdybym pamiętał ich nazwę, to na nic
by się to nie zdało -- bo co komu po zwyczajowym ludowym określeniu?
Ale mam w domu atlals gruszek. Są tam gruchy wielkie, podłużne, są
też małe i okrągłe. Tyle że nie jestem teraz w domu...

Jarek

--
-- "Tu, pod tą gruszką
Drzemał Kościuszko!"