jaka to ryba (w oczku wodnym)

1. Data: 2004-07-13 02:06:10

Temat: jaka to ryba (w oczku wodnym)
Od: Marcin Cyngler <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> szukaj wiadomości tego autora

witam,

Ostatnio zakupilem rybe ... sumika ... do oczka wodnego.
Niestety nie wiem dokladnie co to za sumik, a chetnie przeczytalbym o nim: jak duzy
bedzie, co lubi jesc, jaka temperature wody lubi, itd, itp...
Bardzo fajna rybka, wiec szukalem w internecie dosc dlugo ... niestety bez
pozytywnego rezultatu.

Mam nadzieje, ze wpadlem na dobry pomysl, aby napisac do Was - licze na to, ze trafie
na jakiegos pasjonata, albo osobe, ktora rowniez ma taka rybke i dowiem sie tego co
szukam...

Zdjecia umiescilem na stronie internetowej (6 zdjec, dosc sporych rozmiarow {nawet
okolo 1MiB}, celowo ich nie zmniejszalem poniewaz nie sa doskonalej jakosci i po
takim "eksperymencie" obawiam sie, iz malo by bylo widac) - na stronie jednak beda
pomniejszone i dopiero po kliknieciu sie powieksza (dzieki temu strona kest bardziej
przejrzysta).
Celowo na kilku zdjeciach sa karasie dla porownania wielkosci.

Jesli ktos bedzie mial ochote zajrzec i bedzie wiedzial - prosze o informacje.

Krotki opis mojego sumika:
- czarny grzbiet,
- biale podbrzusze,
- mala pletwa grzbietowa "a'la rekin",
- tulow plaski - "poziomy",
- ogon "pionowy" z falda na dole.

Mam nadzieje, ze te dane komus pomoga.

oto link: www.zsce.gliwice.pl/sumik

dziekuje za wszelka pomoc i pozdrawiam :)

--

sincerly
Marcin

2. Data: 2004-07-13 04:46:12

Temat: Re: jaka to ryba (w oczku wodnym)
Od: "Taurus" <t...@w...skonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wsadziłeś do oczka suma europejskiego :)
http://www.aquaagroproject.tpi.pl/sum_europejski.htm

Jarek

3. Data: 2004-07-13 07:15:04

Od: "Janusz" <J...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Marcin Cyngler" <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> napisal w
wiadomosci
_c_i_a_c.org...
> witam,
>
> Ostatnio zakupilem rybe ... sumika ... do oczka wodnego.

Muszisz sie liczyc z zgrozeniem dla innych ryb , a o nowym narybku nie ma co
liczyc.
Sum to ryba drapiezna i tylko patrzec jak zacznie polowac na Twoje inne
rybki.

JP

4. Data: 2004-07-13 11:46:05

Od: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Cyngler" <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> napisał w
wiadomości
_c_i_a_c.org...
On Tue, 13 Jul 2004 06:46:12 +0200
"Taurus" <t...@w...skonet.pl> wrote:

a juz tak bardziej na powaznie - orientujesz sie moze w akwariowych
odmianach takich sumow ?

Nie wiem czy w tej wielkości oczku może żyć jakiś przedstawiciel
sumokształtnych. Te, które pasowałyby tam rozmiarem, niestety zupełnie nie
pasują wymaganiami związanymi z temperaturą otoczenia. Tak się tylko
zastanawiam: po co Ci tam sumokształtny? Zwyle nie są to ryby prowadzące
widowiskowy tryb życia. Trudno jest je wypatrzyć, żerują o zmierzchu lub
świcie, żywią się tym, co znajdą przy dnie. Może zdarzyć się, że nie
będziesz wiedział nawet czy taki "sum" żyje.
Pozdrawiam,

Marzenna Kielan
www.cichlidpress.pl

5. Data: 2004-07-13 12:23:04

Od: Marcin Cyngler <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 13 Jul 2004 09:15:04 +0200
"Janusz" <J...@w...pl> wrote:

> [...]
> liczyc.
> Sum to ryba drapiezna i tylko patrzec jak zacznie polowac na Twoje inne

Wiem o tym, jednak ryby mam zdecydowanie za duze jak dla niego ... a przynajmniej na
razie (nie wiem jak bedzie w przyszlosci).

Sum lubi dno muliste i spokojne, jednak moj jest jakis dziwny ... czesto wyplywa na
powierzchnie i przerzucil sie na wegetarianizm - je pokarm dla ryb :P - oczywiscie
goni po calym oczku inne ryby ... ale na razie to wyglada jak forma "zabawy" -
zobacze jak bedzie w przyszlosci.

Po to szukam informacji o nim, aby wlasnie byc pewnym czy mi nie urosnie maly
potworek i pozre ryby ... jesli urosnie tak do 20 - 25cm .. to nic nie zrobi.

Jesli chodzi o nowy narybek - od razu go skazalem na pozarcie ... jednak pozniej
wpadlem na pomysl zrobienia "brodzika" odgrodzonego kamieniami ... do czasu jak
mlode rybki nie dorosna, beda w brodziku, a sum niestety ale bedzie mogl tylko
wzdychac do niedoszlego pokarmu :P

dziekuje za reakcje, jesli jednak wiesz co to za rybka dokladnie ... to by bylo
fajnie ;P

--

sincerly
Marcin

6. Data: 2004-07-13 12:27:25

Od: Marcin Cyngler <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> szukaj wiadomości tego autora

"Taurus" <t...@w...skonet.pl> wrote:

> Wsadziłeś do oczka suma europejskiego :)
> http://www.aquaagroproject.tpi.pl/sum_europejski.htm
>
> Jarek

heh no prawde mowiac mam nadzieje, ze to jakas miniaturka ... a przynajmniej tak mnie
zapewniali :P
3 metrowej ryby w oczku bym nie chcial miec ;P

a juz tak bardziej na powaznie - orientujesz sie moze w akwariowych odmianach takich
sumow ?

dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam

--

sincerly
Marcin

7. Data: 2004-07-13 13:17:22

Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wcale nie zakładałbym się, czy masz Silurus glanis, czy
jakikolwiek inny gatunek - gatunków sumów jest bardzo dużo,
sporo z nich jest do siebie bardzo podobnych.
Paręnaście lat temu głośno było o wprowadzeniu do hodowli
w Polsce gatunku sumika afrykańskiego, niedawno widziałem go
gdzieś w sprzedaży - całkiem prawdopodobne może być,
że sprzedano Ci coś w tym rodzaju - z hodowli,
więc łatwo dostępne.

Pozdrawiam calvi

8. Data: 2004-07-13 14:38:27

Od: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Cyngler" <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> napisał w
wiadomości
_c_i_a_c.org...
On Tue, 13 Jul 2004 13:46:05 +0200
"Marzenna Kielan" <m...@s...pl> wrote:

Ku mojemu zaskoczeniu po tygodniu "ciszy" ... sum wyplynal do gory - a
najlepsze jest to, ze robi to obecnie bardzo czesto (pewno na dnie juz nic
nie ma do jedzenia ;P ) - tak wiec o dziwo, wbrew wszelkiemu rozsadkowi,
jest to ryba widowiskowa i ja czesto widze - do tego moj smok (bo tak go
nazwalem) przeszedl na wegetarianizm - pozywia sie pokarmem dla ryb ;P

A czy ten "sum" nie wypływa tak wysoko tylko dlatego, że nie ma czym
oddychać przy dnie? Jeśli powierzchnia wody nie faluje (wymiana gazowa),
woda nie jest odpowiednio nasycona tlenem i wtedy ryby gromadzą się w jej
wyższych warstwach, gdzie tlenu jest zawsze więcej. Sumokształtne dodatkowo
wykształciły mechanizm posiłkowania się tlenem zaczerpniętym z powietrza.
Potrafią więc wypłynąć na momen, aby takiego powietrza złapać odrobinę.
Coś jest nie tak, skoro Twój sumokształtny nie siedzi tam, gdzie powinien.
To na pewno nie są ryby przypowierzchniowe.

A tak BTW - skad wiesz jakie duze mam oczko wodne ? Przeciez na zdjeciach
tego nie widac :P Jesli jest to jakas "specjalna, miniaturowa, akwariowa"
odmiana suma ... to oczko jest naprawde wystarczajaco duze dla tego suma.

Na pewno za małe na sumokształtne pochodzące z naszego klimatu, i na pewno
za zimne na sumokształtne z innej strefy klimatycznej ;) No chyba, że masz
staw - to zwracam honor ;)

Pozdrawiam

Marzenna Kielan
www.malawi.org.pl

9. Data: 2004-07-13 14:46:10

Od: Marcin Cyngler <m...@m...seRek.w_y_c_i_a_c.org> szukaj wiadomości tego autora

"Marzenna Kielan" <m...@s...pl> wrote:

> [...]
> świcie, żywią się tym, co znajdą przy dnie. Może zdarzyć się, że nie
> będziesz wiedział nawet czy taki "sum" żyje.

Bardzo sluszne slowa.
Juz wyjasniam. Otoz suma kupilem tylko przy okazji ... kupowalem karasie. Sprzedawca
zasugerowal, iz sum bardzo ladnie wyczysci mi dno oczka z roznych "swinstw" ... wiec
nic nie stalo na przeszkodzie aby sprobowac - najwyzej sie nie przyjmie.
Wiem co to za ryba - sum ... wiec zdaje sobie sprawe z tego, ze lubi "dno".
Bylem przekonany, ze go nie zobacze nigdy wiecej po wpuszczeniu do oczka, a jesli
nawet to bardzo rzadko - tutaj raczej chodzilo o to aby "odkurzyl" dno.
[...]

Reasumujac: suma mam ... przez przypadek - jednak na razie jestem zachwycony, jak
plywa to po prostu zapiera dech :P

Mysle, ze wyjasnilem skad sie wzial sum w moim oczku.

[...]

pozdrawiam i dziekuje za ciekawa wypowiedz

--
sincerly
Marcin

10. Data: 2004-07-13 14:56:00

Od: "Andrzej" <a...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> woda nie jest odpowiednio nasycona tlenem i wtedy ryby gromadzą się w jej
> wyższych warstwach, gdzie tlenu jest zawsze więcej.

I cos mi sie zdaje , ze to wlasnie predzej chodzi o niedotlenienie zbiornika
a nie o
bezapelacyjna widowiskowosc sumowatych. Jakos nie wyobrazam sobie braku
jedzenia dla takiego
"mopa" jakim jest sum nawet przy oczku wodnym z folii i przy niewielkim
nasadzeniu roslin wodnych....
On oprocz folii zzera praktycznie wszystko i chyba nie musi po to wyplywac
na powierzchnie .

> [...]
> Coś jest nie tak, skoro Twój sumokształtny nie siedzi tam, gdzie powinien.
> To na pewno nie są ryby przypowierzchniowe.

Oprocz tego , ze nie jest ryba przypowierzchniowa to jesli nawet musi
skorzystac z tlenu atmosferycznego
to powinien zgodnie ze swoimi potzrebami natychmiast wracac do strefy
przydennej a nie pozowac do fotografii

> Na pewno za małe na sumokształtne pochodzące z naszego klimatu, i na pewno
> za zimne na sumokształtne z innej strefy klimatycznej ;) No chyba, że masz
> staw - to zwracam honor ;)

Ale nawet przy stawie to chyba tez odwazylbym sie tylko na "nasze sumowate"
a nie na egzotyke , no chyba , ze
mialyby mnie cieszyc swoja obecnoscia tylko jeden sezon.

Pozdrawiam Andrzej F.

Rozdrabniacz
Trociny brzozowe
cytrusy